Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Val Thorens, St. Anton, Sauze d'Oulx, Champoluc
#48114 25/08/2010 10:55 AM
LinnT Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som har erfaringer fra disse stedene? Vi er to-tre som tenker oss nedover i januar, men vet ikke helt hvor.

Hvordan er stedene i forhold til:-antall andre sesongere-alpint terreng eller skog-pågang på heissystemet-bra off piste-snøforhold-bosted

Eventuelt om dere har andre erfaringer som er greie å få med seg.

Tjooh.
LinnT #48115 25/08/2010 1:41 PM
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg har dessverre ingen erfaringer fra noen av disse stedene, men jeg har likevel gjort litt research på Val Thorens og St. Anton. Valget mitt falt på St.Anton, der jeg har fått ordnet meg leilighet hele sesongen.

Kan kanskje anbefale og stikke innom freeride.se, sikkert en hel del som kan hjelpe deg der.

St.Anton-Mange sesongere-Bra liv-Kjent for storfjellskjøring og offpist, ikke så mye skogskjøring. Men det skal visstnok la seg gjøre det også.-Ny gondolbane, mindre køer:) Regner med at det er tett med folk i bakkene, det er ikke derfor man drar ditt akkurat.-Gode snøforhold, spesielt i jan/feb,-Bosted er noe dyrt, regn med å betal 15-20euro natten. -Sentralt i alpene, er du lei så kan man jo leie en bil for å teste ett annet system. 45min til Ischgl.

Re: Val Thorens, St. Anton, Sauze d'Oulx, Champoluc
LinnT #48116 26/08/2010 1:54 PM
LinnT Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for innspill. Jeg tenker meg i hvert fall to-tre måneder, så hvis det er de månedene som er mest snøsikre, er jeg fornøyd:)

Var det vrient å få seg leilighet på forhånd? Har hørt at det kan være litt tricky å få på stedet... Vi er tre som drar sammen, men kan jo dele oss for bosted.

Har sjekket litt på freeride.se også nå. Mange der som foreslår Monterosa (hvor Ghampoluc ligger).

LinnT #48117 26/08/2010 3:06 PM
Entusiast
Entusiast

Monterosa (Champoluc/Alagna/Gressoney) er veldig bra mht. offpiste, ingen heiskøer osv, men snøen er ofte dårlig. Der er nesten ingen sesongere der og snøen ligger lenge. De har en egen offpiste guidebok som er veldig bra.

St. Anton er sykt bra, men der er alt for mange sesongere så offpisten blir fort kjørt opp og der kan være lange heiskøer. Det er dyrt at bo, men har du bil kan du bo i en av byene som ligger få km unna selve St. Anton.

LinnT #48118 29/08/2010 5:58 PM
Medlem
Medlem

Var i St. Anton i februar i år. Veldig flott skisted og anlegg! Da jeg var der var det lite kø, og fine nøforhold. Utover ettermiddagen ble bakkene veldig oppkjørt, og det var nesten som kulekjøring ned hver bakke! men slik er det vell i alle stedene i alpene...

En fordel med St. Anton er at man kan kjøre en løype som går gjennom flere alpebyer i løpet av dagen (runden tar ca 1 skidag).Ellers er det en veldig flott by, med et fint sentrum med mange butikker, og andre gjøremuligheter. tror vi betalte ca 30-40.000 for fly+hotell+transport+heiskort... Var i 5 dager.

St. Anton
LinnT #48119 29/08/2010 8:37 PM
Fersking
Fersking

Jeg har ett budsjett på 40 000 NOK for hele sesongen der nede, fra Desember til slutten av April. Burde la seg gjøre.

Da betaler jeg 20 000 NOK i leie, helt greit igrunn. Lever i en liten leilighet, så det skal bli spennende. :d(Har forsåvidt 2 sengeplasser ledig)

Det kan være litt vrient å få billig boende her hjemme fra. Jeg var heldig og fant noe, men de fleste jeg sendte mail til svarte ikke engang.

Val Thorens ser nesten litt kjedelig ut.

Gleder meg til å kjøre offpist i Stuben og Sonnenkopf! laugh

LinnT #48120 31/08/2010 2:49 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har ikke vært der, men skal før eller siden til St. Anton. Har i de to siste årene vært i Engelberg i Sveits, ordnet alt selv (fly, tog, hotell, frokost og heiskort 6 dager) for ca. 6.000 kroner! Engelberg har fantastiske offpist-muligheter, fra de enkle til de aller vanskeligste... Veldig koselig sted, men bra priser og flotte løyper! Her er det også mindre folk enn i de typiske charterstedene. Ikke noe nybegynnersted, men du trenger absolutt ikke være ekspert! Ellers vil jeg absolutt anbefale Chamonix om dere ikke har vært der før, Zermatt/Cervinia er også flotte skisteder....

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå