|
 SkallJakke??
|
More than words
|
OP
More than words
Eg har tenkt å kjøpe ny skalljakke. Men de finnes så mange jakker der ute... Noken tips?? Lure litt på Norrøna Narvik...
|
|
|
 pen jakke
|
More than words
|
OP
More than words
Kjøp den jakken du synes er fin, og som du vil føle deg vel i. Kjøp en jakke med 3-lagsGore-Tex XCR. Det er det desidert beste mateialet(mest vanntett og mest pustende av de vanntette). Om du ikke må ha en jakke som er 100% vanntett ville jeg vurdert en av softshell jakkene til Patagonia, North Face eller Arctyrex.
|
|
|
 Det var da som
|
More than words
|
OP
More than words
For siste gang: Kjøp en jakke med glidelås, trykknapper OG borrelås. Da er du sikret hvis glidelåsen skulle ryke. Tenk deg selv på vidda med en av disse "vanntette" glidelåsene uten frontklaff og glidelåsen ryker. Hva gjør du da? Da fryser du noe helt jæv.... Prøv jakka med skjerf/hals. Da bør ikke jakka stramme i halsen. Sjekk hetta. Føles den behagelig? Noen hotte merker har latterlige hetter og ræva halsløsninger. Gore Tex er ikke vanntett. Triple Point fra Lowe er minst like bra om ikke bedre. Unngå for mye dill. Kjøp en enkel jakke uten alt for mange "tekniske løsninger." Jakka bør ha to store lommer fremfor fire små. Små lommer er teit. Glidelåsen bør være fra Ykk eller lignende. Utlufting under armene er digg når du går med sekk i motbakke. Snøskjørt er sikkert en fordel hvis du ikke har selebukse. Noen produsenter har stiv og skarp borrelås som riper opp jakka hver gang du beveger borrelåsen på ermene borti bolen. Jeg går med en jakke som heter Lowe Alpine Flash. Den har alt jeg forlanger av en jakke (2000-modell).
|
|
|
 Mr. Dritlei,
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 triple point vs. xcr
|
More than words
|
OP
More than words
Det er ikke like bra. Vanntette glidelåser funker. Dessuten blir jakka lettere osv. Nå har det også kommet stretch goretex. Sjekk ut www.sportsnett.no. Der har de mange kule jakker. Selv har jeg en Arcteryx theta AR, som er glimrende. Det eneste jeg savner innimellom er et snøskjørt. Lykke til Mari.
|
|
|
 trippel-point
|
More than words
|
OP
More than words
tror nok trippel-point ceramik er minst like tett som gore-tex....kanskje for tett??Kjørere selv med Lowe, og er fornøyd...Kjøp den jakka du liker best...
|
|
|
|
|
|
 triple- pointvs goretex
|
More than words
|
OP
More than words
Hei mari! Jobber på sportsbutikk, og har med mye jakker og tilbakemeldinger på jakker ågjøre.. Hør på mr. drittlei.. Han har mye fornufti å si. triple-point er nok tettere enn gore- tex, problemet er kanskje at det er litt for tett. Går med lowe- jakke selv å synest det funker bra. "Drittlei" har ett poeng når det gjelder å ha klaffer for glidelåsene. Sjansen for at de vantette glidelåsene ryker er ikke så stor, men jeg har sett ett par tilfeller der glidelåsen faktisk har røket, og det har blitt veldig kalt for den som går med jakken:) Da hadde klaffer vert fint å ha...Uansett hvilken jakke du kjøper, er det lurt å vaske jakken med impregneringsbevarende middel regelmessig..av den grunn at det , under bruk, legger seg drit inn i mellom fibrene i jakken som binder fuktighet.. Lykke til med jakkekjøpet!!
|
|
|
 triple- pointvs goretex
|
More than words
|
OP
More than words
Hei mari! Jobber på sportsbutikk, og har med mye jakker og tilbakemeldinger på jakker ågjøre.. Hør på mr. drittlei.. Han har mye fornufti å si. triple-point er nok tettere enn gore- tex, problemet er kanskje at det er litt for tett. Går med lowe- jakke selv å synest det funker bra. "Drittlei" har ett poeng når det gjelder å ha klaffer for glidelåsene. Sjansen for at de vantette glidelåsene ryker er ikke så stor, men jeg har sett ett par tilfeller der glidelåsen faktisk har røket, og det har blitt veldig kalt for den som går med jakken:) Da hadde klaffer vert fint å ha...Uansett hvilken jakke du kjøper, er det lurt å vaske jakken med impregneringsbevarende middel regelmessig..av den grunn at det , under bruk, legger seg drit inn i mellom fibrene i jakken som binder fuktighet.. Lykke til med jakkekjøpet!!
|
|
|
 Prylbøgspradebasser
|
More than words
|
OP
More than words
Vanntette glidelåser er det dummeste jeg har vært borti siden Berghaus lanserte utvendige nettinglommer en gang på 90-tallet. Hvor skulle dere ha gjort av make-upen deres da gutter? Tenk noe så fælt. Utvendige nettinglommer stappa med make-up. Frontklaff med borrelås og knapper er det eneste som holder. Knapper fordi borrelåsen kan bli metta med snø. Alle som har gått i motvind og snødrev vet hvor fort borrelåsen kan bli metta med snø som vanskelig lar seg fjerne. Nei, vanntette glidelåser uten frontklaff er nok bare for prylbøgspradebasser som aldri går i fjellet.
|
|
|
 drit i både gore og triple
|
More than words
|
OP
More than words
Har du ei tett jakke frå før så kjøp ei eller anna softshell sak, det finst mange fine med masse teknisk stasj som hetter og snølås som vil vere mykje betre enn goretex i 95% av dei dagane du er på fjellet, kor ofte kjøyere du ski eller klatrar i høljregn? gamle jakke held vel til dei to dagane med drittver du er ute alikevel, og sidan det ikkje er mange andre der er det ingen som tenker over at den er stygg
|
|
|
 Hei Paul
|
More than words
|
OP
More than words
Bedriver man en aktivitet koster det spenn så det svir, uansett hva man holder på med. Så jeg har flere funksjonelle og dyre jakker jeg bruker om hverandre jeg, uten at det dermed er sagt at jeg er en prylbøgspradebass. Alle som har vært over tregrensa vet hvor viktig det er med en solid jakke. Ønsker man å gi inntrykk av at man går mer i fjellet enn det man egentlig gjør så kjøp heller noe fancy dritt, kall det gjerne soft shell.
|
|
|
|
|
|