Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bil til Alpane
#46895 09/09/2005 6:41 PM
podder Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er det slik at piggdekk er strengt forbode i Alpane? Erfaringar?

Ja. Piggdekk er forbudt!
podder #46896 09/09/2005 7:52 PM
Entusiast
Entusiast

Det er ikke en gang å vurdere! Er ikke sikker, men tror piggdekk kun er lovlig i Norge, Sverige og Finland. Med piggfrie vinterdekk klarer du deg bra. Men greit å ta med seg kjettinger e.l. Har du 4x4 klarer du deg godt med helårsdekk (de du kjører med her hjemme). Ellers anbefaller jeg bil på det sterkeste. Skal selv kjøre bil (4x4-helårsdekk). Det er billigere å fly, men mer praktisk, større frihet og turfølelse med bil fra Norge (mener jeg da!)God tur!

Prøvd begge deler.
podder #46897 12/09/2005 3:45 PM
Medlem
Medlem

Kjørt med piggdekk til St. Anton i 1999, gikk veldig bra foruten at det ikke var en pigg igjen etter 300 mil med Autobahne. Men det er veldig forbudt.. Har også kjørt piggfrie vinterdekk, det som skjedde med de var at gummien løsnet (Nokian Hakkipillita etellerannet). De fleste piggfrie vinterdekk som selges i Norge er ikke beregnet for særlig høye hastigheter over tid. Det finnes såkalte høyhastighets dekk beregnet for vinterbruk. Bestill flybillett hos Norwegian til Torino og lei bil der nede. Koster dere max 2500,- hvis dere er 4 stk. Billig det også..

Dekkvalg
podder #46898 13/09/2005 10:33 AM
Entusiast
Entusiast

Tror de fleste vinterdekk og eller helårsdekk skal takle autobahn bra. Det handler vel om begrense farten litt (150 +/- i snitt- ikke problem). Skal du til St Anton så er jo det ikke mer en 100 mil på autobahn (ikke 300) og under 90 mil hvis du tar Kielfergen. Enig i at veiene i alpene blir fort bare, men når det snør mye så snør det mye og da sliter du med dårlige dekk (f.eks sommerdekk) og kjettinger fungerer så som så. Har du piggfrie vinterdekk eller helårsdekk, slipper du å bekymre deg for det. I og med at jeg kjøre 4 hjulstrekk er jeg ganske trygg på helårsdekk. Kommer fram lett i det værste snødrivet. Hadde jeg hatt 2 hjulstrekk hadde jeg helt klart valgt piggfrie vinterdekk. Husk at ønsket når du drar nedover er masse snø, da er det dumt å ikke komme fram til stedene pga dålige dekk.

Når det gjelder fly/leiebil. Gode argument for det, Billigere mindre bilkjøring etc. Men det negative er at f.eks så kan du få bil med sommerdekk. Ihverfall hvis du leier i Tyskland kan det skje. Skal love deg vi slet opp til Engelberg i januar snøstormen i fjor. Hvis du så noen som lå på panseret til en Golf stv en lørdagskveld i slutten av Januar, så var det meg. Savnet jeepen sterkt da. Feelingen med Å kjøre bil nedover er vært xtra pengene mener jeg. Dessuten så går tiden raskt nedover autobahn, og skal du til steder som St anton og Engelberg så er ikke det lange turen fra Tuskland

Lov/ikke lov
podder #46899 13/09/2005 10:57 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Rart at det ikke skulle være det egentlig... For i chamonix ræsa de rundt med kjetting hele tiden..

Ikke så sikker
podder #46900 13/09/2005 1:45 PM
Medlem
Medlem

Jeg er jammen ikke så sikker på at pigger er forbudt i alpene, mener at det var relativt vanlig ihvertfall i frankrike. I Tyskland er det derimot VELDIG forbudt, og det blir jo litt av en omvei å kjøre utenom der på vei nedover... Selv har jeg kjørt på piggfrie vinterdekk en hel sesong i alpene og flere kortere turer. Det har aldri vært noe problem, jeg har faktisk aldri vært fremme med kjettingene engang (men så har jeg kjørt bil med firehjulstrekk). Stort sett har veidekket vært bart eller snødekke, så pigger ville ikke hjulpet noe særlig uansett. Har sjelden eller aldri opplevd holkeføre slik vi er vant med her hjemme. Med greie vinter dekk uten pigger og kjettinger hvis det blir krise bør du være godt skodd. Ville ikke anbefalt sommerdekk. Kjedelig å sitte med bilen i grøfta på de beste pudderdagene.

Piggfritt
podder #46901 13/09/2005 2:55 PM
Fersking
Fersking

Jeg har kjørt en 3-4 ganger rundtomkring i alpene med ekstremvinterbilen Citroën Berlingo. Jeg har brukt piggfrie vinterdekk - sommerdekk ville jeg aldri tatt sjansen på om du skal loke litt rundt. For som det ble sagt tidligere i tråden: Når det først snør, så snør det no inn i h***ete. [kveruleringsmodus på]Det finnes ikke noe som heter helårsdekk. Piggfrie vinterdekk har en helt annen gummiblanding enn sommerdekk. [/kveruleringsmodus av] For et år siden eller noe sånt levde det en lang og fornøyelig tråd på freeride.nu om dekkvalg i alpene. Se om du kan finne den. Konklusjonen var vel noe sånt som: Glem piggdekk, kjør piggfrie vinterdekk.

Helårsdekk finnes!
podder #46902 13/09/2005 6:17 PM
Entusiast
Entusiast

Betegnelsen helårsdekk blir brukt om dekk som er anbefalt til å fungere både vinter og sommer (les;snø/is og bare veier). Dette blir mer og mer vanlig, muligens først og fremst på 4X4 biler. Dekkene er dårligere en sommerdekk på bare veier (dvs er mjukere) og dårligere en vinterdekk på snøføre (dvs er hardere), men likevel tilfredstillere kravene mer en godt nok. Er et kompremiss! Jeg personlig er veldig godt fornøyd med de, sitter veldig bra på snø (ikkelike bra på is-men hvem gjør?), og bra på langkjøring asfalt. En annen fordel er at en kan bruke dem i flere sessonger på rad (slipper å skifte høst/vår). Men tror dekkene passer best på 4x4, jeg hadde valgt piggfrie vinterdekk på 2hjuls trekk.De dekkene som er til 4X4 biler har betegnelsen M&S (mud & snow) og finnes i vanlige mønstre (vanlig kjøring, mye vei) til rene terrengdekk.

OK
podder #46903 13/09/2005 9:19 PM
Fersking
Fersking

Jeg legger meg flat ;-)

Du må jo hjem igjen..
podder #46904 14/09/2005 8:57 AM
Medlem
Medlem

Ser oddefa reagerer på strekningen 300 mil. Det blir fort 300 mil når du skal kjøre i fra Oslo- St.Anton - Oslo. Selvom ikke alt går på Autobahne går jo Danmark i Autobahne fart.. Men uannsett, lykke til med bilkjøring til Alpene det er absolutt en fabelaktig måte å komme seg ned på.

Piggdekk
podder #46905 14/09/2005 9:31 AM
Fersking
Fersking

I Frankrike er det i hvertfall påbudt å ha kjetting i bilen i tilfelle snø. Da står det politi langs veiene og beordrer kjetting på. Å fly til Torino og leie bil der er veldig enkelt også:)

Piggdekk
podder #46906 14/09/2005 9:31 AM
Fersking
Fersking

I Frankrike er det i hvertfall påbudt å ha kjetting i bilen i tilfelle snø. Da står det politi langs veiene og beordrer kjetting på. Å fly til Torino og leie bil der er veldig enkelt også:)

Så altså....
podder #46907 14/09/2005 12:36 PM
podder Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Piggdekk i Tyskland er strengt forbudt, piggdekk i Frankrike er lov, piggdekk i Sveits og Østerike er lov utenfor motorvei?? Er dette riktig oppsumert? Åssen er det i så fall å ta bilen utenom Tyskland. F.eks gjennom Polen eller gjennom Nederland/Frankrike? Sikkert både teit og dyrt, men har piggdekk og kjipt å kjøpe nytt.... Kan ikke kjøre fort uansett, har campinbil....:-)

Oppsummering
podder #46908 14/09/2005 3:25 PM
Fersking
Fersking

Svensker er jo noen jäklar til å surre rundt i alpene på fire hjul og har vært gjennom denne debatten tidligere. Her er litt utfyllende debatt ang. emnet "dubbar eller inte?":http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=17525http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2577http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=6885

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå