Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gå opp der du skal kjøre ned?
#33968 23/02/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Har hatt en diskusjon med noen kompiser. I utallige artikler om toppturer/brattkjøring blir det lagt vekt på at man skal gå opp samme rute som man skal kjøre ned.

Dette kan virke litt rart mht skredfare. Jeg vil tro at hvis man skal kjøre et område med potensiell skredfare så lønner det seg å være i dette område så kort tid som mulig. Dette tilsier jo at man går opp den tryggeste veien og kjører fornuftig ned der man ønsker...

Noen som har noen tanker rundt dette?

More than words
OP Offline
More than words

Skjønar argumentet ditt, men er ueinig. Om det er såpass stor rasfare at du ikkje torer gå opp bør du halda deg unna på veg nedover også. I tillegg er det jo andre farer enn rasfaren, t.d. is, stein o.l. Elles gjev jo turen opp gode moglegheitar til å grava snøprofil (god unnskyldning for pause om ein er sliten).

Altså, eg vil gå opp der eg skal køyra ned.

More than words
OP Offline
More than words

generelt synes jeg også det er en god ide å gå opp omtrent der man skal kjøre ned. hvis man er usikker på om det er forsvarlig å bevege seg opp den veien, er det vel ikke mer forsvarlig å bevege seg nedover samme vei?

når det er sagt, er det ikke alltid like lurt å for eksempel traske opp en kjempesmal renne med fare for steinfall, isfall og annet ekkelt... det kan jo også hende at det er hindringer på veien opp som gjør det vanskelig, f.eks om det finnes klipper du har tenkt å droppe eller kompliserte, eksponerte partier som krever sikring e.l.

ta vurderingen i hvert enkelt tilfelle, og legg alltid en relativt gjennomtenkt plan før du setter i gang!

Gjelder aller mest for brattkjøring
More than words
OP Offline
More than words

Prinsippet om å gå opp der du skal kjøre ned gjelder aller mest for brattkjøring hvor man ikke skal falle. I disse tilfellene er det spesiellt viktig å vite hvordan snøen er.

Men mhp skred er det og nyttig å gå opp der du skal kjøre ned. Som andre har sagt om du ikke tør å gå opp så bør man iallefall ikke kjøre ned.

Et skrått skjær i en skredfarlig hellning er dessuten værre enn fotspor mtp rasfare.

er det for dtor skred fare til å gå opp?
More than words
OP Offline
More than words

ja Då bør du i alle fall ikkje køyre ned, trykket du legger i snøen i ein sving kan bli opptil det tidoble av kroppsvekta di, det same gjeld for fall. har du først rota deg oppi ei skredfarleg(svært, alt over 30 grader er vel farleg i følge enkelte) side kan ein straight line vere på sin plass, det er i alle fall kult om ikkje så mykje sikrare med tanke på evt. fall

Spis matpakka på et trygt sted
More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke ett svar på dette, forskjellige situasjoner vil gi forskjellige riktige løsninger. Men det er klart at mht skred så er eksponeringstiden viktig, og derfor er alltid lurt å minimere tiden en oppholder seg i skredfarlig terreng. Velg derfor en skredsikker (slak) vei opp.

Skredvurderingene må du gjøre på et sikkert sted som er mest mulig lik der du skal kjøre ned. Og selv om det er moderat skredfare (faregrad 2), så skjer det også mange dødsulykker feks i Alpene ved denne graden. Det er vanskelig å kjøre helt trygt i lagdelt vintersnø - og det blir ikke tryggere av stoppe å grave snøprofil og spise matpakka midt i renna du har tenkt å kjøre ned!

Opp og ned samme sted
More than words
OP Offline
More than words

Det er en vurderingssak jamfør boka til Marcus Landrø der han beskriver en tur på fjellet m to kompiser. Vurder vær og føreforhold og terreng. Snakk m lokalkjente o.l. Ikke alle plasser en kjører ned er aktuelle for å gå opp fordi en må dra m så jævla mye jernskrap.

More than words
OP Offline
More than words

Det er et veldig godt poeng; er skredfaren så høy at det er risiko for skred når du går opp, kjører du ikke ned. Snølaget bør være stabilt til begge både bestigning og nedkjøring..

En annen stor fordel er jo at du blir observang på steiner, is og andre ting som kan være usynlige ovenfra. Du får en helt annen kjennskap til terrenget...

More than words
OP Offline
More than words

jeg går aldri opp der jeg skal kjøre ned...jeg tar heisen

More than words
OP Offline
More than words

Til følgende sitat - og det blir ikke tryggere av stoppe å grave snøprofil og spise matpakka midt i renna du har tenkt å kjøre ned! ---

Så klart det ikke blir tryggere, men man kan jo ved å grave denne snøprofilen avdekke forhold som tilsier at du skal liste deg vekk derfra. En snøprofil endrer intet annet enn din egen kjennskap til skredfaren.

More than words
OP Offline
More than words

"En snøprofil endrer intet annet enn din egen kjennskap til skredfaren."

En viktig presisering her er:"En snøprofil endrer intet annet enn din egen kjennskap til skredfaren, på dette spesifike punktet du graver snøprofilen."

...ref skredopplevelse tråden der skredfaren var helt annen i samme helning like bortenfor.

Kjipt å tryne på vei ned!
More than words
OP Offline
More than words

Er enig i at det føles tryggere på vei ned et skredfarlig område, helt til man tryner noe grønnjævlig og bruker 2 timer på å finne igjen ski, staver ol.

Ikke så fett å kave rundt der mens man innser hvor vanskelig oppgave de som skal finne din stive kropp får...

More than words
OP Offline
More than words

Mange gode innlegg her ja! Din vurdereing om du vill gå opp eller ikke må vel bunne i hver stor risiko du er villig til å ta for å få bra skikjøring. Jeg vil påstå att en som ikke går opp og sjekker forholdene som skal kjøres, tar en betydelig større risiko når vedkommende kjører ned der. Om man er kjent med statestikken for å overleve ett skred og farene rundt dette, men likevell setter utfor ett potenielt skredfarlig heng uten å ta en grundig vurdering. Så tar man stor risiko, og sier vel egentlig jeg er villig til å dø for denne turen ned....

Jeg elsker skikjøring men er ikke villig til å ta så stor risiko! For meg er det viktig å vurdere farene i det området jeg skal kjøre. Er ikke forholdene slik at jeg føler meg trygg snur jeg eller tar en annen tur opp og ned. Dette har jeg gjort ved flere annledninger i år. Noen vil vel påstå att jeg er feig, gjerne det jeg har min grense på risiko, du får ha din.

Aldri heilt sikkert
More than words
OP Offline
More than words

Gjekk ein gong opp ei renne der alt såg bra ut med tanke på skredfare. Midtvegs i renna kom det likevel ei nokså stor fonn nedover som me så vidt klarte å kome oss unna. Fleire hundre meter høgde forskjell gjer at skredfaren kan endre seg veldig mykje frå topp til botn. Det fekk me erfare - og snudde.Hadde me gått frå toppen hadde sjansen for å oppdage faren for skred vore større - men ein annan gong kan det vere motsett...

Takk for mange bra svar
More than words
OP Offline
More than words

Relativt tydelig at dette med skred er et område som interesserer mange. Mange fornuftige, konstruktive svar her ja. Takk til alle sammen.

Pga den overvekten som mener at man faktisk SKAL gå opp der man kjører ned så virker jo det om en "fasit". Personlig så vet jeg ikke om jeg er 100% sikker, men hvis personen som mente at man belastet underlaget omtrent 30 ganger mer med en sving enn ved å gå har rett så virker det relativt klart at å gå opp har sine klare fordeler.

Grunnen til at diskusjonen kom opp var at en bekjent ble tatt av skred på vei opp en renne. Pga dyktige kamerater og riktig utstyr ble han funnet etter 5-10 minutter. Han hadde da svimt av, men kom greit til hektene etterhvert.

More than words
OP Offline
More than words

det e jo ikje like kult å legge første sporå på ei herlige fjellside på vei opp, men det me skredd fare er uten tvil mer relevant!!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå