Hvor ekstrem er du egentlig?
|
More than words
|
OP
More than words
"Ekstremsport" er et litt ullent begrep. Hva er egentlig eksstremsport? Noen grener defineres automatisk som ekstremsport, men det er vel også slik at det er HVORDAN man utøver sporten som avgjør om man er ekstrem eller ikke. En skikjører som puser seg ned grønn løype i Hafjell kan vel neppe kalles ekstremutøver, mens en big mountain-kjører i en smal renne defineres som ekstrem. Selv er jeg telemarkkjører og liker alt som er bratt, men jeg bakker ut hvis risikoen med et fall er invaliditet eller død. Er jeg da ekstremutøver? Ser egentlig ikke på meg selv som det. Hva med deg? Hvor ekstrem er du? Hva avgjør definisjonen?
|
|
|
 WHO THE FUCK CARES?
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Tviler vel på at det finnes noen fast definisjon?
|
More than words
|
OP
More than words
Men har lest noen utalelser fra noen som påberoper seg kunnskap om emnet; for ski var det vel kravet til at et run var ekstremt et visst anntall hundremeter i min 45%. Ikke vet jeg. Jeg mener en trehundre meters fjellside på 40 grader med knallhard is som ender i en steinrøys er jo forsåvidt ekstremt nok det, mens en 50 graders renne med myk deilig snø (dersom det ikke er skredfare) kan fremstå som langt enklere. Så svaret er vel at jeg har ikke peiling og tviler vel på at det finnes noen definisjoner, kun oppfatninger. Men er like vel nysgjerrig på synspunkter.
|
|
|
 Ekstremsport
|
More than words
|
OP
More than words
Sånn jeg oppfatter det er det ikke nok at det er bratt eller forbundet med en viss risiko En utøver ikke ekstremsport før risikoen ved feil kan/er være fatal. Bratt skikjøring er ikke ekstremsport i seg selv, men er det så "eksponert" at et fall sannsynligvis medfører fatal utgang beveger en seg over i den grenen.
|
|
|
 Ekstremsport er HYPE
|
More than words
|
OP
More than words
Markedsføringsbegrep. Skjerp dere. Står dere på Ski og Brett??? eller er det imagebuilding som gjelder.
|
|
|
 Viktig tema!
|
More than words
|
OP
More than words
Dette er et viktig tema fordi media bruker begrepet "ekstremsport" meget hyppig, uten at begrepet er definert skikkelig. For å illustrere problemet: Begrepene "motorsykkelmiljøet" og "MC-klubb" blir i media brukt om alt som har med de kriminelle bandene Hells Angels og Bandidos å gjøre. Dermed stigmatiseres de 90000 lovlydige motorsyklistene i landet som kriminelle. Media har en tendens til å bruke uttrykket "ekstremsportutøver" gjerne kombinert med en påstand om uansvarlighet straks det skjer en ulykke med offpistekjøring, elvepadling og liknende. Men man trenger ikke ha utsatt seg for en kalkulert høy risiko selv om man kommer ut for en ulykke. Det er altså mange som ikke oppfatter seg selv som ekstremsportutøvere, som likevel stigmatiseres gjennom påstand om uansvarlighet under utøvelse av aktiviteter som egentlig ikke er ekstremsport. Dette skyldes jo dels at journalistene i mange redaksjoner ikke har peiling på hva de snakker(skriver om, og dels at de samme journalistene er sensasjonshungrige (som journalister skal være, ellers hadde de ikke fått jobb).
|
|
|
|
|
|
 hmm
|
More than words
|
OP
More than words
er telemark kjører og ser ikkje på meg sjølv som ekstrem. Eg svingar meg ned tunnel sida i røldal uten større problem, og dett eg, er det ute med meg. Eg synes at det byrjar å bli ekstremt når ein kjører beint ned slike fjellsider.
|
|
|
 Ekstrem
|
More than words
|
OP
More than words
hvis man er ekstemt god i en ekstremt døll sport som har ekstemt liten risiko for og bli invalid. kan man da si man bedriver ekstrem sport? Sånn jeg ser det kan vel ALT bli ekstrem sport egentlig, spørs bare hva man gjør ut av det.
|
|
|
 Medias holdning
|
More than words
|
OP
More than words
Viktig med en definisjon fordi media hausser begrepet til usunne høyder. For eksempel har det vært snakket mye om at uheldige basehoppere bør betale redningsaksjonene selv osv. I verste fall kan det bli innført tvungen forsikring på "ekstremsport", og da er det ganske viktig at begrepet er definert godt. jeg tror ikke dette lar seg gjøre for alle grener, men det er vel liten tvil om at basehopping og fallskjermhopping for øvrig er ekstremsport. En feil her, og du DØR, noe som er relativt ekstremt.
|
|
|
 Idioti eller ekstremsport?
|
More than words
|
OP
More than words
Hva er mest ekstremt av å bølgesurfe og å fiske uten redningsvest når du ikke kan svømme? Det er noe i dette pappa ikke skjønner.
|
|
|
 ekstremsport
|
More than words
|
OP
More than words
det er vell kanskje ikke uten grunn at man er forsikret når man kjører bil?
|
|
|
 Andres feil
|
More than words
|
OP
More than words
Det er ikke ekstremsport å utsette seg for andres feil og dårlige vurderinger. Slik som å kjøre bil. Dette kalles idioti. Vi kjører altså rundt og passerer 40 tonns motgående vogntog kjørt av en trøtt og rusa sjåfør med en halv meters klaring. Eller hva var det jeg sa nå?
|
|
|
|
|
|
 Adrenalinsport
|
More than words
|
OP
More than words
kunne kanskje vært et alternativt begrep.....
|
|
|
 frihets sport
|
More than words
|
OP
More than words
er ordet 
|
|
|
 Den korrekte Definisjonen:
|
More than words
|
OP
More than words
Når en feil, eller et uhell, høyst sannsynlig medfører døden, er det ekstremt. (Jeg er definitivt ikke ekstrem lenger ...... sikrer)
|
|
|
 Fullstendig enig med innlegget: ...
|
More than words
|
OP
More than words
"WHO THE FUCK CARES?" Likevel: Hanggliding er IKKE ekstremsport, men KAN være det ved acro-flyging. BASE-hopiing er vel en av de sportene man nærmest forbinder med EKSTREMSPORT, ikke vanlig fallskjermhopping. Vanlig snowboard, fallskjermhopping, daffkjøring ned bratte fjellsider, mountainbike, skateboarding etc er ikke ekstremsport. På TV er ALTFORMYE definert som ekstremsport. MEN: Er det så inni hampen viktig å være "ekstremsportutøver"? Vi har KUN ETT liv. Hvorfor ikke utnytte/nyte denne UNIKE sjansen vi har til heller Å NYTE DET LIVET VI HAR FÅTT I GAVE?
|
|
|
 brukar kun ordet ekstremt
|
More than words
|
OP
More than words
når det er over 90% kjangse for dødsfall ved den potensiell føkkup. Men dette er vel et begrep/kategori som er skapt av media/industrien til å omhandle det vi sjølv gjerne kallar new school/freeride type idrettar. eg vil ikkje seie at eg sjølv bedriv noko som liknar på ekstrem sport, medan mora til dama mi meinar det eg driv med er ekstremt, poenget er vel at brattkjøyring for meg er det som er over 50 grader medan ho opplev over 15 grader som bratt, dine opplevelsar av ekstremitet er avhengige av ditt eige nivå tardivel(litt usikker på skrivemåten til dette namnet) sa at det per dagsdata ikkje finnst meir enn 6/7 ekstrem kjøyrarar i cham, men mange 100 freeride tullingar
|
|
|
 Seth Pisstol
|
More than words
|
OP
More than words
Han derre Seth Pisstol er i kvart fall ekstrem, spør du meg, men det gjer du vel kanskje ikkje?
|
|
|
|
|
|
 husker en diskusjon
|
More than words
|
OP
More than words
om dette for en stund siden. da var det en eller annen som foreslo en definisjon der det følgende var hovedelementene: 1. utøveren tar en betydelig risiko (selvfølgelig, ikke sant...) 2. risikoelementet er ikke bare knyttet til utøverens egne ferdigheter, men også til at det finnes risiko som utøver IKKE er herre over. det vil si at om du kjører jævlig bratt og tryner i en skikkelig no-fall-zone, er det ikke nødvendigvis ekstremt. poenget er at fjellet (i form av eksponering mht isfall, steinsprang, ekstreme værskifter e.l) eller hva det måtte være bidrar til en risiko som utøveren selv ikke kan påvirke gjennom egne valg for å redusere risikoen... elementet ev ekstremisme ligger altså i omgivelsene, og ikke i utøveren selv - om dere skjønner hva jeg mener. altså: skateboard, jibbing på ski og brett, vanlig off piste, mtb i ulike former osv er IKKE ekstremsport - men kall det gjerne adrenalinsport, det gir jo kick! base, storveggsklatring, høyalpin brattkjøring osv ER ekstremt... enige?
|
|
|
 Frihetssport--- Frihetsutøvelse.
|
More than words
|
OP
More than words
Yess der har vi det, kanskje vi til og med skulle kutte ut ...sport, for det forbindes ofte med konkurranse...frihetsutøvelse:D
|
|
|
 If you fall - you die
|
More than words
|
OP
More than words
Som en guide vi hadde i Chamonix sa det:(Uttales med Clouseau-engelsk) That is what we call extreme skiing in France. If you fall - you die.
|
|
|
 Dette er trolig greia
|
More than words
|
OP
More than words
Hele ekstrem greia kommer fra Franske Alpinklatre grader. F - Facile P - Peu Dificile - AD - Assess Dificle - D - Dificle og ED - Extrement Dificile- For ordensskyld deles ED inn i 1 - 7 is og mixed grader. Dette er nok kjernen til begrepet om Ekstrem, eller Extreme Alpinisme om du vil. Begrepet deretter overført til skikjøring i lignenede terreng (Jerome Ruby og Pierre Andre Rehm har kjørt en rute på brett som er 2). Har ingentilng med livsfare å gjøre. Offpiste guider slutter gjerne med rutebeskrivelsene når det bikker 45"grader (pga annen teknikk skikjøring som behøves i bratt terreng og noe med å gi små barn kinaputter eller håndgranater å gjøre... get my drift). Derfor har vel Ekstremskikjøringsbegrepet kommet derifra og fordi media trenger en fellesnevner for å omtale alt som ikke er 3 - 5 - 2 fotball, eller Curling, har begrepet ekstremsport befestet seg i språket.
|
|
|
 gouda
|
More than words
|
OP
More than words
gouda forsikring kategoriserer ikke frikjøring som ekstremsport, selv om du suser ned hvilken som helst renne i Himalaya. Basehopping derimot er definert som ekstremsport. Relative begreper er gøy. "dette er relativt ekstremt" Gjør ting for egen del.
|
|
|
 Wakeboard extremesport?
|
More than words
|
OP
More than words
Waking er værtfall skita fett. Kakka hue i bredan en gang å fikk kjempefleng. Er dette ekstremet?
|
|
|
|
|
|
 dictionary
|
More than words
|
OP
More than words
ex·treme sport nsensation-seeking: denoting an activity in which participants actively seek out dangerous or even life-threatening experiences dangerous and exciting sport: a sport considered more dangerous and thrilling than ordinary sports and often involving hazardous airborne stunts and tricks. Extreme sports include skateboarding, snowboarding, in-line skating, skysurfing, wakeboarding, and stunt bicycling. Microsoft® Encarta® Reference Library 2004. © 1993-2003 Microsoft Corporation. All rights reserved.
|
|
|
 ;-)
|
More than words
|
OP
More than words
Skiflyging er Ekstremsport etter min mening.
|
|
|
 ski flygning er en ekstrem sport
|
More than words
|
OP
More than words
men den faller ikke under den allment rådige definisjonen av ekstremsport men ja det er mer ekstremt med skiflygning enn miniramp skating på lavt nivå. ekstremhet blir definert av publikum og ikke av utdøver
|
|
|
 ekstrem
|
More than words
|
OP
More than words
opplever at de som stadig bruker ordet ekstrem... oftest ikke er så veldig ekstreme.
|
|
|
 Tittel?
|
More than words
|
OP
More than words
Det kan vel også kalles ekstremsport å sitte inne på et kontor og forumet en vakker dag med alle mulighetene utenfor vinduet, og se hvor lang tid det tar før man snapper...
|
|
|
 Risiko og ytterkant
|
More than words
|
OP
More than words
Ekstremt er det lengst unna. Det mest ekstreme på kroppen er hender og føtter. Derfor er det ingen sammenheng mellom risiko og mortalitet. Driver du med noe litt på sia av det de de fleste holder på med er det ekstremt. Blades var ekstremt før det ble populært. Vindsurfing er ekstremt i 2004. Men midt på 1980-tallet var vindsurfing veldig i skuddet, og dermed ikke en ekstrem aktivitet. Så var det dette med å være ekstrem innenfor en populær aktivitet, som brett eller ski. Heller ikke her trenger det å være forbundet med risiko for at det skal kalles ekstremt. Nylig var det en konkurranse om kjappest å ta 10 000 høydemetere. Konkurransen gikk vel i en alpinbakke i Sverige som du skulle gå opp og ned på ski noen og 40 ganger. Dette er ekstremt, en aktivitet i ytterkanten, men ikke farlig, bratt, luftig eller høy hastighet.
|
|
|
|
|
|
 Ekstremt meg her...
|
More than words
|
OP
More than words
Da kan jo langrenn sies å være en ekstremsport, det er jo totalt ekstremt teit å ælje fem mil rundt i skauen med snørra nedpå knæra. Nei, din definisjon holder ikke vann. Ekstremsport er sport som er farlig for liv og helse. Motorsport, boksing, base, klatring, fekting, curling (veldig mye ulykker med skallekakking i isen), golf (gubbene banker kjerringa med 4-er jernet) osv. osv.
|
|
|
 Eg e so førbanna...
|
More than words
|
OP
More than words
Eg e so førbanna ekstreme at eg kankje få sagt da, eg e ein galning, ein villmann, eg e eit totalt ansvarslaust og brutalt adrenalindyr, eg e ein VERSTING!!!!
|
|
|
 Telemark!
|
More than words
|
OP
More than words
Telemark gutta dro noe inn i hampen på i RFC. Noen kjører faktisk like godt som alpin gutta!!. Hvis det ikke kalles ekstremt så veit ikkje eg!
|
|
|
 Ekstrem def.
|
More than words
|
OP
More than words
I ekstreŽm n3 (gj fr fra lat. extremus "ytterst", besl med ekstra) ytterlighet e-ene berører hverandre (etter fr les extrêmes se touchent) .Jeg tolker denne definisjonen ifm ekstrem-sport til å være en sport der man oppererer i ytterkantene\grenseland av det man behersker. Hvor ekstrem en sport er kommer helt an på utøverens ferdigheter.. For en danske vil det kanskje føles ekstremt å kjøre ned dame superg"en på Hafjell, men for en dreven skibums, vil dette føles som "a walk in the park" Dansken derrimot er kanskje en dreven elvepadler som synes at de villeste stryk i Sjoa er "a walk in the park" Den drevene skibumsen, som knapt tør bade i søkedalselven, synes at padling i Sjoa er en lek med livet, og at dette er høyst ekstremt.
|
|
|
 drime
|
More than words
|
OP
More than words
curling er ikke ekstremsport..
|
|
|
 Gradsbetegnelse
|
More than words
|
OP
More than words
Betegnelsen "ekstrem" er et adjektiv/adverb, og kan altså kalles en gradsbetegnelse. Ekstremsport må da altså bli "sport som er ekstrem". All sport kan tas til det ekstreme, og ja, jeg vil si at for eksempel elitelangrenn er ganske ekstremt. Det finnes altså ingen sportsgreiner som per def er ekstreme. Selv basehopping kan utøves i ikke-ekstreme former. Altså er jeg ganske enig med de på denne tråden som har påpekt at ordet ekstremsport brukes altfor mye, og at det er en uting og kaste rundt med dette begrepet slik media gjør i dag. Parallellen til MC-miljøet var forøvrig ganske illustrerende her!
|
|
|
 Tynnslitt begrep..
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg er enig med at dette begrepet er en hype som er blitt misbrukt og nedslitt, og nå er det nesten umulig å bruke det uten at folk tenker "for en wannabe". Som lærer på KVS-Lyngdal: idrett: ekstremsport/friluftsliv (videregående) merker jeg det hele tida. Det vi driver med her er jibbing, elvekajakk og klatring, men særlig ekstremt er det nok ikke. En grei definisjon synes jeg er at det er dyktighetsgrad i tillegg til godt utstyr som gjør at man ikke blir invalid eller dør. Allikevel tror jeg ikke man kan si at det nødvendigvis er idretten som er ekstrem, det avhenger like mye av nivå og mot på utøveren. Man kan padle en I og man kan padle en V. Jeg hopper selv litt fallskjerm og synes det føles farligere å padle elvekajakk eller virkelig dra på på en stor bigjump. Enda farligere å sykle på isen. Som det er nevnt har jeg også et inntrykk av at "ekstremsport" mest blir brukt av litt mørkredde og usikre folk som har et markeringsbehov. Uansett hvilket samlebegrep man setter på det, vil det bli misbrukt. Adrenalinsport høres ikke bedre ut. Jeg er med på den med "frihetssport", men da må man til å forklare. Jeg ser ikke på meg selv som ekstrem selv om jeg driver med ekstremsport. Det er fordi jeg har sett bak i kulissene. Jeg ser hvor lite farlig og pinlig enkelt det er å falle igjennom skyene, men uttrykket er for og av folk utenfor kulissene som synes det ser sykt ut. Det viktigste synes jeg er alle de sprø følelsene man får før, under og etter utøvelse. Redsel, nerver, rush, konsentrasjon, pissetrengthet, og ikke minst mestring. Men over dette igjen er de gode kameratene som er med, stemningen og vennskapet.Lev vel folkens!
|
|
|
 Bekalger
|
More than words
|
OP
More than words
Men jeg personlig liker ikke ordet ekstremsport. Men jeg må innfinne meg med at dette er ett ord som blir brukt i tide og utide. Vi snakker her om kalkulert risiko, for en viss risiko er det jo. De beste utøverene jeg har truffet på diverse områder har over lang lang tid trent, lyttet og lært nettopp på å kalkulere risikoen. De beste utøverene vil heller aldri presse deg over dine egne grenser, men respektere din risikoanalyse som du gjør på individuelt grunnlag. Hvis noen tror at de kan ta fallskjerm sertifikatet og deretter gå direkte over til basehopp for å få kred. i milijøet tar sørgelig feil. De bør bli fortalt om fordelene ved å gå læringskurven fra starten av. For å bygge opp evnen til å klakulere risiko trenger mann mye kunnsakp og kunnskapen kommer på bakgrunn av erfaringer. Kjenner feks. ingen som har startet direkte på storveggsklatring.... Og husk for å være en god "ekstremsport" utøver MÅ du leve!!! (det er ihvertfall en fordel....)
|
|
|
 ekstrem
|
More than words
|
OP
More than words
jeg puler alltid uten gummi!!!men er ikke ekstrem.
|
|
|
 Ekstrem sport
|
More than words
|
OP
More than words
Def. Ekstrem sport er en idrett der en reel fare for skade er stor! Ekstrem er def. på noe som er på "kanten" eller noe som er overdimensjonert. Jeg vil påstå at hvis du er ekstrem, så tøyer du grenser. Er du ekstrem så tør du prøve noe andre hadde nølt på, eller feiget ut på.
|
|
|
|
|