Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva blir neste skitrend?
#34921 10/02/2004 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Carving revolusjonerte alpin- og telemarksporten for snart 10 år siden. Så kom twintip og feite pudderplanker. Hva blir det neste? Selv har jeg litt problemer med å henge med, dvs. forsvare kjøp av nye ski minst annethvert år. Kjører i dag gamle Elan MBX Monoblock og noe nyere Völkl Vertigo G11, men skulle gjerne kostet på meg et par Gotama. Men hvis jeg kjøper Gotama i dag, er jeg kanskje frakjørt av noe nytt neste år??? Vanskelig...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

finn ut hva du egentlig har behov for, og gi en lang f i alle mulige nyheter. vi vanlige dødelige har stort sett ikke råd til å kjøpe alt det nye uansett, i alle fall ikke hvis vi innimellom all utstyrsshoppingen skal kjøpe et og annet heiskort...

når det er sagt, har jeg litt problemer med å se hva som blir neste trend, og det er sikkert mange som sliter med evnen til å spå her... tipper de forskjellige modellene blir enda mer rendyrkede pudder, carving, jibbe osv, men at allroundere som gir litt av alt forblir bestselgere!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du må lære deg å kjøre 50 50 på ski. Hvordan du gjør det får du finne ut av selv.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har kjørt en del breie ski, og det som slår meg er at jo breiere de er, jo tregere respons gir de. Jeg var i alpene nylig og hadde fantastisk pudder, og hadde det mye artigere på et par 105-85-95 enn et par 125-105-110. De breie skia trenger du egentlig ikke annet enn på helt spesielle forhold der snøen er knusk tørr med veldig store krystaller, slik som man ofte kan oppleve i Rocky Mountains. Dette er snø man kan slå armen igjennom go den bare blåser til siden. Det er veldig sjelden snøen i Europa er slik, og dermed er behovet for de virkelig feite plankene ikke helt til stede. Mitt tips: Litt smalere og enda mykere.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Oracle, hvilke ski med målene 105-85-95 kjørte du?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hakke bruk for ski med flyt i Europa, enda mindre Norge. Som f.ex for to helger siden da jeg ikke kom oppå snøen i gummiskogen med 90mm brede ski (på midten). Dette må vel sies å være alvorlig bullshit!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

du kjører ikke fort nok!


fat skis har jeg til gode å prøve. men!!!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg var i alpene før i år, i arlberg omerådet når snøen lava som faen ned. Jeg kjørte med mine rossignol b2, og de er jo allround. men måtte dra på litt fart for å komme oppå(90kg tung). Men da var det sinnsykt fett også da..lange trege svinger... så fant ut att 113 76 108 eller nå hva de er... det holdt det....


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

De feiteste plankene er kun for Utah powder. Alt annet takles greit med 105 til 115 i tuppen. Det blir litt jåleri med alle disse tankersene og gotamaene og alt stashet. Det blir rett og slett for homo med overivirig utstyrsinteresse.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Den neste trenden blir selvsagt ski boards.Dessuten Sleddogs ruler!


Vet ikke hva dere går glipp av..
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Kan bare anbefale fete pudderski, helt sinnsykt å kjøre på. Farten blir større og flyten får du selv på lite og tung snø. Til de som tror at det må Valdez forhold for å kjøre på fattiser vet ikke hva de snakker om.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Må støtte opp om at breie ski duger selv om man ikke har værste puddern. fartsstabilitet. og solid kantgrep på vekslender føre er gode ting i norge spør du meg..


 
 
De flyter, men...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ingen tvil om at fattiser flyter, men det er jo riktig som trådstarteren sier at jo feitere jo mindre responsive er skia. Og dette kan dere ikke bare føyse bort, fattismoteslaver. Det er jækli kult med lekne, spretne, kjappsvingte offpisteski, og mange fattiser er IKKE dette, det eneste plusset er at de flyter.


Neste trend blir:
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Monoski med twintip. Og for de ekstra sære: teleboard med twintip. Og så kommer de herlig frekke skidressene du nå kun ser utvalgte steder i alpene tilbake! Dette blir stas. Jeg gleder meg.


Kjappsvingt løssnøski?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hva er det og hvilke ski er det???


Arc, lær å stave
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det står "kjappsvingte offpisteski", ikke "... løssnøski". F. eks. X-scream er kjappsvingte offpisteski. Dust.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Skiene vil ikke forandre så mye fasong. Herregud, vi har jo alt fra radius under 10 til 30 meter idag. Men de vil bli bedre og bedre : Lettsvingte som gamle superforce, stabile som T@nker, isgrep som 9X, flyt som bigstix 106, myke som seth pistol. Stive som gamle utforski, kjappe som Equipe 3v, lette som rando-ski, osv. PÅ EN GANG ! i en og samme ski. I tillegg en såle som tåler alt, og ikke trenger prepp. Diamantkanter og en topplate som er like fin etter 200 km heiskø. Sammenleggbare. For ikke å snakke om billige. Bindinger med innebygget 200Ghz prosessor. Nå går jeg til sengs.....natta.....


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Siste nytt jeg har observert, er en gjøk i USA som prøver lansere "SPATULAS". Disse skiene er laget etter "vannskiprinsippet", som vil si det motsatte av carve, breiest på midten.

En får se demo i filmen "Focused". Ville heller dratt telemarkskiene mine bake en båt...


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

for neste år kan du slappe av. ingen store nyheter på ispo messen for neste år.. litt ny trend er litt bredere bakke ski for normal brukeren. i tillegg kommer rossignol med en soft teknologi på skiene som gjør at det skal være enklere å kjøre fine carving svinger. men disse nyhetene er mest for allround brukeren og ikke de som er dyktige skikjørere.. Min anbefalling: Ha et par bakke ski (atomic sx11 dynastar omegacarv eller blizzard x-cross) og et par pudderplanker (gottama, b3 e.l.) men dette er etter min smak og alle har forskjellig smak..


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Hvor fartstabile var x-scream? Hvorfor skal man snegle seg nedover sida i tusenvis av svinger om det ikke er nødvendig. Et annet aspekt med breie ski er stabiliteten i skiftende føre. du må ikke komme å si at x-scream er bedre her. Shane Mckonkey er ingen dust og lanserte spatulaen for over to år siden. se focused.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg tror Zag er inne på noe... Freeride Gold er 140mm ifront og 94mm på det smaleste.. Dette gir sinnsyke svingegenskaper, løfter i pudderet og funker som en tanks!!! Hva mer kan man ønske seg spør jeg??? Dette kan pare anbefales, det eneste problemet må være prisen; nesten 9000,- spenn!! HÅPLØST


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Oracle, har du noengang vært på ski? I såfall må det jo være mange år siden. Skiene du snakker om er jo helt udugelig til annet en badtasteparty med onepiece skidresser m/belte og ekstra lange Hestra hansker. Løssnøski er vel akkurat det samme som offpistski, men du er vel kanskje kun kjent med den engelske termelogien. Og hvis det skulle finnes flere leifer som du irriterer deg over kan vi jo ta en tur i bakken i steden, så kan du jo få se ryggen min når snøføyka står etter meg der jeg står på mine 106..


Jeg ser dere ikke?!?!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Ser veldig mange her uttaler seg bråkjekt om feit, feitere feitest. men jeg ser dere ikke i bakken! Det må være fordi dere ligger bak meg i dimman. Losers


Enig med ovennevnte
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Og når du først ser folk med de feiteste skiene i bakken ser det direkte komisk ut. Hvor ofte opplever du egentlig gode løssnøforhold i Norge? Du må traske opp et fjell i et par timer og kjøre ned på ti minutter så er den skidagen over..


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Spatulas har jeg hørt om i hvertfall snart ett år, muligens to (husker ikke helt). Og den idioten som du referer til er selveste Shane McConkey, Det er vel egentlig ingen i Norge som skal motsi han og hans erfaringer med pudder. Han er og blir gud.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Dersom noen absolutt ikke vil oppleve nytelsen og gleden ved å kjøre på et på ordentlig par fatskis (mer enn 100 mm under støvelen) i puddersnø så er det helt greit det. Verst for dem...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg har montert bindingene på tvers av skia mine, så nå har jeg 12cm lange ski som er over 190cm breie. Slå den a` bønder. SMALE SKI ER FOR HOMOER OG TAPERE.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Til å ha tatt det nicket har du utrolig dårlig kjennskap til ski og skikjøring. Ser det du skriver er stortsett viss vass.


Oracle m max 105 og Salduba
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

om man ikke ser folk med fatskis i bakkene er det nok fordi du er i andre bakker og antageligvis har en annen ski vane enn de med fatskis.. Om du står en time i toppen av hollvin heisen i Hemsedal vil du nok forandre mening. Der er det en stor andel av kjørere med reelt breie ski


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Greit nok at shane kan stå på ski.Men får ikke noe mer revolusjonerende inntrykk av klippet i "Focused" enn at han kunne like gjerne festet beina sine på en snøfjøl og stå ned...likheten til snowboard er umiskjennelig!!!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

...gleden må være den samme....LABER!!


Fat flyter for faen, men...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Diskusjonen var vel ikke om fattiser flyter bedre enn smaliser, men om noe av lettsvingtheten og agiliteten går tapt. Jeg har kjørt Tankers, og det var jaggu noen daue planker. Synes det er bedre med litt mer innsving, men det er jo fattiser som har det også. Men det er vel flest dauski av fattiser, selv om noen dauiser flyter bra de og. Men noen har innsving også, og de svinger inn bedre enn de med utsving.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Mener å huske at han brukte både Spatula, Vannski og to snowboard på beina i Focused. Og fallskjerm selvfølgelig. Stemmer det?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

det stemmer, shane (vi er selvfølgelig på fornavn) brukte litt av hvert i focused...

ellers har jo denne diskusjonen blitt en farse, som vanlig, selv om den hadde potensiale. poenget er jo ikke hva som er best av 75, 90 eller 105 på midten, men akkurat hvilken ski som funker for den enkelte.

til han som sa at han ikke hadde sett noe særlig mange på fats i bakken: SELVFØLGELIG! bakken er for de med smale ski, vi med fats holder oss langt utenfor bakken og oppe i fjellet.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå