Forby ekstremsport for de under 25!
|
More than words
|
OP
More than words
Når man ser på hvor mye hasardiøst som gjøres av yngre utøvere, er de kanskje på tide å sette ned foten? Se bare på han som syklet seg i døden 15 år gammel. Alt for mange jyplinger veiver avgårde uten tilstrekkelig kompetanse og erfaring. Ved å forby all ekstremsport ( i hvert den farlige delen) for alle under 25 år, får vi sannsynligvis bukt med problemet. Kursing bør være lov, men ikke aktiv utøvelse.
|
|
|
 hehe
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Hit men ikke lenger..
|
More than words
|
OP
More than words
Selvfølgelig hadde det vært en bra ting å forby det idealistisk sett. Fint å forby røyking og dop også. Men hvem lever i en idealistisk verden som det? Hvor mange ganger har ikke spørsmålet om hva ekstremsport er egentlig blitt tatt opp?Litt naivt synes jeg å si noe som det du sier der, sorry! Idealistisk sett så skulle ikke en 18 år gammel gutt kunne sette seg på en motorsykkel som går i 280 km/t etter å ha hatt noen kjøretimer på landeveien i 80 km/t. Noen dør eller skader seg i ekstremsport og det er jævlig trist, men det skjer. Tror heller ekstremsport-idealer må være flinkere til å fortelle at de faktisk er eksperter på det de holder på med, og en drop man ser på film er ikke bare tilfeldigvis "noe som kom i veien". Ungdom har vanskelig for å skjønne dette, og nettopp derfor tror jeg man må prøve å få de til å skjønne det. Vi vil jo alle være og gjøre slik som de vi ser opp til?
|
|
|
 Faktisk enig!
|
More than words
|
OP
More than words
Dette er egentlig et godt forslag, Norge trenger ikke å miste flere gode gutter (for det er gutter som gjør de farlige greiene, ikke jenter), ved å kjøre aldersbegrensning holder vi de sykeste snørrungene i live litt lenger og kanskje til de er blitt så modne at de skjønner at det de driver med bare er bull likevel.
|
|
|
 å herregud!
|
More than words
|
OP
More than words
det er faen meg det dummeste jeg har hørt. hva slags utøvere hadde vi fått da? tror du ikke at de beste "ekstremsport"-utøverne ikke drev med en del galskap i ungdommen? hvordan tror du folk blir gode? ved å presse grenser i ungdommen. samme som at det må være spesialsand under huskene i barnehagen. ser du for eksempel på frikjøring (ikke det jeg vil kalle ekstremsport) så er de beste utøverne under eller rundt 20. de som drar det for langt innen en sport på grunnlag av det de har sett i filmer er jo på en måte de samme som de som klikker etter å ha spilt gta.så kan man jo begynne å diskutere ekstremsport. min definisjon er en aktivitet der du kan dø av egne feil.også må det bli forbudt med junkfood og godteri med sukker i for de under 25. det største problemet i samfunnet i dag er at mange ungdommer IKKE er fysisk aktive.
|
|
|
 Gammel nok
|
More than words
|
OP
More than words
Eneste grunnen til at du vil ha en aldergrense på frikjøring er for at du ikke skal drite deg ut når vi unge fliser rævva av deg, dropper høyere og kjører brattere. Du er rett og slett redd oss. Ps. Når du blir 21 år begynner livet og gå nedover, kroppen blir fuckd up, noe som betyr at du som 31år gammel mann begynner og gå i oppløsning, nei, du er en redd mann, redd, redd mann.
|
|
|
|
|
|
 huff og huff
|
More than words
|
OP
More than words
Først vil jeg si at han gutten som døde i bergen(all sympati og medfølelse til de pårørende) ikke var en del av ekstremsportmiljøet, men var der for å leke seg.Enig i det der med 18 åringer og motorsykkel, uenig med at f eks frikjøring skulle vært ulovlig. Jeg er 15, og jeg klarer å bruke såpass med sunn fornuft at det går bra...
|
|
|
 Tosk!
|
More than words
|
OP
More than words
det er faen meg det mest impotente jeg har hørt! Er du faen meg dum i hue? Detr er jo sånne frustrerte 30åringer som vi burde forby.... Du må være nedsatt i det stygge hue ditt! Enig med han saom sa at du er en rdd mann! Du vil ha parken for deg selv! slik at du kanskje kan prøve litt du å!
|
|
|
 >40
|
More than words
|
OP
More than words
Dette var en god ide. Har mange ganger irritert meg grønn på unge jyplinger som kjører fra meg på ski, og noen ganger atpåtil stjeler en jomfrulig fjellside rett foran meg. Jeg synes aldersgrensen burde være 40 faktisk.
|
|
|
 18-årsgrense
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg synes hvis man skal forby ekstremsport under 25 år må man høyne aldersgrensen på alt annet som er 18-årsgrense på. Nå sier ikke jeg at det er 18-årsgrense på ekstremsport, men når man er 18 år har man totalt ansvar for egne handlinger. Et annet argument for å ikke ha noe aldersgrense på ekstremsport er at folk under 25 ikke har sjansen til å utvikle seg til det nivået som er i dag på ekstremsport.Ta Seth Morrison som eksempel. Hvordan kunne han blitt så sinnsykt god til å droppe klipper hvis ikke han hadde begynt med det før han var 25 år???Sist, men ikke minst, hvem skal kontrollere hvor gammel folk er? Det kan du gjøre...
|
|
|
 Oi, noen små terriere her!!!
|
More than words
|
OP
More than words
Det var makan til reaksjoner, da!?!? Tydelig at noen har problemer med å svelge seriøse forslag. Et av poengene mine er at det er MINE skattepenger og forsikringspremier som går med til redningsaksjoner, sykehusopphold og uførhetstrygd for disse tullingene som ikke vet å begrense seg i forhold til egen kompetanse. Samfunnet taper ENORME summer på fjortisser som ikke skjønner pointet. Før i tida var det jo en naturlig aktivitet å være ute og klatre i trærne, men nå skal liksom ALLE fjortiser drive med noe ekstremt. dette er et uvesen det må være lov til å si i fra om. Dette koster faktisk samfunnet BIG BUCKS!
|
|
|
 Lite gjennomtenkt
|
More than words
|
OP
More than words
Dop eller ekstremsport? Enten eller!!
|
|
|
|
|
|
 hehe
|
More than words
|
OP
More than words
de redningsaksjonene som du snakker om er jo påsketurister som er i fjellet og går langrenn da. som ikke har kledd seg godt nok eller som blir overasket av uvær. har til gode å høre om en 15 åring som blir henta i fjellet med hellikopter. ski handler jo om å ha det gøy ikke noe annet. dør man så dør man. jeg har stått på ski i snart 20 år skal ikke jeg få lov til å kjøre enkelte steder fordi jeg enten er over 25 eller under 30 år!!!! blir for dumt å diskutere. og det er fra du er 12 til du er 20 du har mest kontroll på kroppen din og har mulighet til å lære deg detta du ser på film. er jo veldig irriterende at de pengene jeg bruker på heiskort i de forskjellige bakkene også skal gå til å lage langrennsløyper innover fjellet men sånn er det bare. så ta de skattepenga dine å hold kjeft om dem. vi under 30 betaler også skatt.
|
|
|
 Jeg betaler nok mer skatt enn de fleste
|
More than words
|
OP
More than words
Min skattebetaling finansierer nok langt mer enn din. Men det irriterende er denne "det driter vel jeg/vi i"-holdningen din. Det ER faktisk noe som heter å ta ansvar her i samfunnet og ikke bare drite i hva man utsetter andre for. Og hva med de stakkars mødrene til de som stryker med eller blir uføre? Driter du i dem også!
|
|
|
 hmmm
|
More than words
|
OP
More than words
vil det da si at du kan ta større risikoer enn meg da siden du har en jobb som du tjener bedre på enn det jeg har. jævla trangsynt måte å se det på da. du kan jo kanskje gi meg en jobb som jeg tjener mer på slik at jeg da kan betale mere skatt. kanskje jeg kan drive på med det jeg har lyst til da!!! seffern så er det jo synd om de mødrene som sitter igjen, men en kan ikke låse seg inne i huset sitt heller da forde at en ikke skal komme til skade. slutte å kjøre bil og sånt, fordi en kan dø av det. det hele handler om å nyte livet mens man lever, ikke sitte der som 80 åring på ett pleiehjem og har levd lenge men ikke opplevd noen ting.
|
|
|
 Uansvarlig
|
More than words
|
OP
More than words
Konstaterer med sorg i hiertet at du er rimelig uansvarlig i dine holdninger. Angående jobb: Lær deg noe som ikke alle andre kan og bli konsulent, f.eks. innen IT. Rundt kr 1.000 i timen er penger det óg! Og det er jo dødskjipt og dø fra en god pensjon, da.
|
|
|
 Hehe
|
More than words
|
OP
More than words
Her var mye rart,,, forby ekstremsport for de under 25år, igrunn et latterlig forslag. Er enig med JR, dagens sesong utøvere er i for liten fysisk aktivitet resten av året, og har lettere for å skadde seg. Nå mener jeg ikke dere/oss som driver på hele året, både til vanns, lands, fjells og i lufta!!!Men men alt er jo ekstremsport nå til dags.. tror faktisk det å gå på do å gjøre boomelom uten å tørke seg er ekstremsport med:) Det sklir ut 
|
|
|
 hmm!
|
More than words
|
OP
More than words
Det er farlig å leve, men DØR av det......!
|
|
|
|
|
|
 Jaja..
|
More than words
|
OP
More than words
Enig i at det i en del miljøer forekommer ganske egoistiske, ansvarsløse og til dels skrudde holdninger (jf. http://home.online.no/~arne-gj/basehop1.htm). Og det er utvilsomt at flere framtredende personer i disse miljøene har et stort ansvar, som de ikke innser og tar. Men ?dessverre? er dette også veldig salgbart, og medienes framstilling er også i høyeste grad kritikkverdig. Men det er et drøyt steg fra å innse dette til å fremme et forslag om FORBUD!Åpningsinnlegget gjenspeiler egentlig bare resten av den totalt overbeskyttende samfunnsholdningen. En ting er jo at dette ikke er praktisk gjennomførbart. Men det som er mye verre er forsøket på overformynderi og interessemanipulering - etter min mening helt forkastelig.
|
|
|
 Aldersgrense oppad
|
More than words
|
OP
More than words
Når man er gammel og stiv er det bare å pakke seg hjem uansett. Går det galt blir man aldri frisk igjen. Esktremsport må forbys for alle over 30 år.
|
|
|
 De fleste er idioter
|
More than words
|
OP
More than words
Leste http://home.online.no/~arne-gj/basehop1.htm, og det bekrefter bare at de fleste utøvere av ekstremsport er noen egoistiske duster. La dem henge å råtne til kråkene har spist opp restene er nå min mening. Forbud? Nei, men ikke hjelp dem som har forårsaket sin egen ulykke.
|
|
|
 Går det galt blir man aldri frisk igjen
|
More than words
|
OP
More than words
Det er helt sant. Går det galt har man et problem. Om man kjører i 100km/t på motorsykkel eller en eksponert snørenne kan det ha ganske ekle konsekvenser. Men det er en følelse som får oss til å virkelig leve folkens. Følelsen av å utfordre naturen, og mestre den. Noen ganger går det galt, men ingen av oss som driver med dette vil unnvære følelsen. Man kan ikke regulere folks følelsesliv. Man kan ikke regulere seg vekk fra at folk oppsøer potensielt farlige situasjoner. Man kan ikke velge om man får hjerteinfarkt eller ikke. Får man det stiller samfunnet opp med behandling. Det går over skatteseddelen. Det deilige med norge er at man yter etter evne og mottar etter behov. Så også når det gjelder evt regninger etter "ekstremsportuhell". Jada, noen utfordrer mer enn andre, og driver med farligere ting enn resten av oss.Med større risiko. Jeg mener at det er en menneskerett og utfordre naturen på forskjellige måter. Og at det ikke kan settes noen grense for hva som er innenfor "det akseptable". Jakt er lov og allment akseptert, men en bortkommen jeger koster sikkert like mye i leting/redningsaksjon som mye annet. Hvilke kriterier skal man legge til grunn for hva som er lov og ikke lov? Slutt med tullete debatter om aldersgrenser for alt mulig. Staten har vel allerede tatt seg av det meste der. Ut i skogen opp i fjellet! Let etter det som er gøy, utfordrene og spennende. Denne tråden på friflyt er definitivt ikke det!
|
|
|
 ?
|
More than words
|
OP
More than words
Håpløst forslag. Hvem skal da definere hva som er ekstremsport ? hva vi under 25 ikke skal få holde på med ? lovgiverne, det kan bli veldig interessant. jeg er egentlig ikke så bekymret, for selv om jeg både klatrer, står på ski og tar meg en sykkeltur innimellom driver jeg langt ifra med ekstremsport, så da får jeg vel forsette å holde på med det. Lurer egentlig på hva du holder på med siden du er så sinnsykt ekstrem. Ellers kjenner jeg veldig få som holder på med ekstremsport, verken over eller under 25, så jeg skjønner ikke helt hva som plager deg.
|
|
|
 !!!!!!!
|
More than words
|
OP
More than words
HAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!DEN VAR GO DU!!!det er jo de fleste under 25 år som kan noe her da!!!!!
|
|
|
|
|
|
 Herregud for noen treige folk!
|
More than words
|
OP
More than words
Dersom ekstremsport skulle forbys, burde det iallefall ikke vært lov å kjøre bil! Hva koster oss skattebetalere mest? Redningsakjsoner som følge av ekstremsport eller som følge av bilkjøring?? Tenk GAMMEL NOK!!
|
|
|
 Ekstremsport?
|
More than words
|
OP
More than words
All sport er farlig... Sånn er det bare... Fy faen får et sjanseløst forslag "gammel nok (31)"...
|
|
|
 nok er nokkk....
|
More than words
|
OP
More than words
Kan ikke alle drite i å legge inn svar på dette mongo inlegget her? Det er så skutt opp i ræva at jeg orker ikke se på det mer, la oss få det fortest mulig bort fra forumet! Er ingen enig i det? Det er det mest tragiske jeg har hørt, "la oss forby folk under 25 å drive med extremesport!" Ja for guds skyld! da hadde det blitt jævli mange gode! Det er når man er ung man er på topp! Sånne som "gammal nok" har jo begynnt å råtne uansett! Uansett: det er DU som dør først uansett! Jævla egoistiske tosk! Da kan man ho like så godt legge ned allt som heter extremesport! Tror det er jævli mange som giddr å begynne å jibbe (feks) når man nærmer seg 30? eller hva tror du "gammal nok"? Må si det igjen DETTA ER SÅ SKUTT ÅPP I RÆVA AT JEG KAN IKKE SI DET NOK! Lite gjennomtenkt!
|
|
|
 lattis
|
More than words
|
OP
More than words
har har vi en olding (over 25) som misunner oss ungdommers ekstreme utholdenhet, styrke og dyktighet... det er selvfølgelig ikke rart han gjør det.
|
|
|
 tulling!!!!
|
More than words
|
OP
More than words
du er faen meg den største soppen som finnes!! selvom det var en! kar som døde trenger ikke alle andre lide for hva den tullingen gjorde. skal det være andres feil at han var dårlig på sykkel!!!! dessuten hvis alle skulle starte med x-trem sport når de var 25 ville det ikke vært noen som gjorde noe kult og fortsatte å utvikle sporten. tosk!!!!
|
|
|
 ekstremt?
|
More than words
|
OP
More than words
kanskje vi skulle forby folk over 50 å gå ut vinterstid? hvor mange eldre sklir og brekker noe i løpet av vinteren? tror vi kunne spart mye på det. hva med at biler ble forbudt? pølser på bensinstasjoner? alkohol? forby religion? tydelig at hjerneaktiviteten stagnerer på enkelte over 30 år. men obligatorisk skadeforsikring for ekstremsporter kunne vært en god ide...uansett tror jeg 90% av de som er på dette forumet faktisk ikke er ekstremsportutøvere. det er ikke nødvendigvis ekstremt å kjøre offpist, men det kan være ekstremt dumt å gjøre det uten kunnskap, og der tror jeg alderen har lite å si. jeg har kjørt mye på ski, hardt, bratt, fort, smalt. sjelden har jeg opplevd det som ekstremt, morsomt derimot...:)
|
|
|
|
|
|
 http://home.online.no/~arne-gj/basehop1.htm
|
More than words
|
OP
More than words
Et par av de som skriver innlegg her burde lese det som står under denne linken : http://home.online.no/~arne-gj/basehop1.htm Jeg har selv erfaring fra BASE, og jeg kan bekrefte det som skrives av denne redningsmannen. Se på Klatrere, de gjør ofte ekstreme ting, likevel har de stort sett sunne og fornuftige holdninger. Det er mye å lære av folk som har respekt, ofte finner man de beste innen sporten blant disse. ( Gjelder stort sett all sport )Forøvrig så har vel ikke alder en døyt å si så lenge kropp å hode fungerer i samsvar med hva man driver med !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
 base
|
More than words
|
OP
More than words
personlig har jeg ingen erfaring med dette, men de holdningene som kommer frem i ovennevnte artikkel er mildt sagt sjokkerende. når det er sagt er vel like mange av disse over 25 som under.
|
|
|
 virkelig et tåpelig forslag!
|
More than words
|
OP
More than words
Når du er 15 år er du myk i kroppen, tåler en støyt. Greit nok, når du er mindre kjenner du ikke grensene så godt, men uten de unge hadde det blitt utrolig kjedelig. Det skjer ulykker og trist er det, men ekstremsport er for alle, bare kjenn grensene dine.. Så du på 31, skjønner ikke hva problemet ditt er, at de på 15-16 gjør ting du ikke tørr?
|
|
|
 Mange engasjerte svar, MEN...
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror dere misforstår hva jeg mener. Jeg mener at ekstremsport er helt OK å utøve så lenge man er kompetent, har nok erfaring og evner og ta hensyn til samfunnet rundt seg. Dette gjelder også basehopp. Det som er så synd, er at en del (altfor mange) IKKE er kompetente nok, men LIKEVEL setter utfor. Dermed risikerer de å skade seg selv OG ANDRE. Det er udiskutabelt at flertallet av disse uerfarne gærningene er under 25, og for å komme problemet til livs, er et forbud den eneste veien å gå. Det burde også være aktuelt med påtale og ubetinget fengselsstraff samt regress fra forsikringsselskap hvis hodeløs atferd resulterer i unødvendige redningsaksjoner. La svina betale, er nå min mening!
|
|
|
 ?
|
More than words
|
OP
More than words
Da lurer jeg på hva du definerer som ekstremsport, hvilke idretter skal falle under dette forbudet. Å trekke inn han som falt på sykkel og døde var forresten idiotisk, for det er ikke snakk om ekstremsport, men at en er maks uheldig. et sånt uhell kan skje hvem som helst når som helst.
|
|
|
 Hva f....?
|
More than words
|
OP
More than words
Mener du at alle under 18 år skal la være og drive med ekstremsport? joss... mest sannsynelig det dummeste jeg har hørt... Hvordan skal vi bli gode da hvis ingen kan drive med sporten før de begynner og begynner og bli støle og slitne i kroppen?`Sludder og vås..
|
|
|
 ???
|
More than words
|
OP
More than words
For det foerste saa syns jeg personlig at forslaget om aa forby ekstrmesport for de under en gitt alder er veldig lite gjennomtenkt. Hvor skal grensa gaa, hvem bestemmer naar du er kompetent nok til aa gjoere disse saakalte ekstreme tingene. Hva er egentlig ekstremt. Grensa er for difus for noe regelverk. Denne diskusjonen har vaert oppe mange ganger foer(klatring, base). Hva naar en desorientert 50 aaring gaar seg vill i fjellet naar han jakter. Folk kan si at han ikke hadde noe der aa gjoere for han kjente ikke fjellet og var ikke erfaren. Skal han ogsaa boetelegges da eller. For det andre saa maa grensene presses hvis en sport skal utvikle seg, og det kan ikke legges skjul paa at det er unge utoevere som staar for denne progresjonen. Begynn med en annen sport hvis du ikke fikser det. For det tredje. At skattepengene brukes til mye som ikke drypper paa deg burde du forstaatt hvis du er 31. Det du skal tenke paa er at plutselig er det du som blir reddet, kanskje var du bare uheldig, men du slipper regningen etterpaa iallefall. Tenk foer du skriver.
|
|
|
 Noen som vet om en pent brukt
|
More than words
|
OP
More than words
clutch til en -87 Toyote Starlet?
|
|
|
 Forsikring
|
More than words
|
OP
More than words
I Frankrike har de noe som heter Carte Neige, dette er en billig forsikring for alle som ferdes i fjellet. Har du denne så slipper du regning i posten, kanskje noe å tenke på her hjemme. Men, jeg tror faktisk carte neige dekker redningsaksjoner i Norge. Carte Neige gjelder i store deler av verden.Ellers må jeg bare får si at hvis ikke "kidsa" får utfolde seg så stopper utviklingen, og hvordan skal man få erfaring hvis man ikke får prøvd seg. Vi har ikke kultur for amerikanske tilstander, heldigvis!
|
|
|
 SVAR MEG GAMMEL NOK(31)!!
|
More than words
|
OP
More than words
Vil du heller at skattepengene dine skal gå til kontrollører som sjekker om folk er over 25 år??? Hva tror du det koster?? Hvor store områder må disse "kontrollørene" dekke?? Det utøves ekstremsport overalt i Norge, på land på vann, under vann og i lufta... Hvem skal kontrollere det???
|
|
|
|
|