folkehøyskoler og friluftsliv.
|
More than words
|
OP
More than words
har tenkt bittelitt på folkehøyskole et år... noen som har gått på friluftsliv (linjer) som er å anbefale?? det fins så veldig mange skoler og linjer at det er vanskelig å velge, ivertfall ut ifra det lille de skriver om seg. Noen som har noe glupt å si??spesielt når det gjelder ski/klatring/sykkel. off piste også rett og slett...
|
|
|
 lofoten
|
More than words
|
OP
More than words
gikk selv på voss, og det var jo bra. Men skulle jeg valgt igjen hadde det blitt ski/klatre linja i lofoten!! uten tvil!
|
|
|
 Høgtun!!
|
More than words
|
OP
More than words
Høgtun er en super folkehøgskole! Har telemark-valgfag på våren...tur hver fredag. Hatt mange fine turer i Sunndalsfjella og omegn!! Gå inn på www.hogtun.fhs.no og kikk på de fine bildene våre! Du vil oppleve mest ski på idrett eller friluftsliv. Høgtun har også klatrevegg. Hilsen Høgtun-frelst!
|
|
|
 rødde.
|
More than words
|
OP
More than words
cross-downhill linja, masse sykling, ski osv osv... Klatrevegg i gymsalen. PS! Du er for sent ute hvis du tenker på å ta en populær linje, på de beste skolene.
|
|
|
 Voss.
|
More than words
|
OP
More than words
Så det var ei som hadde gått Voss og syns det var bra. Gikk selv på Voss, og dersom du ønsker en skikkelig aktiv skole med klatring, off-piste osv bør du absolutt IKKE velge VOSS!!!! Lærerne er ikke akkurat nytenkende når det gjelder turer og aktiviteter. Ikke et stygt ord om Lyder, koselig og fling fyr, men ønsker du et år med action er vel kanskje ikke treski og vadmel det du leter etter? Ville valgt en mer "ekstrem" linje enn Idrett og friluftsliv på Voss viss jeg var deg. F.eks Valdres, Lofoten eller Øytun.P.S.: De har jo sykling på Voss da, vi sykla hvertfall Rallarvegen...
|
|
|
 snowboard........
|
More than words
|
OP
More than words
noen som hvet om noen bra folkehøyskoler som har snowboard linje???
|
|
|
|
|
|
 ?
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Hallingdal!
|
More than words
|
OP
More than words
Brattlinja på Hallingdal Folkehøgskule er tingen. Her får du klatring - isklatring - mye ski og brettkjøring (sykling er det ikke så mye av men). Artige og flinke karer som lærere - en er UIAGM guide og har skrevet Skredfareboka... Hemsedal en liten svipp unna er jo heller ikke å forakte...Og Pernille Pub - hoho.. Tror du må søke svintidlig for å komme med på Brattlinja nå.... jaja, sånn har tidene blitt. Lykke til
|
|
|
 Ringebu folkehøgskole
|
More than words
|
OP
More than words
Bratt er full. Ble full nesten med en gang. Men jeg har søkt (og kommet inn) på "idrett og friluftsliv" på Ringebu. Ligger i byen Ringebu 7 km fra Kvitfjell. De skrøt av at de kanskje kjører mest på ski av alle i landet. Tror de mente nedoverski/snowboard. De nevnte også toppturer Et sted kalte de seg Ski-idrett og friluftslivslinja. Vet ikke om de klatrer så mye. Du burde ringe folkehøyskolen du har tenkt å søke på og spørre hva de driver med osv. Mail meg om du lurer på noe. Bra sider: www.folkehogskole.no (alle norges folkehøyskoler) ringebu.fhs.no (siden til ringebu)
|
|
|
 Folkehøgskule er bra uansett!
|
More than words
|
OP
More than words
Om du ikkje klarar å bestemme deg for linje, så ambefalar eg deg likevel på det aller sterkaste å ta eit år på folkehøgskule!Du vil ALDRI angre! Heilt sinnsjukt bra!Eg går på Valdres FHS, er heilt enormt!
|
|
|
 Øytun
|
More than words
|
OP
More than words
en meget bra skole, og man opplever og lærer enormt mye!! vil absolutt anbefale skolen, men det er bare foto-linjen som har plasser igjen for neste år (tror jeg). det finnes sikkert mange bra skoler med mye det samme innen friluftsliv, så du finner nok en! øytun er også en kristen fhs.
|
|
|
 Styr unna hallingdal fhs!
|
More than words
|
OP
More than words
Maten suger.. Lærerne suger ogsåOg Pernille Pub er mest for den som er glad i hellbilles og trønder-rock.Bare så du vet det!
|
|
|
|
|
|
 thanx
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 nord norsk klatreskole
|
More than words
|
OP
More than words
i Henningsvær (lofoten) det er kanonbra der.. bodde der i 5 dager for 1 måned sia.. gik på tur sammen med dem, virker så dem har det drittbra der.. sjekk det ut før du søker en ana plass
|
|
|
 Nordfjord FHS
|
More than words
|
OP
More than words
Går på nordfjord fhs nå i år, er en veldig bra skole med dyktige og engasjerende lærere. Nordjford er en ren friluftslivsskole der alle linjene er friluftslivsrelaterte, f.eks "ski" og "bre og fjell". Skolen ligger også ideelt til med tanke på friluftslivsaktiviteter, mange fine toppturmuligheter og klatrefelt i nærheten. Sjekk ut www.friluftslivskulen.no
|
|
|
 Øytun - verdens nordligste folkehøgskole
|
More than words
|
OP
More than words
øytun og Alta er verdens beste sted.Linjene vi kan anbefale deg er:Friluftsliv off-piste; masse løsnøkjøring, sykkeltur over Finnmarksvidda, skredopplæring +++Friluftsliv veileder; isklatring, ski, klatring, brevandring +++Friluftsliv flyt; Kiting, havkajakk - et helt nytt kurs!!! I år tok off-piste klassen sine første svinger i september, og pudderet er ekstra bra i finnmark og troms (Lyngsalpene) Jævlig bra sosialt..heheMørketida er også helt fantastisk herlig!!Dessuten har skolen en egen klatrehuk i fjellet bak skolen, så klatremulighetene på fritiden er god Hvis du går inn på den nye hjemmesiden til Øytun (www.oytun.no) og går inn på linjene, kan du komme i direkte kontakt med årets elever og høre hva de sier!! Ride on:)
|
|
|
 Rødde
|
More than words
|
OP
More than words
Er det noen som har erfaringer fra Rødde? Har fått plass der til nesteår. Andre her inne som skla starte på rødde?
|
|
|
 Hallingdal
|
More than words
|
OP
More than words
Til deg "ole idolet": Hva i all verden er galt med deg? Er du elev ved skiringsal eller no? Om du er en ekte nordmann så må du faen meg klare å spise maten du får! Hallingdal fhs er topp tre av landets folkehøgskoler! Det er ikke uten grunn at den allerede er overbooket pr 1. april. Først i landet. Går der selv, og opplever utrolig mye spennende. Hemsedal er en halvtime unna, det er 5 mil til geilo. Pernille Pub er et meget trivelig sted, der du forresten kan styre musikken selv. Hvis du er så oppegående at du klarer å få deg bort til bardisken da. Så jeg tenker at du må tenke om igjen jeg, "ole idolet"!!!
|
|
|
|
|
|
 til anders
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg går på ff på rødde i år, og er kjempefornøyd med året, masse bra folk fra hele landet, kule lærere, masse skikjøring, og alt er tilrettelagt for progresjon i egen kjøring. anbefales(skal sannsynligvis være sivilarbeider der neste år, sees?)
|
|
|
 Hallingdal vs. Ringebu
|
More than words
|
OP
More than words
Er fra Ringebu og Gikk på Hallingdal fhs for noen år siden. Terrengmessig er begge stedene ideelle for mtb sykling med ubegrensede muligheter uansett om du sykler mest nedover eller bortover. Begge stedene har stabilt vinterklima. Personlig ville jeg holdt en knapp på Hallingdal fordi: Muligheten for toppturer i alpint landskap er mer tilgjenglig; det er mye bedre uteliv i Gol og Hemsedal enn i Ringebu; jeg foretrekker Ål, Hemsedal, og Sudndalen framfor Kvitfjell, Skei og Gålå, som er de tre beste offpiste lokasjonene med heis nær Ringebu. Det stemmer dessverre at maten på Skaga er grusom. Klatring har jeg ikke peiling på, men jeg vet at det er en god innendørsvegg i Ål og at mulighetene for isklatring generelt er god i Hallingdalen. Uansett er Ringebu ikke et dårlig alternativ. Dessuten trenger du ikke begynne på bratt, du kommer sikkert til å få plenty med utfordring om du så begynner på dans og drama (gikk Idrett). Hvis du liker langrenn har Ringebu (+ Lillehammer og resten av Gudbrandsdalen) kanskje det beste, største og mest varierte løypenettet i hele verden. Dessuten får du Trollpasset garantert mye biligere enn Vinterlandkortet.
|
|
|
 Ole-Idolet svarer for seg
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har, dessverre, tilbragt et halvt år og vel det på hallingdal fhs. Så jeg vet hva jeg snakker om. Det jeg skriver er basert på egne erfaringer, ikke rykter og vås.Maten er dårlig på skaga. Den kan være så norsk du bare vil, den smaker ikke.no godt av den grunn.Kvaliteten på lærerene varierer mye, det er kanskje en grunn til at omtrent halvparten av de som gikk friluftsliv i år slutta eller bytta linje?Å kalle Pernille Pub for koselig synst jeg fortsatt er å overdrive. Det er/var endel slossing (ofte uten at vakter griper inn). Hvor mange elver har sloss i år? Tipper det er endel. Ikke vet jeg, men "Hallingdølen" vet kanskje?
|
|
|
 Og en ting til...
|
More than words
|
OP
More than words
Skolen, hallingdal fhs, har en utstyrskultur á la Hemsedal.Fett utstyr skal en ha, enten en kan bruke det eller ikke.
|
|
|
 Øytun
|
More than words
|
OP
More than words
som tidligere nevnt, er en veldig bra skole.Et stort pluss med Øytun er at det er en ren friluftslivskole, alle linjene tar for seg en eller annen form for friluftsliv. Hele skolen, lærere og elever, tenker tur. Det er fett!
|
|
|
 nu vel
|
More than words
|
OP
More than words
Trist aa hoere du ikke likte deg paa Hallingdal Ole-Idolet. Pernille Pub er da ikke saa ille, Hellbillies og Troenderrock er det naa ikke.Hvis utelivet ikke tiltaler deg saa kan en jo gaa og legge seg og staa tidlig opp for en god skidag! Den her utstyrskulturen du snakker om var ikke tilstede da jeg gikk der ifjor ihvertfall. Og laererene er da helt knall! Forstaar ikke at du kan mene noe annet! Maten kan nok bli bedre... men men.Alt blir jo godt bare man gratinerer det med ost 
|
|
|
|
|
|
 Utvist OLe?
|
More than words
|
OP
More than words
Du blei ikke tilfeldig vis utvist fra skolen Ole? Du høres ut som en av de psykriatisk sytende missfits som i blant roter seg bort i folkehøgskolene... Hold deg hjemme hos mor!
|
|
|
 Valdres !!!
|
More than words
|
OP
More than words
Valdres folkehøgskule har bl.a. tre ulike linjer for fysisk fostring: Friluftsliv - Fjell, Idrett - Friluftsliv, og Idrett. Skolen ligger rett ved Valdres Alpinsenter, ikke langt fra Beitostølen og Jotunheimen. Dei har årlig alpetur og masse turer ellers i Norge. Bra skole! http://www.valdres.fhs.no/
|
|
|
 Adventura
|
More than words
|
OP
More than words
For de som fremdeles ikke har bestemt seg for folkehøyskole eller kanskje ikke kommet inn noe sted; Ørsta fhs. kommer neste år med en nystartet linje for variert idrett og friluftsliv. Linjen heter Adventura. Mye skikjøring men også kamelridning i Sinaiørkenen og dykking i Rødehavet. 4-5 plasser ledig...
|
|
|
 Dra til Lofoten!
|
More than words
|
OP
More than words
Greit at det ikke alltid er det perfekte været for bestigninger i Lofoten, men skolen anbefales på det beste! Kan tenke meg at klatring/telemark-linja er tinger for deg (høres det ut som..). Mest toppturer og kortere anmarsj på turene. Fjell-linja passer om du er like glad i å gå bort som opp, men slett ikke bare for vadmelsungdom. Skolen har meget bra lærere og høy kvalitet på det de driver med. Godt utbytte av året og masse utedøgn gjennom hele året. Turer både nært og fjernt og når du har fri kan du sitte å drikke kaffe på brygga eller stikke til det første og beste fjellet du ser og kjører noen fine linjer. Lett å få haik er det også, om du vil til Henningsvær å klatre!
|
|
|
 Nordfjord!!
|
More than words
|
OP
More than words
Om jeg skal anbefale noen skole, så må det være Nordfjord FHS. Det er virkelig en skole som engasjerer elevene. Du bruker et år i livet på å ha det gøy. Veldig enkelt, men sånn der det! Grunnen til at skolen er så bra, er at alle linjene er friluftslinjer, og at skolen er strategisk plassert midt i beste vestlandsnaturen. Anbefaler alle å søke!
|
|
|
 Ringebu+ski=sant
|
More than words
|
OP
More than words
Om noen tenker på å kjøre ski på fhs er ringebu skolen. Når snøen har kommet og kvitfjell åpnet, kan du om du velger de rette valgfaga, kjøre ski 4 dager i uken på timeplanen, dvs tirs-fre. Dessuten får du gratis-sesongkort i kvitfjell. Have fun!! I did! Rocka på!!
|
|
|
|
|
|
 Øytun anbefales på det sterkeste!
|
More than words
|
OP
More than words
Øytun folkehøyskole i Alta er en skole som absolutt er å anbefale. Skolen har stor vekt på friluftsliv og lærere med masse erfaring. Linjene som kanskje ligger mest for deg er vel enten:OFF-PISTE - en linje som tilbyr sykkeltur på finnmarksvidda, padletur i Altaelva og vandretur i Lyngsalpene + mye mer på høsten. Vinteren settes av til skikjøring og skredlæring, og der nord er sesongen lang. Gjennom vinteren blir det turer bl.a. til Lyngsalpene, Narvik/Riksgrensen(Sverige) og Sarek nationalpark(Sverige) eller VEILEDER - en linje med litt vekt på klatring på høsten med bl.a. en bretur, klassen bruker også aktivt en klatrevegg i fjellet rett bak skolen. Vinteren brukes også mye på ski, men med litt mer vandring enn toppturing i forhold til OFF-PISTE Det sosiale på skolen er veldig bra, noe de bra lærerne er med på å holde ved like.Skolen er en kristen skole, men ikke la deg skremme av det. Der er det rom for alle og det er ikke noe krav eller press om tro i det hele tatt. Vil du vite mer er www.oytun.no stedet.
|
|
|
 Øytun er knall!
|
More than words
|
OP
More than words
I tilegg har faktisk Øytun relativt god mat, i motsetning til hva du får på de fleste andre folkehøyskoler!!
|
|
|
 Øytun
|
More than words
|
OP
More than words
Øytun er best! Litt mye reinsdyr til tider (i matveien), men med et lite lager av grandis overlever du det! Gikk på offpiste linjen i år og kan på mange måter anbefale den varmt! Hyggelige folk, sinnsykt flink lærer (med Feite(!!) ski). offpiste er vel det eneste rette (synes jeg).
|
|
|
|
|