Jeg hører med til minoriteten som mener at bensin og diesel er altfor billig i Norge. Ser vi literpris satt opp mot gjennomsnittslønn har vi blant de laveste prisene i Europa.
Legg på en ren miljøavgift på 5 kroner literen og bruk de pengene uavkortet til å bygge ut kollektivtilbudet og til å subsidiere kollektivtransport i de delene av landet der bilen i dag er eneste alternativ fordi det er for spredt befolket til å drive slik transport lønnsomt.
Det var forøvrig meningsløst slik det var når avgiften på diesel var lavere enn for bensin. Dieselbilene har noe lavere forbruk, men det frigjøres mer C02 ved forbrenning av en liter diesel enn en liter bensin, så netto miljøeffekt er tilnærmet 0.
I tillegg kommer partikkelforurensing. At partikkelfiltere bedret på dette var åpenbart, men problemet er jo at det såkalte filteret ikke filtrerer ut partiklene, men forbrenner dem. Ergo erstatter man bare et problem (partikler) med et annet (gass).
Konklusjon: Avgiften på diesel og dieselbiler begynner nå å nærme seg det nivået det bør være på.
At mange som har bitt på de senere års "propaganda" om dieselbilens fortreffelighet nå føler seg lurt en annen historie. Hvordan og hvorfor dieselbilen har blitt så dominerende burde gi rom for mange konspirasjonsteorier (jeg har ihvertfall en som dreier seg om bilfabrikantenes profittsug). Trøsten får være at dersom man ikke ser seg blind på tidligere tiders lave dieselpris, men også tar med den økte innkjøpsprisen og de økte vedlikeholdsutgiftene på en dieselbil vil man oppdage at slike biler aldri vært billigere enn bensinbiler.