Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredfare Gaustatoppen
#32348 15/03/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Søndag 14.03.04 avbrøt jeg og en kompis turen opp på gaustatoppen pga skredfare og vær, (vel å merke :-) ) Hardt lag under, deretter følger 20cm pudder og med et hadere lag som topping.. Fin snøskredmix..

Forresten: jeg hater den toppen! andre gangen jeg må avbryte.. Sjekker nok værvarslet bedre neste gang :-)

More than words
OP Offline
More than words

Hvordan fant du 20cm pudder under isen på vei til toppen. Det må ha vært ekstremt lokalt. Gaustatoppen er jo badet i is. Avbryte en tur til Gaustatoppen pga rasfare når det er omtrent en million ruter opp, og ned, høres merklig ut. Men til ditt forsvar kan det sies at du ikke gikk glipp av noe. Var der på lørdagen, og kjørte renna nest yterst mot det høyeste punktet. Det var isete det, ja det var det..

søndag my friend..
More than words
OP Offline
More than words

Vi var der på søndag.. det falt snø natt til søn.. Det var nok mest været som fikk oss til å snu, for jeg var gira på å nå toppen. Men skredfaren i tillegg til været ble overkill.. Har blitt litt skeptisk etter at jeg ble tatt av skred på vei opp på Kyrkjebønosi (Hemsedal) for ca. en måned siden.

Ingen skam å snu, sies det.....
More than words
OP Offline
More than words

Synes det er et sunnhetstegn å ha mange avbrytninger av toppturer i løpet av en sesong. Det viser at man vurderer. Altfor mange fullfører og har mer eller mindre griseflax som kommer ned uten tonnevis med sinna snø jagende etter seg.

Hvis man er i tvil, så er man vel egentlig ikke i tvil.... Got it? wink

More than words
OP Offline
More than words

Det skulle vært utrolig stor skredfare før jeg snudde på vei til Gaustatoppen i klarvær. Det er ganske så slakt om en går en god bue rundt toppen. Men det er vanskelig å ta vurderinger av hvor en skal gå opp viss sikten ikke er god. Så all honør for å bruke vettet og snu.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå