Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Teliser - forklar dere.
#38152 07/01/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Ref annen diskusjon synes jeg virkelig at cruising har livets rett. Selvfølgelig skal man kose seg. Selvfølgelig kan man kjøre sakte. Men Hvor lenge er det moro å bare svinge da? Hva har telemark som kan sammenliknes med en switch nollie nosepress? Jeg innrømmer villig at det er mange udugelige snowboardere. Men jeg synes nå de har en større bøtte triks enn telisene allikevel.

Jeg prøver å ta diskusjonen ned på bakkenivå. De middelmådige snowboarderne (grense på 540) mot de middelmådige telisene (grense på 360). Hva er så moro med Telemark? Jeg spør av genuin interesse fordi det svir å utvikle seg forbi middelmådighet i snowboardverden.

More than words
OP Offline
More than words

Igrunn et bra spørsmål du kommer med der... (regn med masse duste-innlegg på denne...) Kjører selv telis, og har prøvd brett og alpint en del. For meg så er telis det cooleste. Du har bevegelsesfriheten, det er himmelsk å pumpe pudder med løs hæl, bra stødighet på bigjumpen, og man kan sette et stilrent nedslag (jupp, kanskje litt gammeldags her..). Telis er mer krevende enn alpint slik jeg kjører, og utfordringer er kult! Liker både å småcruise, samt å gunne utfor. Allsidighet er stikkordet for telis. Funker like bra til cruising i bakken som til freeride. Men med dager med panserskare og klink is i bakken drømmer jeg om alpinski... Må inrømme det... Fikk du svaret du var ute etter?

More than words
OP Offline
More than words

Telemarkkøyring i skianlegg er kun trening for det einaste som gjev meining på ski, nemlig toppturar. Lange svingar på urørt underlag, etter at ein har slete seg opp alle høgdemetrane for eigen, maskin gjev ei oppleving som går utanpå det meste. Då er 540 tailedmutegrabbadass heilt uinteressant. Vil ein ha adrenalinnivået opp klarar ein fint det ned ei 45+ snørenne.

More than words
OP Offline
More than words

hva er gøy med telis? Valgfrihet. allsidighet, bevegelsesfrihet. Lettere å komme seg rundt omkring på topper. Og synes man at det er gøy å rotere rundt sin egen akse, kan man gjøre det også.

More than words
OP Offline
More than words

Når man snakker om hvem som er kuulest på triks - hvor er freestyle gutta/jentene. De fleste kuule triks blir ganske smalt når man tar en 1080 !!! med diverse stasj. Og joda, de står på ski ja.

ALDRI GJORT PÅ SKI
More than words
OP Offline
More than words

I 1995 kjørte Jerome Ruby og Pierre Andre Rehm ned "Face Nord" av Aiguille du Triolet på snowboard, dette er Alpin grad 2 og aldri vært gjentatt på ski... Siden dette degnes som det vedvarende bratteste runnet som er gjort... setter vel dette en stopper for "Telemark er så jævla extreme" diskusjonen... fint å gå på tur med men bortkastet i bratta...

Til snowboarderduden!
More than words
OP Offline
More than words

Du hevder at det ikke er gjentatt på ski! Har noen spørsmål angående det:

1) Hvordan vet du det? Kilder?2) Sett at det ikke var gjort på ski, tror du det er fordi det ikke finnes skikjørere i verden som er kompetente til å gjøre det?3) Tror du derved at at snowboardere har mer guts enn skikjørere?4) Tror du det er noen frikjørere der ute som har en evne til å skrike jævlig høyt om linjer de har kjørt etc, og at det finnes andre som holder kjeft og heller konsentrerer seg mer om opplevelser og utvikling som skikjører enn cred i miljøet?5) Du hevder at telisski er bortkastet i bratta, kan du begrunne det?

Håper du tar deg tid!

More than words
OP Offline
More than words

klart at snowboardere lettere kan kjøre brett ned bratte heng, de skrenser jo bare ned henget likevel!!!

kjell edvin von ankeren!
More than words
OP Offline
More than words

Du er usaklig som vanlig. Nybegynnere på snowboard skrenser selfølgelig. Jeg har også sett nybegynnere på telemark og alpint som ikke kjører bra. Det betyr ikke at jeg bruker de som utgangspunkt når jeg diskuterer kjøring i så ekstremt terreng at det bare er folk i den absolutte verdenseliten som behersker det.

Skrenser Terje Håkonsen og Johan Olufson?

Svar på tiltale....
More than words
OP Offline
More than words

1) Hvordan vet du det? Kilder?

Ja for liste over ting gjort i Chamonix les her:

http://www.montagnes.com/skiextreme/index.asp

Ja snakket bladt skikjørere som jeg kjenner, sier hvertfall at det ikke er gjentatt... Selvfølgelig har men ikke kameraovervåket Aiguille du Triolet, men hvis noen hadde kjørt Face Nord, ville det trolig blitt skrevet om...

2) Sett at det ikke var gjort på ski, tror du det er fordi det ikke finnes skikjørere i verden som er kompetente til å gjøre det? Trolig kun en håndfull, les Dominique Perret, Pierre Tardivel osv... men ellers nei (ingen har jo gjort det)

3) Tror du derved at at snowboardere har mer guts enn skikjørere?

Det har jeg vel ikke sagt. Men i dette tilfellet JA

4) Tror du det er noen frikjørere der ute som har en evne til å skrike jævlig høyt om linjer de har kjørt etc, og at det finnes andre som holder kjeft og heller konsentrerer seg mer om opplevelser og utvikling som skikjører enn cred i miljøet? Ikke som kjører Aiguille du Triolet og holder kjeft... Ligger synlig fra Refuge du Argentiere og spor ville blitt skrevet om. Men som svar på spm. JA det er det vel.

5) Du hevder at telisski er bortkastet i bratta, kan du begrunne det?

Ja Når det bikker 60 er det ubrukelig, bindinger er vinglete og stort fuckup potensiale... dette er min subjektive mening, som jeg står for...

Uten å disse plankene dine, gå ut på tur og vær glad...

More than words
OP Offline
More than words

hvis du lurer på noe så kan du jo ringe å spørre de....

http://www.jerome-ruby.com/

More than words
OP Offline
More than words

"når det bikker 60" ??? etter mange og lange turer rundt om i skandinavia, usa og alpene gjennom flere år, har jeg til gode å i det hele tatt høre om noen som snakker om at "når det bikker 60, ja da er det snowboard som gjelder"...

der hvor hellingen ligger rundt 60 pluss/minus er det bare unntaksvis mulig å kjøre noe som helst. de fleste seriøse ekstremkjørere (og da snakker vi ikke om frikjørere og de jevnt over dyktige menneskene vi ser i alskens blader hele tiden) påpeker at kjøring i helling på mer enn ca 55 grader i hovedregelen ikke lar seg gjøre. en annen ting er at en del heng og fjellsider regnes som brattere enn de egentlig er, et eksempel er kim cone i tignes som i en rutebeskrivelse sies å være "nærmere 60". kontrollmåling viste 53 grader... og det er vel faen meg bratt nok? nå er kanskje ikke kim cone det beste eksempelet, men likevel...

Nå har det vel spora litt av her..
More than words
OP Offline
More than words

Skal det faktum at to karer på snowboard har skrensa og rappellert ned en fjellside som ikke en skikjører har kjørt ned, bestemme at snowboard er bedre/kulere/morsommere enn telemark? All respekt for svinbratte nedkjøringer, men nå er diskusjonen på villspor!

More than words
OP Offline
More than words

Mange turer bla i Cham har steder der det faktisk bikker 60... små partier vel og merke, men skal du sette en sving ville jeg ha hatt alpinski eller snøbrett... Kjøre litt bratt jeg og og liker meg på førtitallet... Femtitallet er ok og 60 + dropping kun når jeg må. Poenget mitt er at som fremkomstmiddel i så bratt terreng er teliser ubrukelig. Bare fordi din kjøring ikke tilsvarer ferdighet til å kjøre disse runnene, betry ikke det at det er umulig. Poenget mitt var ikke at jeg er så jævelig rå, men siden Aiguille du Triolet vi snakker om er gjennomgående over 60 på de bratteste partiene, er det vel legetimt å snakke om??? Om Pierre Andre Rehm og Jerome Ruby kjører opptil 67 i dette runnet, bør vel dette være bevis nok på at det er mulig. Anbefaler Philip Fragnol"s "White Spirit", for de som vil se ferden deres på print.

bare så det er klart...
More than words
OP Offline
More than words

...jeg er heller ingen ekstremkjører, og har alsri vært i nærheten av 60 graders vedvarende helling. sier ikke at noe er umulig, sier bare at det helt ekstreme krever ekstremt gode forhold. mange linjer er kjørbare bare noen få dager hvert år, andre steder går det år mellom hver gang...

og en ting til: med hasjplanker mener jeg BÅDE telemark og snowboard! to planker, med fast hæl, er det eneste som teller.

men nå sporet jeg av...
More than words
OP Offline
More than words

det jeg egentlig hadde tenkt å si var: selv om to tullinger har kjørt triolet på brett og ingen har gjort det på alpint/telemark, sier det så godt som ingenting om forholdet mellom teliser, brett og/eller ski. to tullinger er to tullinger, uansett. sammenligningen 540/360 har mer for seg, den angår mange flere. men siden jeg ikke identifiserer meg hverken boardere eller telemarkere, så skal dere få diskutere i fred.

forresten: bra med litt kildehenvisninger og slikt!

More than words
OP Offline
More than words

Telis skjer i høyere fart enn fjøl. Hva er det som er så jævla kult med å sige ned bakken og lage kø for alle telisene som skal forbi? En annen ting er at det er mye kulere å se skikjørere (teliser) utføre triks enn boardere. De drar høyere, lengre, raskere og mer spektakulært.

More than words
OP Offline
More than words

Hva er fartsrekorden på Teliser da???

More than words
OP Offline
More than words

Snowboard har vert inn ganske lenge og har hatt lenger tid på å utvikle seg innen freestyle/jibbing...telmarksbøga begynte jo for fult for eit 2-3 år sidan...gje oss litt tid so drar me fort ein cork 720 på kickeren me og...Men telmark e sinnsykt rått å pushe pudder med, mykkje meir utfordrende enn brett og alpint og ein større frihetsfølelse.. eg trur at jibbing på telemark kommer meir om eit par år...og til slutt vil eg sei at ein 540 er UTRULI mykkje lettare på brett enn på ski...da kan eg bekrefte ettersom eg har stått 5 år på brett...

lang historie gjort kort
More than words
OP Offline
More than words

det starta med ski for noen tusen årsiden.så festa en hælen engang.så fikk en stolheiser,da kom snowboard.

når det gjelder hopping så er det ingen som flyr lengre en de med løs hæl, men det er det eneste løs hæl er max løsning eller er det en komfy middelvei for kjøring

More than words
OP Offline
More than words

Det er faktisk mye kulere å se på folk dra på trix med ski(telis for den sags skyld) en brett, men kjør hva du vill lillegutt

More than words
OP Offline
More than words

drittlei, det er bare teit å si at det er kulest å se på telis folk på ski! isåfall skal de ha gruuundig god kontroll på grabs osv, eller så ser det bare klønete og løsslengt ut... twintip er vel det beste å se på etter min mening, de gjør triksa så sinnskykt smooth, men så har ikke jeg sett så mange telis filmer, så mitt synspunkt kan sikkert endres.. enig litt forreeesten,hehe, på en sånn telemarkfilm-trailer jeg har er det en som drar en så siiiiiiiinsykt fiiin backflip.. jeg satt å så på den samme backflipen i en halvtime før jeg ble lei av den! og det er ikke ofte jeg sitter i en halvtime og ser på triks!!

More than words
OP Offline
More than words

ser på ET enkelt triks mente jeg...

More than words
OP Offline
More than words

TELEMARKSBØGA* = TELEMARKSBØLGA..hehe skreiv vist littfeil... Men til du som sier at det er tøfere å sjå eit bra tricks på twintips enn på telemark..Sei at ein telis og ein twintippkis drar samme trickset..vil du sei at det ser bedre ut uten eit skikkeli norskt kvalitets stempel.....NEMLIG TELEMARK NEDSLAG...NEPPE!!!!

More than words
OP Offline
More than words

Å se en middelmådig telemarker ta noe han tror er en mutegrab er faen meg voldtekt av synsorganene..

Telemark var kult. Alpint er kult. Snowboard har aldri vært kult.

Det er ihvertfall mere penger og glam...
More than words
OP Offline
More than words

i brettkjøring, enn det er i Telisuniverset.

Greit at de ikke kjører like fort i Pudder.... Har stått mye på brett og bare blitt frakjørt av folk på alpinski og da folk med stor rep.

Er en Pain in the Ass å vente på fordi bindinger skal justeres til stor GM. Kan dere ikke finne på noe lurere, med Støvler og bindinger som en tysk jævla modellubåt, irriterer dere vettet av alle pudderhunder dere står med...

det kjipeste med Telemark ski er at folk som står teliser har en overbærende holdning litt sånn janteloven krysset med kristen fanatisme, Nils Faalundsk chickenshit mentalitet og et syn på omverdenen preget av straight-edge trangsynt hjernevasking....

Kan dere ikke bare innse at med en løs hel vil dere aldri kunne oppnå noe stil... les ordene STIL, STYLE, ELEGANSE... Snowboardere kan fly.... TELIS FOLKET FLAKSER... samt at planka mi banker dere i nedover"n og da mener jeg ikke jævla "Grooma" kunstsnø........

More than words
OP Offline
More than words

må vell bare si meg enig i at jeg er litt lei en del av dissa telisene ja...begynner å bli vell mange som er ute i anlegga og "trener" til toppturene som en sa så fint over her...og ut ifra utstyret og dømme så ser det ikke verre ut på mange...men det jeg lurer på er, hvordan dissa "toppturgutta" med sekk, spade, ryggplate og skredsøker (i bakken) klarer seg ned ei fjellside når mange av de har nok med en sving uttafor traseen...og hvordan klarer de å ha kontroll i lufta når de skal droppe en klippe...når de flakser over bigjumpen som ei anna kråke...dette ble kanskje ett innlegg mer i poser/wannabe-kategorien, men jeg er bare lei av at alle dissa iherdige telemarksentusiastene er så jævla mye bedre enn alle andre...og at telemark er så jævla mye mer fritt og krevende...hva hjelper det når vi med fast hæl kjører fra dere både ned fjellsider og når vi legger oss ut i alle mulige rotasjoner over bigjumpen...og teliser har bare jibba i ett par år?..hva med sondre norheim?ingen unnskyldning...jeg må nok bare feie meg inn i rekken med snowboarderene og konkludere med at fast hæl (og tupp i begge ender) er tingen...om du har en eller to planker...

More than words
OP Offline
More than words

Joa, twin tip ruler. Hilsen en som sliter med telis (flaksing) i pipen, og på jumpen for den saks skyld.

Kan ikke jeg få flakse i fred?
More than words
OP Offline
More than words

Jeg er en av mange her som synes at telemark er kult. Jeg er kanskje ikke så forbanne god, men synes likvel det er gøy å stå. Det om en eller annen snowboarder, alpinist eller telemarkskjører for den saks skyld synes at det ser dumt ut at jeg flakser over en big jump så får det være hans problem. Det samme gjelder om han synes det ser dumt ut at jeg ligger på trynet i løssnøen og kaver. Poenget er at jeg synes det er gøy å prøve nye ting og jeg lar ikke vær å prøve bare fordi andre mener at det ser dumt ut når jeg gjør det.

I bunn og grunn dreier vel all ski og brettkjøring seg om mestring, og opplevelsen av å mestre noe er like god på telemarksski som noe annet.

More than words
OP Offline
More than words

du kan flakse og kave så mye du vil for meg. mulig jeg ler av deg, men ikke fordi du står på teliser, men fordi det er morsomt når folk kaver !!

More than words
OP Offline
More than words

En gang hadde denne diskusjonen vært om monoski.. monoski var en inn greie.. samme som snowboard, twins å snowblades.. tipper twins vil holde endel år, men snowboard er på vei ut! Telemark har egentlig aldri vært ordentlig inn, men de som kjører det liker det! har du lyst å imponere, dra 540 mute med monoski

More than words
OP Offline
More than words

Vanligvis bruker diskusjoner av denne typen i FFF å inneholde en god del usaklig moro, men her er det rett og slett blottet for humor! TRAGISK! Kan ikke alle bare holde kjeft, vi er tross alt kommet til 2004 nå. "Krigen" mellom brett og ski ble avblåst for lenge siden. Ingen vant. Skjønner ikke at klagegjengen som fremdeles maler på samme gamle dritten klarer å ha det gøy, dere ser jo ikke føret for bare snø! Så gi nå fan i hva andre velger å feste på føttene, og hvordan de tar seg ned der de tar seg ned. OK?

More than words
OP Offline
More than words

Hakke veldig mye peil på telis i og med jag kjører twintip, men apropos brett vs telemark så vil jeg kaste lys på kanskje det kuleste trikset på jord. I telis filmen Soulslide er det en fyr, veit ikke navnet, som kjører mot en klippe, velter framover og drar en frontflip som går så sakte at det gjør vondt. Vanvittig elegant og slår 1080tailgrab ned i støvlene. Det der kan ikke gjøres uten løs hel!

More than words
OP Offline
More than words

Noen som vet hvor man får kjøpt twintip-monoski?

More than words
OP Offline
More than words

g

Til Gunn I Skogen
More than words
OP Offline
More than words

Twintip monoski kjøper du på www.lunarmonoskis.comKoster ikke mer enn 600 dollar. Løp og kjøp!

More than words
OP Offline
More than words

jeg er skikjører, men jeg har ikke noe problemer med å innrømme at snowboard ser mange mange mange mange ganger smoothere ut enn telemark noen sinne kommer til å gjøre.. smoothere enn twintip og.. alle som er imot burde se f.eks. WHITE BALANCE, LAME eller SHAKEDOWN.. bare for å få litt kjøtt på beinet burde skikjørere (i dette tilfellet telemarkere, toppturnazier) se disse og flere snowboardfilmer. SÅ kan dere se bj brewer i "soul slide" etterpå.. det er ikke det at bj ikke er imponerende, men enhver med vett og syn ser at det ikke er like smooth som f.eks matt hammer sin part i white balance... skjerp dere folkens!!!!!

Hvorfor i hælvete
More than words
OP Offline
More than words

blir alle diskusjoner sånn? Enhver mongis skjønner at alle typer ferdsel på snø er kult bare man prøver litt forskjellige ting. JEg kjører både snowboard og telemark, noe som er dritkult på hver sin måte, og jeg hadde sikkert kjøpt noen horete twintip alpinski hvis jeg hadde for mye penger. En annen ting er han dusten som skrev at snowboard går så sakte.. JEg har kjørt fra MANGE telemarkstosker som står og poser mer enn fjortisjentene med snowboard boots. Hva er mest hype? Jævla tullinger. SLutt å grin. Det viktige er å ikke sitte/stå i veien for andre og være en plage i bakken. og angående snowboard/tele diskusjonen.. Hva er best av sjokolade og potetgull?

More than words
OP Offline
More than words

Eg vil tippe at alle som har skrevet noe i denne debatten har litt peiling på ka de drive med og at alle til en hvis grad brenner for det, samme om det er snowboard telemark eller alpint. Tingen er bare det at me alle like best det me flinkast til og me kan sei ka me vil om ka de andre kjøre uten å få någe til omvendes umiddelbart. Men me e nå alle enige i at snø ein fantastisk ting og leike med og hvis dokk tror at å "pumpe pudder" med akkurat det dokk drive med e det besta så for all del fortsett med det men herregud, drit i ka de andre gjør bare hold kjeft og kos dokk på fremkomstmiddelet dokk har valgt. Det e litt meiningsløst å argumentere for preferanser.

More than words
OP Offline
More than words

endelig nokon som har skjønt da....da må no for fan vera da sama ka en står på, bare en har da jevla kjekt....????

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå