Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Narvik - potensiale
#30765 10/04/2004 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Håper det skjer ting i Narvik med ny daglig leder. Har lagt merke til endel ting når jeg har vært der. Jeg driter egentlig i det, men for cashflow sin del burde det vel kanskje vært litt mer liv der/underholdning i bakken. Er jo som å være i vassfjellet en onsdag. Ville sikkert trukket folk fra distriktene hvis det hadde vært litt mer enn en varmestue etter førsteheisen og en nedlagt restaurant på toppen av gondolen?

Når det gjelder heissystemet; hvofor er det ikke heis fra Linken til tredjetoppen? Burde vel også gå an å bygge ut heissystemet i retning Beisfjorden?

Skjønner at dette vil kreve et kundegrunnlag større enn Narvik selv vil kunne servere. Hvorfor ikke gjøre avtaler med busselskaper, om charterturer med buss fra f.eks. Tromsø, Lofoten, Vesterålen, Kiruna, Salten? Dagskort student koster ca 220, med en to-tre timers tur fra Vesterålen burde man kunne klare å tilby tur/retur buss og dagskort for ungdom for 300 kroner, ca tilsvarende busspakke fra Trondheim til Oppdal. Noe ala Nabotåget mellom Trondheim og Åre vil kunne tilbys fra Nord-Sverige?

La dessuten merke til at det var rævva/utilstrekkelig prepping av bakken...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

med deg der ja... i tillegg er trekkene i alle bakkene rimelig ræva, vaiern på gondolen datt ned i sommer har jeg hørt, i tillegg var trekkene i både 2 og 3 bakken ute av stand i begynnelsen av sesongen.. å det er rimelig "gi faen" folk som jobber i bakken der.. dem burde skjerpe seg litt til neste år, før folk ikke gidder å dra dit mer


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Altså er enig med mye der, jeg også. Men heis opp til tredjetoppen!!! det får være måte på. Det er en glede å kjøre derfra, er verdt strevet med å gå opp!! Alt er jo mulig da, men jeg støtter IKKE det! Enig me at de bør få stevningen litt opp, hvertfall i helgene. Men ikke bare se på de negative med Narvik....det er mye posetivt der!

Men Narvik bør virkelig utvikle seg mer! Hvis det skjer, så blir sikkert narvik en av de beste anleggene i europa.

PS: Fjellheisresturanten er åpen!!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

er jo bare svensker som jobber der så det sir jo alt!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

HAHAHA...europa!!!!! trur du mener skandinavia, jeg


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

ØL fikk vi i gammen på rallarsvingem i år.Ka mer ka en forlange??? Trivelie folk, og bra liv på afterskien.


 
 
Det har vært mye tull og rot..
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

..i Narvik de siste to årene, men nå ser det ut til ta ting går seg til. Svenskene som jobber i anlegget har gjort en kanonjobb hele tiden, og skal ha kjempecred for innsatsen de gjør. Det er definitivt ikke de som har skapt rot!!!!!


Narvik potensiale
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Problemet til Narvik er at det ligger altfor langt nord, uten store byer eller tette befolkninger i umiddelbar nærhet. Dessuten er det for mørkt midtvinters og for bratt rykte til å innhente særlig cashflow fra grupper og barnefamilier på chartertur som holder økonomien til de store Norske og Svenske i gang. Narvik kan bli verdens beste skianlegg i gode skikjøreres øyne uten å kunne innhente de store pengene. En heis er utrolig dyr å drive. En koblbar stolheis koster fra ca. 20 - 30 mill å sette opp, med årlige driftsutgifter på ca. 1,2 mill, mens en like lang t-krok koster rundt ¼ del å drive. Til sammenligning er 20 mill i årsomsetning nok til å komme på topp ti i omsetning av norske skianlegg, noe Narvik sikkert ikke er i nærheten av. Jeg mener ikke at det er umulig å tjene penger i Narvik, men det vil kreve betydelig innsats og dyktighet. Slik jeg ser det er ikke Narvik et Klondike der utsiktene for sikker inntjening er god, de mulige investorer må i så fall være ihugga idealister, noe de fleste smarte kapitalister ikke er. En par gode konkurser, gjeldsanering og et skianlegg på billigsalg er ofte nødvendig for å få investorer med drivkraftig kapital og fart på sakene, fordi nødvendig infrastruktur er så dyr å bygge at det nesten er umulig å tjene inn. Med sine bratte bakker, seine sesong og ugunstige men dog unike beliggenhet med offpistemuligheter i verdensklasse sier det seg selv at segmentet er smalt og ikke hvermannsen. Alle kunder er viktige, Studenter og fattige Svensker er ikke å forakte, men sett i et kortsiktig perspektiv er det ikke de som legger igjen de store summene. Jeg tror mulighetene for Narvik er bra hvis man først får det til, og finner sine kunder man kan selge destinasjonen til. Flyplass har dere jo, så det er fysisk mulig å få folk dit. Fernie i Canada er også et sted som ligger midt i ødemarken uten særlige fasiliteter og som det segmentmessig kanskje går an å sammenligne seg med. Norge er forholdsvis billig å dra på skiferie til for f.eks. Amerikanere, mange pengesterke amerikanere har kanskje et bra nok ego til ikke å la seg skremme av bratte bakker og dessuten opptatt av det unike, eksotiske og eksklusive. Avmystifisering kan kanskje være viktig for det Europeiske massemarkedet: Kvitfjells kundegrunnlag besto kun av lokale, spesielt interesserte og racingsalpinister så lenge de markedsførte seg med ?72° bratt? og tjente ikke penger før de fikk alternative familiebakker og la all vekt i markedsføring på at de var et allsidig familiested. Narvik har utvilsomt noe av det samme problemet, mange lar være å dra til Narvik fordi de ikke tør, men det er neppe så ille som de forestiller seg. En slik avmystifisering uten å ødelegge Narviks særpreg tror jeg er viktig før man kan drive effektiv kommunikasjon mot Europeiske operatører, for man må ha et produkt de tror de kan selge lett til sine kunder. I tillegg bør man skaffe seg en formening om hvem som er villig til å dra på skiferie i mars, april og mai, disse er kanskje få og spredt, men fordelen er at Narvik i denne perioden har færre reelle konkurrenter.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

du vet å svare for deg smile


MML, du har et par viktige poenger...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

...men hvis du tar en kikk på Riksgrensen som ligger 40 minutters bilkjøring fra Narvik, midt oppe i ødemarka, og med langt dårlige forutsetninger for å få til noe, har du fysisk beviset på at det faktisk er mulig å få til noe her oppe!

Hvsi du i tillegg tar en kikk på omsetning og resultat på finske skiplasser som ylles og levi, er det ingen tvil om at det er mulig å få til noe i Narvik - bar man gjør ting riktig.


Norwegian må på banen
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Med en Norwegian-rute Oslo-Narvik til kr 590,- hver vei skal jeg jaggu dra til Narvik flere ganger i året. her er det helt klart muligheter, men det er noe som heter MARKEDSFØRING og ikke minst BRANDING! Narvik må brande seg skikkelig, og det krever markedskompetanse. Jeg tar gjerne jobben.


Selfølgelig er det muligheter...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg sitter bare her nede på østlandet og kverulerer uten å ha noen som helst innsikt i hva som skjer i Narvik. Det har jeg da også nevnt. At det blir billige flyreiser til Evenes med Norwegian kommer sikkert til å hjelpe med å trekke oss søringer, forrige gang jeg tenkte på å fly opp dit var det ganske dyrt (det er noen år siden).


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg synes Narvik alpinsenter bør melke jernbanen for alt den er verdt. Nord-Sverige er sikkert like sporadisk befolket som Nord-Norge, men man når vel langt ned i Sverige iløpet av en fire timers togtur? Alpinbakken bør snarest mekke sammen avtaler med buss, tog og fly, tipper det er veien til gull!



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå