Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mange spørsmål om alpene
#46921 07/09/2005 7:36 PM
Frosk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg sier opp jobben for å stå på ski. "Problemet" mitt er at jeg aldri har stått på ski utenfor skandinavia, og naturlig nok har lite føling med saker og ting. Jeg ville helt sikkert ha funnet ut av det meste på egen hånd, men for å gjøre ting litt enklere for meg selv så ber jeg DERE der ute om hjelp, OK?

Planen min er å slutte i jobben sånn nogenlunde koordinert med den første kjørbare sneen, (når kommer den forresten? Når begynner skisesongen i Europa?) dra til hvor jeg nå måtte finne på å dra (noen forslag?). Jeg tenkte meg primært Europa (Sveits, Østerrike, Frankrike....), men jeg er slettes ikke fremmed for andre deler av verden så lenge det ikke er j.... dyrt.

Det er mulig jeg må tilbake igjen til Furet Værbitt til mars, men hvis ikke er planen å stå på ski til sesongen er over. Hvis det siste kunne jeg godt tenke meg å få meg en jallajobb et par kvelder i uka, bare for ikke å ruinere økonomien helt. Hvilke typer jobber er det mulig å få? Er det vanskelig å skaffe seg en jobb? ...Og ikke minst; HVORDAN får jeg en slik jobb?

Til sist; hvordan kan jeg bo billig???? Hvor billig da? Hvor mye kan jeg regne med at moroa vil koste meg av oppsparte midler? Hvor mye koster det å leve rundtomkring?

Andre generelle tips mottas med takk!

-øyvind-

Ser at du jobber i forsvaret!
Frosk #46922 08/09/2005 2:40 PM
Fersking
Fersking

Er det mulig for deg å søke om permisjon noen måneder, halvt år, eller ett helt år? Det burde jo gå greit siden det er kaldt i vannet om vinteren...JP

permisjon? nei takk...
Frosk #46923 17/09/2005 8:45 PM
Frosk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

God idè, men jeg er nok ferdig med fårsjen for denne omgang. Jeg er lei og skal slutte, kanskje jeg begynner igjen når jeg blir voksen... wink så denne sesongen er min og skal græbbes ved ballene og krøstes til den griner!

Reis tidlig
Frosk #46924 17/09/2005 11:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gjerne før november. Da kan du få deg et sted å bo og en jobb. Jobber ? Alt mulig. Vær blid og grei, bli kjent med folk. Bruk din erfaring. Lite vits å jobbe som kokk hvis du ikke kan koke vann, eller jobbe som dørvakt hvis du er 160 cm og veier 50 kg. Stå gjerne på litt ekstra. Når snøen kommer har du da fått kjøpt deg rabattert kort. Blitt venner med guider. Fått kompiser med bil. Kjøpt billig utstyr. Stort sett etablert deg bra. Da spiller det ingen rolle om du er i Chamonix eller Alterwaltertal. Snøen kommer tidsnok og dyp og da slipper du å stresse i konkurranse med alle andre. Tenk litt på dine spåkferdigheter også, når du velger plass.God tur !

Penger, penger, penger.....
Frosk #46925 18/09/2005 3:35 PM
Medlem
Medlem

Et godt tips, lønnsnivået er grisebra i Norge. Det er middels i Sveits(hvor man ikke får lovlig jobb så lett...), og dårlig i de øvrige alpelandene. Hvis man får tak i en fleksibel deltidsjobb i Norge og kan dra inn litt ekstra cash før turen må man i sum jobbe mindre enn hvis man blir nødt til å jobbe "der nede". Da ender man opp med en kortere tur, men flere skidager. (Regnestykket ser annerledes ut hvis man betaler masse skatt i Norge, men jobber svart i alpene)Når det er sagt kan det være fordelaktig å være i alpene så lenge som mulig siden det øker sannsynligheten for pudderdager, men det hjelper lite med en meter pudder når du må jobbe den dagen.Hvis man budsjetterer med å få jobb i alpene, men blir blakk kan det korte ned turen dramatisk, så usikkerheten må også tas med.Et argument går på sikkerhet. Å jobbe svart som dørvakt er en usannsynlig dårlig idé. Siden muligheten for skader er stor. Du er ikke forsikret gjennom arbeidsgiveren, og reiseforsikringen dekker det ikke. Sykehusopphold i de fleste EU-land er vel dekket av E111-kortet, mens kostnadene med et opphold på sykehus i Sveits kan ruinere hvem som helst.Dessuten, fremmedpolitiet, skatteetaten og politiet er vel ikke så glade i folk som jobber svart.Ergo, å jobbe ved siden av skikjøringen innebærer, rent økonomisk sett: lav lønn per time, usikkerhet for budsjettet, og dårlig sikkerhet generellt.En alternativ inntektskilde er forbrukslån, som jeg ikke vil anbefale i det hele tatt. Men for dem som vil låne penger finnes det et alternativ. Man melder seg opp som student på et eller annet fag og søker lån for ett semester. Man må jo betale tilbake lånet, men studielån har mye bedre rente enn forbrukslån og det er en gratis låneforsikring innebygget.

Langt innlegg, som sikkert er for detaljert for de fleste, men jeg håper det belyser noen av ulempene ved jobbe i alpene. Fordeler er det mange av, men det får noen andre skrive om.(Personlig mener jeg ulemene er større enn fordelene)

Takk for svar gutta!
Frosk #46926 19/09/2005 7:03 PM
Frosk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

El Jefe: Du sier det er vanskelig å få seg "lovlig" jobb i Sveits. Kan du si noe om hvorfor og "hvor" vanskelig det er? Er det noen smarte grep som kan gjøres for å gjøre det lettere å få lovlig jobb?

Du sier også at risken for skader som dørvakt er stor. Vil du si den er større enn f.eks. i norge? Spesielle forhold som gjør risken større?

Alle: Det er nå blitt klart for meg at jeg nesten helt sikkert må være tilbake i Norge til begynnelsen av mars, har fått plass på et kurs jeg vil gå; vil jeg allikevel kunne skaffe meg jobb, eller er jeg mindre aktuell siden jeg bare blir 2-3-4 måneder?

Er det mange muligheter for jobber der du kun jobber et par kvelder i uka eller må man orge noe jævlig for å dele vakter med andre etc. for å få sånt til?-øyvind-

Ymse...
Frosk #46927 20/09/2005 12:45 AM
Medlem
Medlem

Sveitsere har en innvandringspoltikk som er streng, mild sagt. MEN, det ser ut til a de har noen avtaler med EU so gjør at arbeidsinnvandring fra EU(og EØS) er prioritert. (Sjekk http://bfm.mit.ch/) Så det er nok ikke umulig å jobbe lovlig i Sveits. Min erfaring med sveitsere, kjenner noen, og det de forteller om byråkratiet tilsier at det kan bli en tung prosess å få jobbet lovlig.Det jeg egentlig mente er at det er mye lettere å få arbeidstillatelse i EU land, har selv erfaring fra Tyskland hvor det tok en halv dag. Jeg tror det holder at noen sier de vil ansette deg for å få tillatelse, men jeg er ikke 100% sikker her.

Jeg tror ikke det er farligere å være dørvakt i alpene enn i Norge, heller tvert imot. Det jeg mente er at konsekvensene HVIS det skjer noe er mye verre hvis man jobber svart. Da er man som regel ikke forsikret gjennom arbeidsgiver, og det er mulig reiseforsikringen ikke gjelder. Hos meg gjelder ikke "ervervsmessig arbeid" f.eks.

Mulig jeg tar feil, at det er griselett å jobbe lovlig i Sveits, og at forsikringer gjelder uansett, men det er verdt å sjekke opp.

Jobbe
Frosk #46928 20/09/2005 9:43 AM
Medlem
Medlem

Hvorfor ikke finne deg en svart jobb i norge nå...jobbe som f. spare pengene, ha et reisebudsjett på f.eks 50 000. bare reise avgårde og ta ting på sparket. ikke jobb når du er på tur! bruk pengene nøkternt, når det er tomt, dra hjem (bestill hjemreisen på forhånd)

min erfaring
Frosk #46929 25/09/2005 7:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jobbet selv i stanton i vinter som oppvasker på et lite hotell.Perfekt arbeidstid fra kl 4 og utover dermed fikk jeg med alle pudderdagene,I stanton var det sånn at arbeidsgiver er pliktig til å ordne med forsikring ol.pluss at man kjøper helikopterforsikring i den lokale sportsbutikken for rundt 3 hundre spenn.da er også ski utstyr forsikret,Videre så lenge man jobber over 30timersuke får man halv pris på sesongkortet.Lønnsnivet er ikke skyhøyt men hadde vel rundt 1200 euro pluss gratis mat og en såkalt leilighet imåneden men jobbet jo 48timer i uka

Reis tidlig!!
Frosk #46930 26/09/2005 10:42 AM
Fersking
Fersking

Det lønner seg som sagt tidliger her å komme seg avgårde i november for å etablere en grei jobb!! Vil personlig anbefale østerrike og gjerne Gasteinerdalen, der er det masse flotte områder!! Når du søken jobb er det en fordel om du kan få en jobb der du jobber om kvelden, da har du dagene fri til å kjøre den beste snøen.... Jobbe som servitør eller i en bar på ett hotell kan være ideelt... Styr unna nattklubber, der er det bra trøkk, men du blir ofte dratt med i dragsuget av utrolig seine nachspiel og fester!!! ikke at det ikke er kjekt, men det ødlegger mye av skikjøringen dagen der på!!!! Hold deg til jobber som starter i 4-5 tiden og er ferdig i 1-2 tiden!! Da har du fortsatt noen timer søvn før du skal ut i pudderet!! Eller du kan ta en skikkelig fest!!! Og fortsatt være litt i live til dagen derpå!! Lykke til og god tur!!!

Ps!!!
Frosk #46931 26/09/2005 10:48 AM
Fersking
Fersking

De fleste jobber har ett tilbud om en eller annen form for losji... Så får du jobb, så er du nesten sikkret plass å bo som er relativt billig!!!Lever du normalt og sparer litt, er det ikke så dyrt!! Det er klart billigere å leve, men til gjengjeld er det ikke så store lønninger heller!! Men det kommer jo helt an på hvor mye du jobber, og hvor mye du bruker på på å spise ute konrta lage mat selv osv...

...og enda et par spørsmål...
Frosk #46932 29/09/2005 9:46 AM
Frosk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noturns: er det mulig/er det et lurt ludotriks å jobbe over 30 timer i begynnelsen for på den måten å få seg billig heiskort og så siden, når kjøringa begynner å bli bra, trappe ned på jobbinga og opp på kjøringa? vil dette funke, eller er det en garantert måte å bli uvenner med arbeidsgiver eller andre på?

Hva er E111 kortet?

Vil det være et mindre lurt ludotriks å nevne for en ev. arbeidsgiver at jeg "bare" vil bli til mars istedetfor ut hele sesongen?

Er det vanskeligere å få seg jobber der du bare jobber 2-3 kvelder i uka kontra fulltidsjobber? ...og vil det fremdeles være muligheter for å få losji med en slik jobb?

takk for svar!!

E111 og Sveits...
Frosk #46933 29/09/2005 2:25 PM
Medlem
Medlem

E111 heter egentlig Europeisk helsetrygdkort og fås på www.trygdeetaten.no. Med det har man som regel helseforsikring som en innbygger i landet(i EU seff.), men den erstatter ikke en reiseforsikring mhp. hjemsending osv.Sveits har nettopp godkjent en lov om at EU/EØS borgere har friere tilgang til arbeidsmarkedet enn før, når denne loven trer i kraft aner jeg ikke...Dealen noturns nevner virker bra forresten...

Helgejobb!
Frosk #46934 29/09/2005 3:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når jeg var nedover hadde jeg jobb på en pistservering hver helg. Så lenge det var fint vær. Mao; de helgene det var fint vær, og stappings med mennesker, lagde jeg paninos og drakk rødvin og flira med halvfulle italienere. De helgene det snødde, og det ikke var en turist i anlegget, sto jeg på ski.Dette ga meg penger til å overleve knallbra, gratis mat på fjellet, jeg lærte språket bedre, og fikk masse morsome venner.Jeg fartet rundt og spurte meg frem, ba folk spørre sine kjente, om de hadde noe til en flittig lyslugg. Riktignok var jeg i en liten by uten andre skibomser, men det ordnet seg i alle fall skikkelig fint!Stikk ned, på et ukjent sted og finn ditt eget lile paradis! "Ikke følg strømmen, men heng i utkanten."

I Østerrike
Frosk #46935 23/01/2008 3:04 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat karbje:har noen spm jeg håper noen kan svare på =) starter helt fra bunn her ang mulighet til å jobbe i alpene neste år. har lest mange av innleggene så har fått noen svar. men lurer forsatt på litt wink jeg vil gjerne lære mer fransk når jeg først er ute i verden , og det er sånn at det er noen fransk talende byer i alpene/østerikke ? evt hvor? og hvis det er sånn at jeg får meg jobb i en bar sånn som det er blitt skrevet om her, er det slik at det ikke er så mange som prater fransk der? mest engelsk talende?

så går det i tysk...og noe engelsk så klart, pga av turisme. Du finner INGEN fransktalende byer i Østerrike.

Vil du lære fransk, så må du nesten sjekke ut Frankrike eller den fransktalende delen av Sveits.

"Fordelen" med franskmenn er at de er veldig lite glad i å snakke engelsk! Slik at vil du lære fransk, har du en god mulighet. Møter du på de rette franskmenn, så er det mulig du blir NØDT til å lære språket...da de ikke ønsker å snakke engelsk.

(Ja, de er litt sære!) he he

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå