Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
leddband
#32622 10/03/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Noen som har strekt leddband i kneet?? hvor lang tid tok det før dera var på ski igjen??

More than words
OP Offline
More than words

Kjiipt med skader.

Har ei venninne som gjorde dette hun var fullt restituert etter 4 uker. Men dette varier vel sikkert fra person til person..

hurts like hell..
More than words
OP Offline
More than words

skadet leddbåndet i kneet i begynnelsen av vinterferien (forige uke). Gjorde vondt som faen, men en kamerat av meg sa at det beste en kunne gjøre var å forsette på ski dagen etterpå så ble ikke kneet stivt, han sa at det bare er godt med litt smerte! Vel det er ikke no godt tips, vel så ble ikke kneet så veldig stift, men nå er det like stort som en fotball, og jeg kan ikke røre det! Vel konklusjonen er la kneet få tid til å lege seg selv. bedre å vente litt for lenge enn litt for kort på at det skal bli "friskt"! Så kan du i hvertfall sleppe krykker i to måneder!

Ta det litt med ro!
More than words
OP Offline
More than words

Strekte både leddbånd og korsbånd for 6 uker siden. Er fortsatt ikke på ski. En ny "hard" belastning kan føre til at ledd/kors-bånd ev kan ryke. Opphovnet kne tyder på for stor belastning (litt hovent vil det være lenge). Tenk langsiktig (neste sesong) og belast gradvis. Det skal IKKE være vondt ved belastning. Har du det for travelt kan du måtte dra med det livet ut.

More than words
OP Offline
More than words

støtter han over

More than words
OP Offline
More than words

Rupturer (avrivninger) av leddbånd tar vanligvis 6-8 uker før de er grodd. Problemet med det indre leddbånd i kneet (det er det vanligste å skade) er at ved belastninger som feks skikjøring gir, vil det hele tiden komme nye rupturer på båndet. Det er riktig at bevegelse vil forhindre stivhet, men skikjøring er ikke beste medisin. Ta det rolig den første tida, og skaff evt en støttebandasje/skinne som forhindrer at det blir drag i båndet. Da kan man etterhvert gjenoppta skikjøringen. Jeg strakk mitt indre leddbånd for noen år siden, og kjente smerter i ca et år pga at jeg ikke tok det nok med ro.

Ta det rolig. Vent på påske.
More than words
OP Offline
More than words

Har pådratt meg leddbåndskader 3 gang.Pleier og bli bra igjen etter 4-5 uker.Når leddbånd er skadd har man redusert støtte i kneet.Således er enda mer sannsynlig at man skader seg dersom man starter opp igjen for tidlig. Dersom du har hovnet opp skikkelig er det nok en solid skade. Du må rett og slett ta det med ro.Dersom du oppsøker lege (det bør du) må du spørre om MR/ultralyd undersøkelse, med vanlig røntgen finner man ingen ting galt. Du kan også spørre om henvisning til fysioterapeut som hjelper deg med et treningsopplegg slik at musklene rundt kneet blir sterkere.

More than words
OP Offline
More than words

Strakk mitt korsbånd da jeg var tretten... tok to år før det var helt bra.

forsiktig, forsiktig!
More than words
OP Offline
More than words

Forstrakk indre leddbånd i kneet og røska vel av noen fibre rett før jul 2000. Etter 5 uker med hvile, føltes det relativt greit å gå på, og jeg våga meg ut på ski. Hadde tenkt å ta det med ro, men en perfekt preppa halfpipe blei for fristende. Dro på litt for mye, landa litt skeivt, og vips så var det like ille igjen.

Etter fem nye uker med hvile, hadde jeg lært leksa, og begynte svært forsiktig, for så å trappe gradvis opp det som var igjen av sesongen. Dessverre blei det aldri helt bra igjen. Det er fortsatt slakt, så kneet er ikke så stabilt når det gjelder utovervridning av leggen som det var før. Derfor kjører jeg fortsatt alltid med støttebandasje på kneet tre år etter.

Moralen er enkel: Knær er skumle greier, la dem få tid til å komme seg etter en skade. Støttebandasje er heller ikke å forakte, ihvertfall ikke de 3-4 første turene etter rekonvalesens.

trening er tingen!
More than words
OP Offline
More than words

Ett gått tips jeg har kommet frem til er å la det hvile som de fleste andre sier. Men når du føler at det ikke er hovent og smertefullt lenger er det veldig lurt å trene det opp veldig mye. Har du strukket leddbånd er det vasnkelig å få dem til å "krympe" igjen, derfor er det viktig å trene muskene rundt kneet for å få stabilitet igjen. Har selv et kne som ikke er helt bra etter 5 år, pga for lite hvile og for lite trening!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå