Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Noen vært på Matterhorn og/eller Mont Rosa ?
#28701 19/05/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Jeg og kjæresten skal til Zermatt i sommer. Vi har i utgangspunktet tenkt å prøve oss på en bestigning av Matterhorn.Men er samtidig litt skeptisk. Mest i forhold til steinsprang. Vi var på Mont Blanc i fjor, kom oss greit og kontrollert opp på toppen (sliten, men ok form). Vi brukte ikke guide. Vet noen om klyvingen opp til Goutierhytta (normalveien til MB) kan sammenlignes med Normalveien opp til Matterhorn ? Hvor mye brattere er det opp til Matterhorn ? Vi er i relativ god form og har brukbar erfaring fra fjellet, men har bortsett fra kortveggsklatring (2-3 taulengder) mest erfaring med klyving (noe vi begge er relative trygge med).

More than words
OP Offline
More than words

Zermatt er et flott sted. Pass på så politiet ikke kjører på deg i sine små el biler.Men dyrt er det å være her. Men absolutt mulig å finne billig bo. Matterhorn er nok litt mere utfordrig enn MB. Ingen vanskelig klatring, men andre forhold som høyde og vær kan jo gjøre klatringen mere utfordrende. Tror det var i fjor eller året før, at mye raste på normalruta. Midt i byen ligger det et senter for klatring, guiding, ski, osv...husker ikke hva det heter.Men de har sikkert mye å fortelle. Husk å les Donalds bestigning, hvitt gull på Matterhorn....

matterhorn hostel
More than words
OP Offline
More than words

er en stygg plass, men det var billigst i byen når jeg var der. Ta med varmt vann.

matterhorn hostel
More than words
OP Offline
More than words

Skulle også gjerne kunne tatt en ekstra runde på varmtvannskrana der, men stygg plass? Funger veldig bra å bo der!

More than words
OP Offline
More than words

hva mener du med Monte Rosa? Capanna Margherita? Gjort den motsatt vei, mindre gåing da og men kanskje en kjedeligere nedkjøring. Det var fryktelig flatt når man kom under 2800m mot Zermatt (Gornergletscher)...

More than words
OP Offline
More than words

Litt overtrøtt tror jeg, driver å pakker for Stryn i morgen.. smile Jeg prater vinter, og ingen aning hvordan det er der nede på sommeren. Punta Dufour?

More than words
OP Offline
More than words

hva syns folk om zermatt på vinterstid a?!

det er jo nesten ikke pudderkjørere der jo...., og det finnes non geniale åk der....

zermatt vs verbier
More than words
OP Offline
More than words

zermatt er greit, men jeg syens verbier er hakket bedre. Men det er ganske håpløst der uansett for prisene er så stive.

go Bunker in verbier.

More than words
OP Offline
More than words

go bunker i verbier hvis det er greit å dele rom med en gjeng fjortenåringer fra england. Køyesengene er ikke veldig behagelige, men det er billig å bo, og bra med en tur i svømmebassenget etter en dag i fjellet.Det var i fjor det raste ut en stor del av Matterhorn, var vel stengt i en uke etterpå for opprydding. Men så var det rekordvarmt i fjor sommer, noe som tærer på fjellmasse bestående av stein og is.

ikke snakk tull om bunkeren
More than words
OP Offline
More than words

hun som drev den var jo norsk og kjempesnill. Sett bort ifra at man måtte dele rom med 31 andre og det var litt få vinduer og ventilasjonssytemet var ikke videre effektivt går det greit å bo der. Jeg følte meg helt trygg på at jeg ikke ville bli rammet hvis en atombombe gikk av i nærheten.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå