|
 Topptur i Sundmørsalpene
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg planlegger å ta en tur til Sundmørsalpene til helgen for å få meg noen bra toppturer. Er det noen som har noen gode turtips for hvordan jeg skal få best mulige turer ut av en liten helg?
|
|
|
 Har du boka?
|
More than words
|
OP
More than words
Har du sjefsboka "Skiturar i fjella vest for Hjørundfjorden"? Fantastisk bra bok. Ruteforklaring og bilder til samtlige topper. Hvordan har du tenkt å overnatte? Har du bil? Ørsta er et bra utgangspunkt, Standalshytta (DNT) er et bra utgangspunkt. Bondalen/Sæbø har vel også mange topper i umiddelbar nærhet.
|
|
|
 bok ja...
|
More than words
|
OP
More than words
Har ikke den nei, men jeg tenkte jeg skulle ut å kjøpe meg en bok jeg har sett på noen ganger før, som heter noe sånt som "Din guide til Sundmørsalpene". Det er også en bok med mye bra beskrivelse av toppturer...
|
|
|
 Vært å merke seg
|
More than words
|
OP
More than words
Ovennevnte bok beskriver kun ruter vest for hjørungfjorden. Det er like fint (om ikke finere) sør/øst for nevnte Hjørungfjord. Dette området blir også kalt Rånahalvøya. Toppene her er litt høyere - og litt mere alpine. Utgangspukt for fantastiske turer vil være Vellesterhytta (gå opp Storbreskaret - og velg og vrak av topper), Patchellhytta (f.eks Slogen) eller Riksheimdalen (f.eks Blåbretinden).
|
|
|
 litteratur
|
More than words
|
OP
More than words
Er det noen som har hørt om den boken jeg nevner over? SOm beskriver toppturer i Sunnmørsalpene? Den butikken der jeg har sett den før(tanum på Carl Johan) har den ikke lenger, og kan ikke finne den i systemet sitt heller... Noen som kan hjelpe meg korrekt tittel, eller best av alt et ISBN nummer?
|
|
|
 Hæ?
|
More than words
|
OP
More than words
Se: iriss.no/skiturar/index.no
|
|
|
|
|
|
 Kammen rundt Stordal
|
More than words
|
OP
More than words
Det skal hvere felles topp tur med sula idretslag søndeg 28 og der treffe andre...Men topp tura på sunnmøre er prega av harde bakker....... sorry. Men kirketaket hved isfjorden har det tina mere og bedre føre.... Men gå inn på turistforreninga og let i vei.....Hilsen ivrig telemark kjører....Ålesund
|
|
|
 prøv
|
More than words
|
OP
More than words
www.iriss.noder kan du kjøpe boka, skiturar på sunnmørsalpane, er personleg stor fæn av vassdalstinden å sætretindane, ramoen å randerstopp er og flotte men litt tunge turar
|
|
|
 Randers topp
|
More than words
|
OP
More than words
Et godt tips for tur er å få med seg Randers topp. Start på 5 moh med toppen på 1414 moh. Gå på bena på fonna/skredet til ca 450 moh. I går - 24.03 - 10-20 cm pudder fra toppen og ned. Tas klatreutstyr med kan bladet klatres - ca 15 m høy pinakkel like ved. En nøtt eller to og en slynte er nok for sikring.Start er ved Hjørundfjord på veg til Standal. Overnatting kan gjøres på Standalhytta - ca 1/2 t på ski fra bilen ved standal (nøkkelavd.). Derifra Kolåstind, Sætretindane, Sylvkallen, Langenestind, Fingeren etc. God tur.
|
|
|
 sykkylven
|
More than words
|
OP
More than words
legg turen til sykkylven....velg og vrak i topper....Blåbretind fra fet. Vesle kløvheitind...velleseterhytta, gå til storbreskaret. Der finn du alt av topper og muligheter. Fjellhugboka....genial for topper i sykkylven. 100 topper over 1000 meter.
|
|
|
 Skårasalen
|
More than words
|
OP
More than words
Var på Skårasalen onsdag 24.03.04. Knall forhold. 10 cm pudder frå 1542 moh -> ca 1200.. Derifrå og ned var det god påskesnø. Gjekk opp i frå kvistaddalen og rann ned samme vei. La til merke at der hadde våre ei 10-15 som hadde rånne ned til skår (en av dei topp 10 toppturar, friflyt, januar).
|
|
|
 ole morten..
|
More than words
|
OP
More than words
Kammen rundt i Stordal er ikke akkurat noen topptur.. hehe, men fjella rundt går jo an å bestige 
|
|
|
|
|
|
 Kammen ruler jo...
|
More than words
|
OP
More than words
Den e tradisjon..og tradisjoner skal man ikke føcke med petter..
|
|
|
|
|
|