Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fotoserie til profilen
#49424 23/10/2006 10:47 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo!

Er litt undrende, for jeg sliter med å få inn bildene mine til profilen.For å få bildene mine små nok har jeg reduser pixel nivået, og da synker kvaliteten på bildene sykt. Noen som har noen tips for å få størrelsen ned nok uten å ødelegge bildene?

Tar bilder med Canon EOS 30D, og med RAW blir de jo rundt 7MB, noe som er sykt mye mer enn jeg får inn.

Er så dumt å ødelegge bildene når de legges inn....

Legge inn bilder
Christianhaug #49425 24/10/2006 1:27 AM
Medlem
Medlem

Vell det er ikke så mye en får gjort, du har 200 kb å boltre deg med per bildet. Så det første jeg ville ha gjort er å bruke et raw program, eks Rawshooter eller Capture one...Juster og behandlet bilden dine til du blir fornøyd. Croppet dem i raw formatet og convertert dem til den beste jpg i beste kvalitet. Etter at du har fått bilde i jpg er det bare en ting å gjøre... Photoshop, bruk Save to web funksjonen.Resize bildet med bicubical måten og se hva du havner på av størrelse på fila, finn deg en akseptabel str på bildet i antall pixsler kontra kvalitets nivå. Når du finner str på bildet som du vil ha, og fortsatt er over 200 kb må du begynne å ofte kvalitet, ved å bruke mer komprimering. Kanskje litt rotete forklart, men tror det er den beste måten. Erfaringsmessig den som gir best kvalitet. FF er jo egentlig ikke et sted man viser kvalitets bilder, heller litt mer skryt/humor/visesegfrem bilder. Lykke til...

enklere forklart
Christianhaug #49426 24/10/2006 7:19 PM
Fersking
Fersking

først endre den fysiske størrelsen (høyde og bredde), oppløsningen skal være på 72. så "lagre for web" eller "exclude non-image data", og se hvor mye du kan komprimere før kvaliteten blir for dårlig.

erfaringsmessig er det bedre med et mindre bilde i bedre kvalitet, enn et større bilde i dårligere kvalitet....

Endelig
Christianhaug #49427 24/10/2006 8:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter mye prøvin fant jeg endelig en funksjon i programmet ZoomBrowser(et program som følgte med kameraet) som fungerer uten å ødelegge bildet:)E-mail bilder heter den. og med den var det lett å redusere størrelsen samtidig som bildet opprettholdt en grei kvalitet.

Takk for hjelpen

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå