Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
g3 eller linken?
#32824 08/03/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

jeg har begge selv, og har min helt klare favoritt, men hva synes folket???

More than words
OP Offline
More than words

Skal kjøpe nye bindinger, har prøvd Linken. Likte dem godt, men synes nesten det var litt FOR lett å løfte hælen. Bakski dropper litt i hopp og kne faller ned på ski. Kjøpt knebeskyttere nå. Hvordan er g3? Lurer også på cobra r6/r8.

More than words
OP Offline
More than words

Køyrer linken og alt er berre positivt..vist den er for slakk så stram fjæra og flytt fram hælbiten

More than words
OP Offline
More than words

har selv begge de nevnte.. G3 er absolutt bedre en linken... Linken har jeg bare hatt problemer med, det siste som har hendt er at stål skinnene som går under foten er blitt skjeve.. bare noe dritt... jeg klarte å knekke G3`n, men fikk ny med en gang... så dersom jeg skal gi karakter fra 1 - 10 (10 er best): får G3: 9 LInken:4

More than words
OP Offline
More than words

Rottefella r8: 10!!!!!!!!!!!!

More than words
OP Offline
More than words

hva er bra med r8? hvorfor er den bedre enn linken?

More than words
OP Offline
More than words

Sitter og lurer på hva jeg skal velge, uten å ha prøvd så mangen ulike bindinger er det linken som appelerer mest til meg. grunnen til dette er at den virker stivere en de andre alternativene.ellers synes jeg at de plastløsningene som er brukt virket litt svake og lurer derfor veldig på om dette er noe som lett ryker? g3 kjenner jeg ikke, er dette et bedre alternativ i samme prisklasse?

More than words
OP Offline
More than words

Kommer jo ann på bruken, hva skal utstyret brukes til? Støvlene spiller også inn

Har hatt både r8 og linken
More than words
OP Offline
More than words

og det er ingen tvil om hvilken som er stivest og mest solid! Vil man slippe trøbbel med plat-dritt som ryker samt slappe fjærer styrer man unna linken og inn på r8. Er ikke uten grunn at så og si alle de beste tele-kjørerene i landet sverger til denne!

hvis man er jente?
More than words
OP Offline
More than words

hvis man er jente på 67 kg som liker å dra på litt, bør man da holde seg til r6 (som selges mest til jenter) eller funker r8 best?

More than words
OP Offline
More than words

hva mener du om g3 vs linken? hva koster g3?

More than words
OP Offline
More than words

har både linken og g3 targa. g3 virker veldig solid og sikker, tror nok jeg ville gått for denne bindingen (eller r8) om jeg skulle kjøpt meg nytt utstyr i dag. har hatt litt småtrøbbel med linken, men ikke noe som ikke kunne fikses.kjøpte g3"n gjennom markedssidene her på fri flyt for 1300 ellerno, ser at den koster 1998,- på www.vpg.no

More than words
OP Offline
More than words

WIRE: Det er to bindinger som bemerker seg gjennom de fleste tester som er tatt. Det er G3 og Black Diamond O2. Disse er mer solid enn cobra, med bedre stål legering. Det andre kjipe med cobra, er at leddet er et veldig sensitivt punkt. Skal ikke mye til før hele dritten bøyer seg. O2 er nok hakket mer aggressiv enn G3, med mer progressive fjærer.

PLATE: Intet annet enn Bomber bør kjøpes. Noen fler innstillingsmuligheter og tilpasninger finner en ikke på annet (bortsett fra hammerhead).

PLATE vs WIRE: veldig subjektive meninger ute å går. Du blir mindre fri med plate. Du låses mer til skien...da forsvinner jo også noe av gleden med telemark???

UANSETT: DET ER KUN BOMBER OG O2 SOM IKKE HAR NOEN "ROCKER LAUNCH"

More than words
OP Offline
More than words

er det en liten fyr som har fordypet seg litt vel i telemark-tips.com sine tester her eller? For hva sier årets test i powder mag (verdens største og beste skiblad)Testvinner: R8. Badass bindings for redline skiers!

More than words
OP Offline
More than words

Har selv R8 og den funker slik som alle de andre cobra bindingene. Ok, men den er ranglete og tåbiten er ikke smidd i en hel bit. Den er faktisk POPPET fast, ikke skrudd, det er bad. Bomber bakke, Hammerhead for gå/bakke. Skjønner ikke hva som får folk til å tro at R8 er så sinnsykt bra! Det er ikke best selvom verdens største blad skriver det (sannsynligvis betalt av Rottefella :))

More than words
OP Offline
More than words

Og hva har egentlig folk i mot dette!? Faktisk blitt et ganske stort og solid miljø i amerika, og det er ganske mange fler som står der enn her. Telemarktips er et av de største nettstedene og gutta er seriøse.

More than words
OP Offline
More than words

pakker ikke snø er lettere stivere og har en mer behagelig flex...linken er oppskrytt, tyngre mindre stiv og pakker snø som bare f....

More than words
OP Offline
More than words

Rottefella har ikke nok fantasi eller resurser til å komme opp med noe selv derfor kopierer de g3, men forsjellen er enorm...

More than words
OP Offline
More than words

Folk har fått inn i de små hodene sine at linken er best...prøv litt forsjellig da...g3 er best uansett hvordan du vrir og vender på det, den soleklart mest gjennomtenkte bindingen...

Jeg hadde R8 demo bindinger
More than words
OP Offline
More than words

sist vinter.. Bytta til g3 denne vinteren.. og dere kan være forbanna sikker på at jeg skal bytte tilbake neste år. Når fjæra i g3 ryker like etter man har gått nesten helt til toppen av kirketaket for å kjøre ned igjen, så bhlir allefall jeg rimelig oppgitt. Go R(? rocksolid.

More than words
OP Offline
More than words

Rocker launch er kun et potensielt problem for nybegynnere og er ikke et særlig godt argument ved bindingsvalg. G3 gir mulighet for å kjøpe fjærer av ulik progressitivitet men er ikke kjent for å være spesielt holdbare. Black Diamonds O2 binding er plaget av problemer med at fjærene skrur seg løs og det anbefales at man tar av gummipakningene for å unngå tryninger. Hvis du vil ha O2 bør du vente på neste års modell. De fleste ser ut til å være fornøyde med bindingene de har valgt, hvis en ignorerer amatører som ikke vet hvordan de strammer bindingene sine.

2000kr må forsvares...
More than words
OP Offline
More than words

Linken er best. Dette fordi jeg har brukt 2000kr av mine surt opptjente midler på dem. kan ikke si annet selv om de er hakket tunge og pakker snø..

More than words
OP Offline
More than words

Noen som har prøvd disse. kunne jo være interesant med tanke på vekt og utløserfunksjon...

More than words
OP Offline
More than words

På neste års linkenmodell er problemet med snøpakking under bindingen løst... Selv har jeg ikke prøvd noen av dem, men vurderer Linken etter de siste justeringene.

ubrukelige synsere
More than words
OP Offline
More than words

Til de fleste innleggerne her: Hvis dere bare hadde evnet å justere og stramme skikkelig så hadde dere sluppet bindingsproblemer. De eneste bindingene jeg har hatt problemer med (rent bortsett fra normal slitasje eller "barnesykdommer") er pitbull og skyhøy. Ellers så har jeg kjørt Linken problemfritt i to sesonger, og R8 fungerer også overaskende bra, Bombern har jeg bare prøvd noen dager nå og da, men den er virkelig bra. Bruk hode og dra til.

Snøpakking -> Pakketeip
More than words
OP Offline
More than words

På alle slags bindinger gjør et lag med tynn brun pakketeip underverker dersom snøpakking er et problem. Enkelt, billig og den sitter godt bare du gjør rent først.

More than words
OP Offline
More than words

har opplevd at linken løser ut når jeg kjører med crispi-sko, men den samme bindingen løser ikke ut når jeg bruker scarpa.. hvorfor?

More than words
OP Offline
More than words

Hva i alle dager er det?

More than words
OP Offline
More than words

kanskje for noen en detalj...omstridt emne..

Betyr egentlig at bindingen i naturlig posisjon holder skohælen 2-3cm over hælklossen. En må legge vekt på for å presse denne ned...opptil 15-20kg hos enkelte.

Disputt om hva dette har å si, men en ting er sikkert: at en får tuppa i trynet ved hopp, om en ikke monterer bindingen bakfor tyngdepunktet da!!

O2 har fikset på bindingene dette året...behøver ikke vente til neste år min venn...

Begge funker glimrende.....
More than words
OP Offline
More than words

.....synes nå jeg. Kjører på G3 og Linken om en annen og synes begge er fantastiske bindinger. Personlig synes jeg Linken er mer stabil under fart og gir meg (som er ganske lett og kjører med T1) mulighet til å dra på mer når det slår en del. En ting til som er veldig bra med Linken er at den oppfører seg mer nøytralt i forhold til G3. Linken er der og gjør jobben sin uten at du merker noe til det. G3 igjen er suveren nå det blir skikkelig bratt da den bygger mindre ut og jeg har en følelse av at den sitter mer i ett med skoen. (Noe den sannsynligvis ikke gjør, men det føles nå sånn for meg) Anti is platen er også en genial ting kara fra Narvik bør plukke med seg. For snør det kram snø så kladder det seg heftig mye med Linken for meg. Vet ikke om dette kan hjelpe deg i ditt valg. Tror uansett hva du velger at du blir fornøyd. Begge to funker fantastisk og det er nesten kun snakk om hva en selv foretrekker og liker. Husk til slutt å stille og justere bindingen korrekt, ellers er alt forgjeves og den perfekte pudder dagen er spolert på grunn av ødelagt stasj..

More than words
OP Offline
More than words

Tusen takk til den hyggelige fyren med pakketeip-trikset! Det høres rett og slett genialt ut! Kjører nå på R8 og er meget fornøyd, men de gamle røde chiliene mine skal over på steinskia. Har lakka og styrt for å få de til å pakke mindre snø, men pakketeip høres mye lurere ut. Sant som REMA sier, det enkle er ofte det beste!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjører på G3 Targa T/9 og kan anbefale disse på det varmeste. Dette er en kompromissløs binding bygget av de råeste materialene bla.a titan som er lettere og sterkere enn f.eks. aluminium + at "anti-is" plata er laget av samme plasten som brukes i visiret på hjelmene til jagerfly piloter..

...trodde jeg hadde prøvd G3, jeg....
More than words
OP Offline
More than words

..men det må ha vært en annen binding...For det syntes jeg var mildt sagt doven binding. Jovisst..!Etter et søk på nettet viser det seg at det ER g3 jeg har testet. Min erfaring er at det er en kjedelig og slapp binding. Kjørte flere ganger foten gjennom bindingen, og dette er ikkeno" stort pluss til de som mener at det er en slags utløsning. For skien sitter bom fast og river knærne i alle retninger før du klarer å stoppe. Og det har heller ikke noe med justeringene å gjøre, for jeg prøvde ALT! Men for all del, jagerflymateriale og alt det der er bra saker, og bindingen er lett og fin.

Mulig jeg er farget etter 3 sesonger på Linken som jeg er strålende fornøyd med. Har aldri hatt problemer med pakking e. lign. Har jeg hatt problemer har jeg fått førsteklasses service etter en telefon til Narvik. Bindingen er dønn stabil og uovertruffen spes. på hardt underlag. Eneste ankepunktet er at den er stor og tung.

Det var ihvertfall mine erfaringer, men alt har med erfaring, kjørestil, kroppstyngde, underlag og fyllenerver å gjøre. Jeg ler ihvertfall ikke av folk som har g3 på sine ski, for de funker sikkert utmerket for andre. Ikke for meg. Jeg kjører mine Linken.

..men hvor ble det egentlig av Skyhøy, sånn apropos jagerfly...?

Ride on!

More than words
OP Offline
More than words

altså klar du er farget av å ha brukt linken. det er jo en helt annen type binding, bla fordi den har ett knekk punkt...g3 har en mer jevn gange. Dessuten tar du ikke med deg linken på en 5 dagers topptur, det blir bare for teit, men i bakke funker den nok bra. Linken måker også mye snø og hvis du ikke har høye nok risers kan kanten slå borti is/stubber/steiner lettere enn de litt smalere løsningene

More than words
OP Offline
More than words

He, he, jagerfly...polycarbonat er et svært vanlig plastmateriale, så du trenger neppe å kjøpe deg jagerflyhjelm !! Men det hørtes jævlig high tech ut....

More than words
OP Offline
More than words

Jagerflypiloter har aldri problemer med snøpakking på visiret, så der kan du se! :P

More than words
OP Offline
More than words

Skyhøy vandret til de evige bindingsjaktmarker for noen år siden. Der står den ved inngangsdøren og fungerer som paraplystativ, forøvrig det mest nyttige han kunne brukes til.

More than words
OP Offline
More than words

Kan ikke si noe annet enn at Rottefella R8 er den desidert stiveste og beste bindingen jeg har prøvd.LInken føles for lett+ at når snøen legger seg i just.systemet funker den dårlig.Gå for R8!!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå