Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Å leve i Alpene
#47690 16/01/2009 1:35 PM
tomtom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Eg skal til Austerrike ein måned i vinter, har skaffe meg ein leiligheit for 1 måned, so den er i boks. Økonomien min er heller dårlig og eg må derfor planlegge godt. Derfor lurte eg på om det er nokon her inne som har litt erfaring på kor dyrt det er der nede. Tenker då på matpriser osv. Kor mykje bør ein budsjettere med til dette? Eg tenker då å ete meg mett kvar dag, lage maten heime, og kanskje ta den ut med eit restaurant-besøk i veka.

Blablabla.

mhm
tomtom #47691 16/01/2009 2:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

for enkelte går nok veldig mye penger opp i sprit, det er hva du gjør det til. dyre lunsjer oppe i bakken, kjør norsk stil, kjør matpakke!

trenger ikke koste all verden, spørs litt på hvor i østerrike du skal da men!

Re: Å leve i Alpene
tomtom #47692 16/01/2009 3:19 PM
Medlem
Medlem

Eurokursen er jo ikke med på å gjøre slike opphold billigere for øyeblikket. Dog skal det sies at den er litt på vei ned nå ser det ut som.

Skal du leve billig så utgår lunsj/pils på hyttene som ligger og frister oppe i solen. Da må du ha med ryggsekk med matpakke og termos, just som vi nordmenn bruker å gjøre det her hjemme. Mat og drikke på butikk er greit priset. Dette gjelder selvfølgelig også øl, vin og brennevin. Så det går greit å gjøre oppholdet forholdsvis billig om man går inn for det. Men du verden hvor lett det er å skeie skikkelig ut. Beste måten å unngå det på er å bo utenfor de større stedene. Kommer man litt utpå landet så bor man jo greit for 20 euro natten og. Ikke noe bakdel det heller.

stormarked!!
tomtom #47693 16/01/2009 4:00 PM
Avhengig
Avhengig

Du sier ikke noe om hvor i landet du skal,men om du sattser på å gå i de største mat butikkene får du bra priser og et enormt utvalg!!! PAss på å kjøp "party" packs...Det er billigere en å kjøpe lite av noe du trenger mye av! Vær økonomisk i alt du gjør. Som skrevet over! Lag maten hjemme ta med matpakke osv...der sparer du mye! Ikke gå på afterski og ut på kvelden. Hold deg til en ting. Bli kjent med folk der nede da får du fort bomse pris på øl ergo du lever litt billigere og om da da holder deg unna dyre drinker blir det bra!! Klarer du å leve billig i starten kan du kose deg max siste uka!!! laugh

Lykke til!

OK
tomtom #47694 16/01/2009 4:54 PM
tomtom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar.

Det vert nok nistepakke og heimalaga middag ja, ikkje mykje festing heller. Skal for øvrig vere i Bad Gastein, eller nærmere bestemt Böckstein. Har tenkt mange av dei samme tankane rundt handling som de nevner. Økonomipakker osv.

Ps. Kjekt med eit forum der ein faktisk får svar på det ein spør etter. smile

Gunstig....
tomtom #47695 16/01/2009 5:14 PM
Avhengig
Avhengig

Å bo i Böckastein er gusntig! et stykke til nærmeste utested og stille og rolig omgivelser så no stress å få sove på natta! Det ligger en ganske ok mat butikk midt mellom BG og Böckstein,men velg heller eurospar i sentrum! Der har de bra utvalg og bra priser! Time handlinga med bussen så slipper du å ta taxi. Bussen er gratis med ski kort fram til klokken seks.

..
tomtom #47696 17/01/2009 8:27 PM
Fersking
Fersking

Hei!

kva betalar du for leiligheten ein månad der?

mvhJ

Svenske venner..
tomtom #47697 17/01/2009 8:36 PM
Medlem
Medlem

Svensker har ganske likt utgangspunkt som oss, men klarer å få maks ut av hver krone/euro og er verdensmestere i skibomsing. Så mitt tips er å henge sammen med de når du kommer ned.

God tur.

Re: Å leve i Alpene
tomtom #47698 17/01/2009 8:50 PM
tomtom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Me betalar ca 7500 for ein mnd. Sikkert mulig å finne billigere òg, men me var litt seint ute. Sendte inn ein forespørsel til turistinfoen og fekk ein del tilbud igjennom det. Dei fleste veldig dyre.

Gleder meg vannvittig til å komme meg ned no. Ser det skal snø ein del i løpet av kommende veke. Kan bli bra.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå