Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
fuckings keycardhelvete...
#31528 24/03/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Nå er det faen meg nok! Hvorfor i helvete klarer ikke de forskjellige skianleggene å samarbeide om noe så enkelt som et jævla kortsystem? Jeg synes det er direkte kriminelt å tvinge kunden til å kjøpe keycard etter keycard etter keycard. Kortsiktig inntjening og elendig service. Kan noen forklare meg hvor mange forskjellige typer kort det finnes? Jeg har levd i troen på at det bare var to (keycard og skistar, som jo er mer enn idiotisk nok), men nå i helga ble jeg i Hallingskarvet konfrontert med at det innad i keycardsystemet opereres med forskjellige frekvenser, ergo har vi nå minst tre forskjellige systemer å forholde oss til... Hva faen er poenget, kan ikke noen reagere snart?Synes forsåvidt også dette er en sak for FRIFLYT_print ed...

Kan ikke bli mer enig!
More than words
OP Offline
More than words

Se til helvete å gjør noe med de fuckings key card-greiene. Nå!

More than words
OP Offline
More than words

Ja, det er noe forbanna mig. Jeg visste ikke at det var en tredje system, trodde bare det var de anale mongosvenskene i Skistar som hadde ordna sitt eget. Det er som førstemann skriver, dette handler kun om kortsiktig inntjening.

More than words
OP Offline
More than words

Var i et lite lokalt skianlegg tidligere i vinter, da jeg ga fra meg key cardet, fikk jeg beskjed om at det var for nytt. Det gamle kortet fungerte visst på begge systemer, men det nye var ikke kompatibelt med det gamle syst.Det endte med at jeg kjøpte et til (gammelt) men syns at dette er for teitog litt bakvendtland. Om det er et kort som skal funke på ny og gammel standardburde det vel være det nye?

Var på Norefjell også, de har jo seff en annen standard en Key card, da jeg spurte hvorfor kom de med grom argumentet"det er det samme som de bruker i Østerrike." JAVEL!!

Forøvrig syns jeg at Service, tilbud, og terreng i norske alpinsentre suger.

More than words
OP Offline
More than words

at Key card har 2 systemer også finnes det 1 eller2 systemer til.At det finnes konkurenter er ok, men når Key card kjører 2 systemer så tar det faen meg kaka.

Hvilket anlegg suger mest?
More than words
OP Offline
More than words

Hafjell er min favoritt. På samme tid i fjor måtte jeg ha key card skulle jeg opp til toppen for å gå langrenn. Altså trodde jeg at jeg måtte ut med la oss si 50 spenn for en enkeltbillett. Men neida. Tror hele greia inkludert key card kom på 170/180 spenn. For en fuckings tur med heisen. Med ryggsekk og joggepinner. Hva med LITT fleksibilitet? (Står ellers telemark).

More than words
OP Offline
More than words

Er det noen som har fakta om hvor mange forskjellige typer kort man de facto kan støte på? Dette er jo virkelig en sjuk virkelighet...

More than words
OP Offline
More than words

For Norefjell har verken keycard eller skistar...

More than words
OP Offline
More than words

Hos skistar i Åre får man i allefall byttet inn kort som ikke de tar kostnadsfritt. Dvs de tar ditt gamle, mens du får et nytt. Helt grei løsning, men når de ikke har det systemet i det neste skisenteret du skal til har du egentlig bare utsatt problemet.

More than words
OP Offline
More than words

Har kort til Åre, Vassfjellet, Narvik og Harstad og ingen funker hos hverandre.. Harstad og Narvik har KeyCard, Narvik tar imot og bytter Harstad-kort, men Narvik-kort ikke blir byttet i Harstad... Møkk!

More than words
OP Offline
More than words

Keycard er noe alpinsentrene har innført med kun ett mål for øyet: å få inn mer spenn. Ikke service. Kun spenn. Så da er det jo akkurat samme faen for dem hvordan det funker anleggene i mellom. Ved at det ikke funker tjener de bare enda mer. Skjønner? Det er meningen at det ikke skal funke.

SKIDATA KEYCARD SKIAXESS
More than words
OP Offline
More than words

SÅ vidt jeg har fått med meg så fins det tre typer kort. SKIDATA og KEYCARD fungerer om hverandre, men så fins det som sagt gammelt og nytt system av keycard. Har etterhvert fått meg enn pen liten kortstokk av kort..

Yep! Det handler om grådighet!
More than words
OP Offline
More than words

Det er vel slik at en deponerer for keycardet, det vil si at en får igjen penga når en lever de tilbake. Men min teori er at de spekkulerer i at skikjørerne ikke "gidder/glemmer" levere de tilbake, dermed har de tjent 50 kr ekstra ( for noe som sikker bare koster alpinannlegget noen kroner). Derfor er vil de at færest mulig typer skal fungere. Hadde de villet så hadde det ikke vært noe problem å fått dette standarisert, men viljen er ikke tilstede. Må likvel si at prinsippet med keycard er bra! Merer det ikke minst i alpene, hvor det er stor variasjon i hvorvidt de har keycard eller ikke, at keycard er bra.

Man får ikke tilbake hele summen
More than words
OP Offline
More than words

Når man leverer tilbake keycardene får man ikke alltid tilbake hele ""depositumsummen"". I Oppdal får man f.eks kun tilbake halvparten. Men jeg har gitt f og samlet meg opp en god kortstokk jeg også som jeg har i skijakka. Nå har jeg 4 forskjellige kort (tror 2 av korta er til samme system) og det går nå som regel bra

More than words
OP Offline
More than words

Eget kort til vassfjellet, så bruker jeg et annet i oppdal, kvitfjell og enellerannaplassjegikkehuskernavnetpå.

jævlig irriterende at det ikke kun kan finnes en produsent av dette pakket!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har av prinsipp nekta å sponse Norefjell sitt idiotiske system med annen korttype og brukte derfor heller jojo"en. Keycardet lå dog i jakken hele dagen. Er det bare tilfeldig at kortet plutselig er "defekt" neste gang det skulle brukes ? Synes å huske å ha lest noe om at man ikke må ha kort av feil type i lommen..

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har av prinsipp nekta å sponse Norefjell sitt idiotiske system med annen korttype og brukte derfor heller jojo"en. Keycardet lå dog i jakken hele dagen. Er det bare tilfeldig at kortet plutselig er "defekt" neste gang det skulle brukes ? Synes å huske å ha lest noe om at man ikke må ha kort av feil type i lommen..

More than words
OP Offline
More than words

Fikk skikkelig lyst til å starte mitt eget system, jeg! Må jo være masse spenn i det der, i og med at det er så mange aktører på markedet. Noen som er hypp på å bli med meg på bølgen?

More than words
OP Offline
More than words

Skidata heter firmaet som lager KeyCard.Sånn er det. Sikkert ikke lenge til man får:KeyCard 2005, KeyCard 2006, KeyCard 2007.

More than words
OP Offline
More than words

i stedet for å syte kan ikke dere da bare bruke den gode gamle "jo"jo"en" er ingen ekstra utgifter på de korta.

More than words
OP Offline
More than words

Altså, i fjor MÅTTE jeg ha key card skulle jeg opp en eneste fuckings tur med heisanlegget på Hafjell for å gå langrenn. I tillegg til key card måtte jeg kjøpe et 5-klipps kort eller noe drit. For en fuckings jævla tur. Jeg hadde ikke noe valg. Skulle jeg opp måtte jeg ha key card. Taxi til toppen hadde faen meg vært billigere! Skjønner ù? Du MÅ (i hvert fall i fjor) ha key card i Hafjell. Hele dritten kom på nærmere 200 spenn. Kvalifiserer nesten til førstesideoppslag i VG.

More than words
OP Offline
More than words

Synes axesskort temaet er nok et bevis på at skisentrene i norge er vanvittig griske (I alpene koster kortet 2eur ol. og du får igjen hele summen når man leverer det tilbake). Dette føyer seg inn i rekken over ting som er overpriset på alpinsenterne i Norge. Dyre burgerslintrer og p-avgift (Norefjell) for å nevne noe. Er ikke gjerrig, mener skisenterne kan utvise en viss moderasjon for hvordan de priser sine varer. Er jo sår i ræva etter hver skitur i Norge.

More than words
OP Offline
More than words

har to forskjellige systemer. Det er det nye som benyttes av Hemsedal (Skistar).På Norefjell i vinter påsto hu gamle røya jeg møtte i billettluka (hun var virkelig lite serviceinnstilt) at de var de eneste i landet som brukte den gamle typen SkiAxess, og at jeg måtte kjøpe kort der i t. Det viste seg å ikke stemme. Jeg sa at jeg hadde et gammelt SkiAxess kort fra Stryn (de har byttet senere) men hun nektet på at det kunne fungere, og ville ikke prøve å legge inn dagskort på det engang.Derfor måtte jeg kjøpe nytt kort der også, men så testet jeg kortet fra Stryn når jeg gikk igjennom porten, og det ble selvfølgelig lest! Endte med at jeg gikk og klagde senere på dagen, og da fikk jeg lagt dagskortet over på kortet fra Stryn, pluss at jeg fikk tilbake pengene for Axess kortet. (Mye hyggeligere dame denne gangen).

Så test andre kort i porten hvis dere lurer, fungerer det ikke står det at kortet ikke er lesbart. Fungerer det står det at det er utløpt e.l

Keycard jungel --> redaksjonen
More than words
OP Offline
More than words

Her har redaksjonen et supert tema å skrive om i neste utgave. Sjekk med anleggene rundt i Norge hvilke system de har, og hvilken politikk de har på å bytte inn kort etc. Heng ut de griskeste !!

More than words
OP Offline
More than words

Trysil må jo være noen av de verste, der tar de 70 spenn for keycard, og du får tilbake 25 hvis du kommer tilbake med det. Fordi jeg var tåkete nok til å glemme mitt keycard hjemme så spurte jeg hvordan pantingen var, og da fikk jeg jammen beskjed om at jeg måtte passe på å pante kortet før det gikk ut!!! De ville nemlig ikke pante kortet dagen etter når det hadde gått ut! Siden jeg bodde ski in/out så hadde jeg jo ikke noe valg, jeg måtte til toppen med heisen, men maken til service har jeg aldri hørt om.

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor må vi være med på å betale for det fuckings keycardsystemet? Burde ikke skisentrene betalt av egen lomme? Regner det som en selvfølge at keycard-skatten forsvinner så snart investeringen er nedbetalt. Som med bomringen rundt Oslo.

More than words
OP Offline
More than words

En av grunnene til at hemsedal byttet system var vel pga at skidata som har key card kortene hele tiden laget nye systemer som måtte fornyes. det har vel axxes forhåpentligvis lovet at de ikke skal gjøre.. Kikk utenfor norges grenser... alpene der er det veldig mye Axxes(samme som skistar bruker)

More than words
OP Offline
More than words

Det finnes jo ulike typer keycard f.eks Skidata 350 skidata 370 og 370i , axess osv.... Keycardet ditt som du kjøper i hemsedal virker f.eks ik på voss for hemsedal har axess og på voss har dei skidata 370. altså det er forskjellig frekvenser på korta. sånn er det ,og til gamlere keycard system eit annlegg har til mindre kort tar dei. fordi dei er utdatert og det er komt så mangen nye system og oppgraderinger med nye frekvenser. Men skistar korta til axess som du får i hemsedal kan du berre kaste til helvete for dei får du ikkje brukt ein fuckings plass i heile norge...i så fall berre på norefjell, men er ikkje heilt sikker..

Re: fuckings keycardhelvete...
More than words
OP Offline
More than words

Likar kortsystemet i Meråker. Ikkje er der kø heller.

More than words
OP Offline
More than words

Visste ikke at det var så mye hat rundt de systemene jeg. Synes det er digg, slippe å slepe rundt på et kort som knekker og folk bare slenger fra seg etter bruk. Dessuten er det bare ta vare på keykardet etter dere har brukt dem, så slipper dere kjøpe nytt neste gang. Jeg personlig har kortene i lomma på skidressen min, funker like fint å legge dem i skibaggen. Dere slipper dessten kortkø om dere kjøper påfylling til kortet med SMS på vei opp eller på internett før dere drar.

Grunnen til at det er flere kort er fordi det finnes flere levrandører av skikortsystemene, skisenteret velger seff de som gir dem gunstigs pris og det er ikke nødvendigvis det samme som alle andre.

Og for deg som skulle stå på langrenn i Trysil, eller hvor det var, og måtte kjøpe dagskort: Du burde kanskje heller kjøpt en enkelttur, koster en 15 spenn elns.

Men om dere har så store problemer rundt kortene, bli heller hjemme forran peisen og se Cassablanca sammen kjærsten.

More than words
OP Offline
More than words

Har du lest innlegga over? Neppe. Da skjønner du at Keycard-up-your-ass kan brenne i helvete.

To kort i samme annlegg (Vassfjellet)
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har denne sesongen hatt Årskort Kveld på Vassfjellet. Ergo så må jeg jo ha KeyCard. Så hadde det seg slik at jeg var der på dagtid en dag. Regna med at jeg kunne bruke det KeyCardet som jeg hadde og som jo tilhørte Vassfjellet, men nei. Jeg måtte KJØPE ett nytt kort til 50 spenn,fordi det ikke gikk ann å ha både årskort kveld, og dagskort på ett og samme kort. Så ikke er det nok med at man må ha tre system, innenfor et og samme anlegg må man ofte ha to forskjellige kort.. Jeg vekslet selvfølgelig inn kortet, men fikk da igjen bare 30 spenn..

More than words
OP Offline
More than words

kan dere ikke slutte å klage på alt mulig dritt. Jeg er drit fornøyd med keycardene mine og takknemlig til levrandørene som fant de opp. Nå slipper jeg jojoene og heiskøen er smidigere.. Lenge leve keycard

More than words
OP Offline
More than words

Har lest de ja, iallefall skumma. Essensen er vel at alle bitcher om at det er så slitsomt å måtte ha opp til 3 kort. Vel, når jeg kjører bil har jeg lappen, går jeg i banken bruker jeg plastikken min, og jeg har et vaskekort, et stud kort, et, nei TO forsikringskort, kopikort, pass, småmynt, 4 nøkkler og en diskman og 5-7 cder jeg må drasse rundt på støtt. Hater dette, synes det skal mekkes et univærsalkort med innebygget scooter som vasker klærne mine! osv.. osv.. osv..

Slutt å bitch, keucard er digg. T har iallefall forstått det.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå