Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva er en HYPE?
#29813 27/04/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

En hype er et utstyr eller en aktivitet eller en trend som blir verdsatt og beundret langt mer enn fortjent, ofte basert på irrasjonelle følelser og et ønske/behov for å være mest mulig moderne og foran alle andre. Brorparten av leserne til friflyt (og deltakerne på forumet) er hype-sauer som hiver seg på det de tror er siste trend og føler seg særdeles kule og "med". Vi andre som står og betrakter dere, bare ler. Dere er sportverdenens se-og-hør-lesere som kryper etter trendsetterne som lager spor. Og sistnevnte gruppe er meget, meget liten. Hype=krampe, og de fleste er tatt av krampa.

og du er en trendsetter?
More than words
OP Offline
More than words

trodde ikke trendsettere var nødt til å bekymre seg for hva hypen gikk ut på jeg, siden de skaper sin egen...

More than words
OP Offline
More than words

Hype meg her og hype meg der.Sean da lite er også på en aldri så liten hype, nemlig hypen "jeg observerer deg og hva du gjør, og det gjør meg bedre enn deg".

Sean:Du er mongo. Det er irrelevant om folk lar seg påvirke av andre så lenge de ikke plager noen. Ikke kom med noe kvasi-piss hvor du sier at de plager deg fordi at de tar etter andre.

Du tar etter resten av gjengen med suppegjøker her som klager på posere med videre, og da gjør vel det deg til en del av klagekorhypen.

For ordens skyld:Jeg kjører på K2 Stuntman, de er fem år gamle og tjener meg vel. Støvla er nye av året.

Stuntman var hype
More than words
OP Offline
More than words

Og stuntman var en sable hype da de kom, men egentlig er de totalt middelmådige. Du beit på fordi det var hype.

More than words
OP Offline
More than words

Det meste som tar av starter med å være en hype den dagen det blir populært i de brede massene. Om det kun blir en hype eller blir noe mer, avhenger av om populariteten holder seg på et stabilt forholdsvis høyt nivå og aktiviteten utvikler seg for å holde seg atraktiv. For å skape Hyper eller noe mer og varig trengs alltid inovatører, tidlig majoritet er kanskje hypen. Ski og Brettkjøring er noe mye mer enn bare en hype, det samme med MTB og klatring. Grunnen til at det er populært er at det har noe mye mer å tilby enn noe som er kult bare fordi det er nytt. Jibbing er ingen hype, det er en utvikling av skisporten og utforsking av hva som er mulig å gjøre på ski, basert på inspirasjon fra snowboardsorten. Jibbere er utforskere og inovatører, utstyrsprodusentene har andre motiver enn å bare utstyre disse med dette utstyret, men hva faen gjør vel det, alt blir jo bedere og folk bruker en masse penger på stasj som gjør at vi får jobber og utstyrsprodusentene får midler til å lage enda bedre utstyr.Monoski var en hype som ble en flopp fordi det hadde lite utviklingspotensiale.Snowboard var en hype som ble noe mer fordi det hadde utviklingspotensiale.Alpint holdt på å dø ut fordi det stagnerte en stund.Nordic Walking er en Hype.Kiting er ikke en hype ennå.Dra til skogs og begynn med tømmerkasting, det blir garantert ingen hype, og du får garantert vært i fred fra den komersialiserte omverden.

More than words
OP Offline
More than words

Skjønte ikke problemet, jeg...

ekstremsport en hype
More than words
OP Offline
More than words

Når adrenalinjunkiene skjønner at det er mye enklere og billigere med kokain, innser alle at ekstremsporting har vært en gedigen hype. Se på windurfingen på 80-tallet: En total hyperhype. ALLE skulle ha brett, du så ikke en bmw 3-serie uten et brett på taket. Hvem seiler i dag? De som prøver å lage en ny hype, alle andre driver med spinning på Sats. Det er utrolig mye hyping i ekstremsport, bare se på alle de totalt dustehypete innleggene på forum. Kutt ut stashet og begynn å leve.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg regna med at du skulle ta tak i skia jeg har. Skia er muligens middelmådig, men den tar meg ned fjellet, det holder for meg. Hadde det vært greiere om jeg hadde den beste av de gamle skiene enn en av de middelmådige? Om vi skal diskutere "hypen", så var det Salomon Xscream som var hype det året, men det driter jeg faktisk i.

Uansett:hva er problemet med at folk følger en eller annen trend? Jeg tar det for gitt at du ikke drakk shots midt på nittitallet, at du aldri har eid ett par bukser med lommer på låret, at du aldri har hatt Oakley-solbriller, at du ikke hadde støgge gule og lilla striper i trynet når du kjørte ski på skoletur(vel og merke hvis du kjøre ski på åttitallet), at du ikke hadde ei lusekofte rundt `94, at du aldri lo av Nissene på Låven og at du garantert aldri hører på musikken jeg hørte før deg, likte og promoterte til de rundt meg. Det er jo bare noe som andre hadde funnet, sett, hørt, brukt eller prøvd ut før deg. Da er det jo bare en hype.

Hvorfor skal det ene utelukke det andre?
More than words
OP Offline
More than words

BMX sykling i ramp med kokainrus er en uslålig kombinasjon. Aberet er at man får ganske vondt dagen etter. Skal man velge er kokain det klart dyreste, med mindre man ikke er hekta på Cera-F eller noe sånt.Du har selfølgelig noen poeng, klart ekstremsport selger. Hemsedal er et OK sted å kjøre og feste, men de trekker sikkert en del kunder på "Whow, Hemsedal, det er ekstremt det, med bra park og bratte sider" mens faktum er at de aller fleste skrenser nedover i kolone ned trakta etter å ha stått 1/2 time i kø i 3-setern. Men hva så! Det er jo bra for Hemsedal, ille for alle andre som prøver å drive skianlegg, men bra for alle oss andre som bruker disse anleggene at "hypen" er samla på et sted. Dessuten er det greit å menge seg og posse med hypen i blant. Hvorfor er flust med fine damer i Wistler mens det bare er møkete, manlige fillefranser i Fernie? Fordi hunnkjønn tiltrekkes av slike ting du forakter: Fest, penger og hyping. Muligheten for å få litt frisk og velstelt mus er et godt argument for å hype med, "posse" litt i ny og ne og gi inntrykk av at du er en ekstremsportutøver. Det er kun i romantiske filmer med moralsk slutt at det lønner seg for helten å være sympatisk med sære og dyptgående intresser. Mulig du finner noen sånne damer blandt åndssnobbene som studerer samfunnsgeografi på univeritetet og er medlem i Sosialistisk Ungdom. Du kan sikkert også melde deg inn i Bondeungdomslaget, trekke damer med å tevle i motorsag (har selv vært medlem en gang). Disse damene er bra, men litt mer cubby, litt mer hår, smaker mye mer og drekker som voksne mannfolk.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg er fra landet og veit at man ikke kødder med damene i BU:-)

Frisert mus, YESS!
More than words
OP Offline
More than words

Helt enig i at det er langt lekrere med nyfrisert og tilnærmet luktfri mus, enn disse kraftsluggerne fra nedre Grønnerløkka som har dåser som et middels spilloljesluk på Snapdrive. Men er man pen nok og har penger, trenger man ikke hype så utrolig hardt for å få draget på de nyfriserte, er nå min erfaring. Men klart det hjelper med en strak backflip når bæibsen watcher.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå