Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Carvingteknikk
#39475 16/12/2003 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Jepp, da var det snart siste eksamen, og det betyr ski og moro igjen. I år skal det terpes mer på å carve. Står telemark og prøver stadig å bli bedre på å kjøre på skjæret, men den store sikkerheten og stabiliteten lar vente på seg. Problemet er at jeg ikke føler jeg har helt kontroll på innerskia når jeg legger meg dypt innover i svingen. Mulig jeg står med for samlet beinføring, men blir det for bredt, mister jeg mye av trykket på ytterskia igjen. Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan få til dette bedre? Går forsåvidt bedre og bedre hver gang, men det hadde vært fint med noen tips og. Ellers ser jeg til min store glede at det laver ned hvitt gull både her og der. Det er lyspunktet i den mørke eksamenstida. God jul alle sammen!

More than words
OP Offline
More than words

Kjøp deg skikkelige bindinger og støvler les:alpint!Så går nok alt mye bedre, og du slipper å bli kjørt forbi av bestefar

innerskia er uvesentlig
More than words
OP Offline
More than words

dette skrives mens jeg er på fylla, men min påstand er fremdeles den at på telemark carving så er innerskia lite vesentlig. tenk tilbake til ski-skolen, når du sto på ytterski i hver sving. trykket ligger på ytterski, hvor hardt du vil carve er det kun styrken på ytterskia som bestemmer.... lite nyansert, like lite nyansert som mitt syn som mitt syn på JLo sin rass, den ruuuuuuuler!

More than words
OP Offline
More than words

Kombinere fyll og ski-geek surfing? Dette høres litt trist ut, mt. snow. Håper for din del at det ikke FF-surfing er det du vanligvis kombinerer med fyll. Når det gjelder innerskia og carving på telemark så kommer den seg etterhvert. Vet ikke riktig hva jeg gjorde, men jeg sluttet i hvert fall å tenke på den. Og det går helt bra!

More than words
OP Offline
More than words

Den skal forsvinne naturlig av seg selv. Carving med telemark er det nemlig bare ytterskia, innerskia bare ligger der og trenger nært sagt ikke røre underlaget. Mister du trykket på innerskia hvis du står breit er det mest sansynlig fordi du blir "sittende i mellom". Dette er et klassisk problem som kan skyldes at man ikke ligger nok fram, mangler avlastningsbevegelsen eller ikke har overkroppen i fallretningen men med svingen. La stoltheten ligge en time og ta deg en time i skiskolen mens sessongen ennå er ung, tror du kan få enormt utbytte av det, i stedet for at en haug med forståsegpåere skal gi generelle råd skriftlig på et problem man ikke har sett.

En fin øvelse...
More than words
OP Offline
More than words

Nå er jeg litt usikker på hva carvingtekknikk i telemark er....., men jeg antar at det handler om det samme som vi kallte skjær når jeg instruerte telemark for noen år siden. Det handler som alle andre sier om å få riktig trykk på ytterski og så å si glemme innerskia. En fin øvelse for å lære seg til å få riktig skjær er å kjøre alpinsvinger hvor du lar innerskia gli bakover når du er i svinger (har fått skjær), kjenn på hvordan ytterskia sitter og prøv å overfør denne følelsen til årntli telemarksving. NB, MRK; MRK: Dette er en øvelse, ikke la dette bli teknikken din....

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå