Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
LANGTIDSVARSEL/VÆRMELDING
#34262 18/02/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Til alle som tråler/leser alt av værmeldinger før dere skal på tur. Her har dere en link til en vær side som jeg har funnet ganske troverdig og som leverer.

http://www.arl.noaa.gov/ready-bin/metgram2.pl

Trykk på "current..." legg så inn bredde og lengdegraden på stedet dere ønsker. Vær nøyaktig. Velg så hvilken GFS modell dere ønsker feks. 0 - 180 timer. Skriv så inn den "hemmlige" bokstavkoden som kommer opp. Denne forandrer seg fra gang til gang fordi det ikke ønskes at det skal kjøres datasystemer som leser siden.

Resultat blir MM nedbør de neste 180 timene.

Har fått tipset fra en tidligere meterolog på en engelsk skiside. Han brukte siden selv. Resultatet er selvfølgelig ikke like sikkert/bra som fra en (lokal) meterolog men det stemmer overraskende bra. Trodde ikke mine egen øyne når det ble varslet 170 mm nedbør over 3 dager i Val Thorens i uke 3, men det stemte som bare F...jeg var der nemlig uken etter.

Ta gjerne noen tester over en periode for å sjekke varslene. Kan selvølgelig også brukes på skisteder her hjemme.

Dog, husk at varselet gir mindre sikkerhet frem i tid, enn de nærmeste dagene.

More than words
OP Offline
More than words

Skal til alpene etter vinterferien. Prøver ut siden.

Den er lagt i blant favoritter!
More than words
OP Offline
More than words

Veldig bra side, men en vesentlig innsigelse: Den aksepterer bare stedsangivelse med hele grader, og det kan være for grovt.

Eksempel: Jeg forsøkte å sjekke ut varselet til Andermatt (som jeg drar til om 2 dager :-)). Stedet ligger på omtrent 46:37N og 8:38E, altså omtrent midt i mellom 46grader nord, 8 grader øst og 47 grader nord og 9 grader øst. Det er imidlertid bare disse to stedene jeg kan plotte inn på meterosiden (ikke andermatt som er midt i mellom). Det første stedet er imidlertid omtrent alagna; og der er det meldt omtrent 45 cm snø de neste tre dagene (!!!), mens det andre stedet er litt sørøst for Zurich og får meldt bare 15 cm snø. En ganske stor spennvidde mao! Nå er jeg iogforseg fornøyd med noe midt i mellom - sånn rundt 30 cm, men likevel...

Takk for tips uansett, og hvis det fins en måte å gjøre stedsangivelsen mer presis er jeg lutter øre.

More than words
OP Offline
More than words

Prøv punktum i staden for kolon. t.d. er 6.5 det same som 6 grader 30 minutt.

More than words
OP Offline
More than words

Det er mulig å få en mer korrekt/spesifikk stedsangivelse ved å bruke punktum. Og husk 1 mm nedbør er ca. 1 cm snø.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå