Hva med hjelmen etter fall?
|
More than words
|
OP
More than words
Trynte no for jævlig i bakken i dag, og hadde nok fått besøke legen, hadde det ikke vært for hjelmen min. Det jeg lurer på: har hørt at hjelmen ikke bør brukes etter at den har fått støt? Stemmer dette, og hvordan skal man bedømme hardheten på støtet på hjelmen når det gjelder om man bør kjøpe ny eller ikke?
|
|
|
 Matrial
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg vil tro en hjelm laget for å stå på ski er av ett slikt matrial at den tåler mange støt uten å miste evnen til å beskytte. Men jeg vet at noen motorsykkel- hjelmer er laget for bare å ta det ene støtet. Har med matrial å gjøre. De sprekker... Og da er de ødelagt. Så. Om du har en plastikkhjelm, å den ser fin ut. Så er det vel bare å kjøre på.
|
|
|
 !
|
More than words
|
OP
More than words
ta å sleng den alt du har i bakken før du tar den på hodet igjen. tåler den det kan du bare kjøre videre.
|
|
|
 NEI NEI og NEI
|
More than words
|
OP
More than words
Det er nok litt mer innviklet enn som så... Skallet, som kun er en av faktorene som spiller inn, er det enkleste leddet. Paddingen, derimot, som på de fleste hjelmer står for hovedjobben, er veldig lett å glemme. IKKE ta for god fisk at hjelmen er like god etter en krasj. Det er her MANGE blir lurt... Det finnes hjelmer på markedet, ja MANGE hjelmer, som nesten ikke kan kalles hjelm etter en skikkelig smell. Jeg ville sendt inn hjelmen for å få den sjekket. Dette er en veldig nyttig debatt!!
|
|
|
 Hvor....?
|
More than words
|
OP
More than words
Hvor kan man få sjekket hjelmen? ...og koster det mer enn det smaker? Mao. er det like dyrt å skjekke hjelmen som å kjøpe ny?
|
|
|
 Far
|
More than words
|
OP
More than words
Hva er det du sier? At alpinhjelmer har deformasjons sone i paddingen? Tror ikke det akkurat, kan du i så fall komme med eksempler på hvilke som har det.MC absorberer deler av energien i fallet ved at innerhjelmen brister sammen. Tror ennå jeg har til gode å se en alpin/skate/sykkelhjelm har noe lignende. Det er derfor de bare er brøkdelen så store som en MC hjelm også. Hvis skallet er helt, og du kjenner etter om innerhjelmen kjennes jevn ut, så kan du nok trykt fortsette å bruke hjelmen din.
|
|
|
|
|
|
 Hør på de eldste!
|
More than words
|
OP
More than words
All padding deformeres. Eks. epp som de seriøse bør bruke, eller eps, som også blir brukt. Eps paddingen vil med stor sansynlighet være søppel etter en seriøs krasj. Vi snakker jo isopor, og hvor gode er egenskapene til ispopor i.f.t gjentatte belastninger!!! IKKE kjøp hjelmer som benytter eps. Når det gjelder epp har denne helt andre egenskaper. Dette er også en padding som vil kunne tåle gjentatte belastninger på en helt annen måte. MEN, selv her kan områder komprimeres såpass at den ikke lenger vil være like beskyttende. Dette er et råd fra en gammel som har en veldig aktiv sønn!
|
|
|
 far vet best!
|
More than words
|
OP
More than words
Far har noen veldig gode poeng her. For å forenkle det hele noe, kan du tautgangspunkt i følgende: hjelmer som er bygget etter "sykkelhjelm" prinsippet, dvs superlette, med et sykt tynt plastskall ytterst er laget med EPS skum, dtte skummet er designet for å ta opp energien fra ett seriøst smell, og deformeres i denne prossessen. svært få produsenter bruker EPP, men dette skummet har særdlese gdo "hukommelse" og går tilbake til sin opprinnelige form etter en seriøs energibelasting.ta Fars råd, og send inn hjelmen til produsent, dette koster ikke mer enn portoen, de seriøse leverandørene betaler portoen tilbake til deg.ta vare på skallen, og tenk før du kjøper hjelm..
|
|
|
 så hardt falt du ikke....
|
More than words
|
OP
More than words
tror definitivt ikke du falt så hardt at hjelmen fikk en så hard trøkk....Fikk du nakkeproblemer etter fallet? Hvis ikke tror jeg du skal roe ned.
|
|
|
 Giiid...
|
More than words
|
OP
More than words
Hadde jo vært fint å vite hvordan hjem det var.Er det en karbonhjelm vil den mest sannsynlig være ubrukelig.Er det en plasthjem vil den sannsynligvis funke helt fint. Det du burde gjøre er å ta ut paddingen og sjekke både utsiden og innsiden for sprekker, om paddingen ikke ser deformert ut og det ikke er noen sprekker i skallet kan du trygt fortsette å bruke den.
|
|
|
 Red SkyCap
|
More than words
|
OP
More than words
Er en Red Skycap. Hektet skia, bom stopp og fikk slengt hodet i bakken i en katapultbevegelse. Hadde vondt i nakken rett etter, men gikk fort over.
|
|
|
 NEI; NEI OG NEI nok en gang
|
More than words
|
OP
More than words
Nok en STOR misforståelse. En "vanlig" plasthjelm vil under alle tilfeller tåle LANGT mindre enn en Carbon hjelm. Du har snudd alt helt opp ned... Dette er også noe av det swet kommuniserer. Med rette etter min mening.
|
|
|
|
|
|
 Kva er helsa di verd?
|
More than words
|
OP
More than words
1500,- ? Kresja sjølv for 3 veker sidan der hjelmen tok mykje av trøkken (men hindra ikkje eit "interresant" kragebeinsbrudd). Hjelmen er kassert, sjølv om den ser fin ut - tar ikkje sjangsen på at den ikkje tåler ein smell til - verdsett helsa mi meir en kronasjen til ein ny hjelm.
|
|
|
|
|