Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
For små alpinsko?
#44540 09/10/2003 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Fulgte rådene til mange på friflyt forumet og andre forum, og kjøpte skoene tight. Kjøpte de i mars sist vinter, så jeg har ikke fått brukt de så mye. Men har merka at jeg får vondt i tærne når jeg hopper, spesielt hvis jeg lander litt bakpå. negelen på stortåa ble også blå den ene dagen i bakken. Har jeg kjøpt de for små?

More than words
OP Offline
More than words

Hvis d r noen trøst har jeg opplevd akkurat det samme (ikke blitt blå men!), men d var helst framme på leggen jeg fikk mest vondt, følte at de var for "korte" oppover. De kommer helt sikkert til å forme seg etter foten din, men invister i nye og større viss de ikke blir bedre. Du må jo kunne bevege tærne dine i skoen, og ha en sjangs til å bli varm. Tips til neste kjøp: Lange.

More than words
OP Offline
More than words

Som fersking på alpinski (normalt telis kjører) gjorde jeg det samme. Stolte på at folka i butikken kunne jobben sin. Resultatet var for små alpinsko.Det du kan gjøre er å gå til et sted som blokker ut støvlene. Høres ut som om det er stortåa som er problemet (samme symtomer som jeg opplevde) og det skal være mulig å fikse det. Hvor du kan gå vet jeg ikke. Jeg fikk fikset mine i Canada.

More than words
OP Offline
More than words

støvla skal være tight, men du må ike overdrive,, tåa skal ikke være borti fram "veggen"....

More than words
OP Offline
More than words

skal tåa touche veggen i innerskoa foran når du retter ut beina i kneleddet og legger an litt bakvekt. IKKE når du står rett opp og ned, od definitivt ikke når du har strammet dem opp for en dags rippiong for fjellet....

More than words
OP Offline
More than words

Det er mulig å blokke ut skallet på skoen slik at du får litt bedre plass der det klemmer. Dette gjøres i sportsbutikker med litt kompetanse. Har selv fått gjort det i Hemsedal, i Oslo får du gjort det på Oslo Sportslager. Vet ikke om andre her i landet. Er viktig med tighte sko for å få god kontroll på skia, men alt med måte. Tommelfingerregel: Hvis du står i skoa, med spennene igjen, og hviler vekta på skinnleggen i god kjøreposisjon skal tåtuppene ikke gå borti frontveggen. Når du står rett opp og ned med strake knær skal du kjenne at tåa går borti.

More than words
OP Offline
More than words

Mistet tåneglen hver vinter i en årrekke. Har nå conformable termofleks innerstøvel med ekstra padding over vristen. Dette virker bra selv om skallet er like trangt som før. Før de ble tilpasset (val d`Isere) hadde de på en liten lue som ga litt bedre plass for tærne.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå