Tror de fleste vinterdekk og eller helårsdekk skal takle autobahn bra. Det handler vel om begrense farten litt (150 +/- i snitt- ikke problem). Skal du til St Anton så er jo det ikke mer en 100 mil på autobahn (ikke 300) og under 90 mil hvis du tar Kielfergen. Enig i at veiene i alpene blir fort bare, men når det snør mye så snør det mye og da sliter du med dårlige dekk (f.eks sommerdekk) og kjettinger fungerer så som så. Har du piggfrie vinterdekk eller helårsdekk, slipper du å bekymre deg for det. I og med at jeg kjøre 4 hjulstrekk er jeg ganske trygg på helårsdekk. Kommer fram lett i det værste snødrivet. Hadde jeg hatt 2 hjulstrekk hadde jeg helt klart valgt piggfrie vinterdekk. Husk at ønsket når du drar nedover er masse snø, da er det dumt å ikke komme fram til stedene pga dålige dekk.
Når det gjelder fly/leiebil. Gode argument for det, Billigere mindre bilkjøring etc. Men det negative er at f.eks så kan du få bil med sommerdekk. Ihverfall hvis du leier i Tyskland kan det skje. Skal love deg vi slet opp til Engelberg i januar snøstormen i fjor. Hvis du så noen som lå på panseret til en Golf stv en lørdagskveld i slutten av Januar, så var det meg. Savnet jeepen sterkt da. Feelingen med Å kjøre bil nedover er vært xtra pengene mener jeg. Dessuten så går tiden raskt nedover autobahn, og skal du til steder som St anton og Engelberg så er ikke det lange turen fra Tuskland