Vi brukte ca 15 timer med et par spisestopp fra øverst i danmark til Martigny i Sveits. Det er ca den samme streknigen tror jeg. Kjørte en bil som gikk maks 200, men lå endel på maks hastighet. Må jo også regne med litt kø ogomkjøringer. Klarer det fint under 20 timer...
reiseplanlegger som er litt bedre i frankrike enn resten av europa, men den funket brillefint for planlegging av kjøretur fra gamlelandet til chamonix. gir deg gode direksjoner, uten at du egentlig trenger det... autobahn er nærmest idiotsikker å kjøre, det er i alle fall min erfaring.
..16-17 timer eller noe i vanlig (i.e. 110-130) hastighet om ikke det blir for mye tissepauser etc. Med min gamle bil som gikk typ 100 max (men effekktiv kjøring, dvs. 2-3 pauser for tankning) tok det ca. 18 timer Århus-Geneve.
Få opp farta, den absolutt billigste veien til høy toppfart er å kjøpe en Porsche 944 Turbo. Det ligger en ute på finn.no til 105.000 (ikke min!). Du får da 260 i toppfart og burde rekke Geneve innen 12-13 timer. Kjør om kvelden. Porsche varer evig!
...Porsche ser ikke noe serlig bra ut med takboks. Og om du en gang har testet å stappe inn masse ski i en bil med hekkmotor skjønner du sikkert problemet
Det er 911 (+964+965+993+996+959+986) som har motoren bak. 924, 944, 951, 968 og 928 har motoren foran. Og de har bakluke, og det går utmerket å ha to par ski eller brett inne i bilen. Kjøp og kjør!
Takk for tipsene. Tenker nok vår 86 modell Toyota Model F med fire personer og fylt til randen med utstyr, pluss skiboks på taket skal få cruise i maks 110. Den går nok 150-160, men... Vi skal jo (dessverre) hjem en gang også. Ser for meg 20-22 timer fra Hanstholm til Chamo, da.