Pengeforbuk som boms/sesonger
|
More than words
|
OP
More than words
Vurderer en sesong i alpene (Frankrike) og lurer på hvor mye cash jeg trenger sånn ca. Hvor mye er det for bopel, heiskort etc ? Takker for alle svar
|
|
|
 sløve idioter
|
More than words
|
OP
More than words
hva er dette for en gjeng med sløv idioter!! gi meg et svar noen!
|
|
|
 på tv
|
More than words
|
OP
More than words
så på tv 2 stykker som hadde med seg 50000 vetke om d var for begger eller om de hadde 50000 for seg sjæl. Vetke hvor de var, vete om de jobbet dær nede..........................................
|
|
|
 hei.
|
More than words
|
OP
More than words
Det er ikke noe pes å reise ned med 5000 og greie seg hele sessongen, men da må du jobbe som en helt, og det går ut over skikjøringen. Østerrike og Italia er billigere enn Sveits og Frankrike. Sveits er hakket billigere enn Frankrike. Det sier i alle fall sveitserne selv. Har du 50 000 så kommer du veldig langt. Da kan du bo hele sessongen, kjøre ski hver dag og ha penger til noen øl på kvelden, men moderasjon er en selvfølge. De som har tenkt å jobbe må dra veldig tidllig (nov - des) for å få tak i jobber, og da timelønnen for skibumser er ræva lønner det seg kanskje å jobbe som en helt noen månder og så dra romjula. (mange biler som går nedover fra Norge og Sverige andre juledag) Ellers er det ikke noe pes å haike til alpene hvis du chatter litt med trailersjåfører litt rundt omkring. Har selv bodd med en danske som blåste 30 000 den første månden, haiket hjem til Danmark tok opp 30 000 i forbrukslån og kom tilbake etter fem dager. Et alternativ til Alpene er British Colombia i Canada. Grunnet høye flyskatter er det billigere å fly til Seattle i usa enn Vancouver og Calgary, men det tar bare tre timer med buss til Vancouver fra Seattle. I canada er det billig og flott, spesielt om du føler for en bil som du kan suse rundt i. Husleien er mye billigere enn i Alpene og ølen er billig. Det er litt stress å få seg jobb, men det går det og. Må søke om lov.
|
|
|
 Dere som bomser?
|
More than words
|
OP
More than words
Er dere ferdige med utdanning? eller drar dere etter militæret? Eller et par friår???
|
|
|
 et par friår
|
More than words
|
OP
More than words
er en flott ting. men vi i livsnyterklubben kaller det for "å gå livets skole" Hei og hopp.
|
|
|
|
|
|
 bomms
|
More than words
|
OP
More than words
Få dere jobb offshore, 2 uker jobb 4 uker fri/skikjøring.
|
|
|
 ...
|
More than words
|
OP
More than words
eller jobbe om sommeren og kjøre ski om vinteren? jeg var i frankrike i to mnd i vinter og brukte 20000, men da tapte jeg mye penger på å bo veldig rundt om kring. hvis du leier for lengre perioder blir det billigere...
|
|
|
 Faste utgifter
|
More than words
|
OP
More than words
Hvor mye penger du trenger kommer litt an på hva du vil gjøre ut av det, men av faste utgifter hadde jeg noe sånt som dette for fire måneder i Italia i år: Heiskort: 620 EuroLeilighet: 6500 Euro (delt på 7 pers + besøkende)Mat (frokost, matpakke, middag de fleste dager): 8000 NOK I tillegg kommer transport, hva du evt. vil ha av forsikringer osv. Her er det mange varianter. Og naturligvis annet forbruk. Uansett hvor lite penger man planlegger å bruke ville jeg ikke reist med under 30000,- Hvis du ikke drar på de klassiske bommerstedene er det forøvrig ganske gode muligheter til å få jobb hvis du trenger det.
|
|
|
 Vært lenge i gamet
|
More than words
|
OP
More than words
ca 1500-2000 imånden hvis du kommer tildelig og finner noe cheap. 2000-4000 hvis du loker og drar midt i januar. Heiskort 5-6000 og det du lever og reiser for... frankrike er billig 5liter ok fylla vin = 30spenn. Bagetter og flutes til 6-7kr holder til solig frokost og lunch med ca ost og salami for samme mengde cash. Lunch og frokost, 20 spenn for to måltider.... billig kjøtt osv.. blir bra det her... litt vett og 30-40.000,- kr bør få deg den feteste sesongen på lenge.... husk nødvendig fjellutstyr, som spade, stang og søker, sele litt enkelt tauverk og redskaper.Jobb hele sommeren og få en feeeeet vinter. Husk "Carte Neige" (viktig forsikring ca 300 spenn), dekker heli utgifter ved uhell (noe som ikke alle norske forsikringer gjør), E111 og kondomer : )
|
|
|
 Bopel
|
More than words
|
OP
More than words
Noen lure steder å finne leilighet?
|
|
|
 fy faen for et liv
|
More than words
|
OP
More than words
hvis jeg ikke blir utkalt så stikker hvertfall jeg. whoooha!
|
|
|
|
|
|
 forbruk
|
More than words
|
OP
More than words
Har vært 2 sesonger i Val d Isere. Siste sesongen brukte jeg 6500,- på heiskort og ca 13000,- på bo. Vi hadde i tillegg en "huskasse" med ca 30 000,-. For dette kjøpte vi tv,ps2,stereo, noen køysenger + at vi hadde en meget bra matkasse hele vinteren. Resten er opp til en selv. Det kan være lurt og få seg en "slaskejobb" som gjør at du får personalpriser på drikke og ev mat de gangene du jobber. Lønna suger som regel, men du kan spare mye ved og jobbe noen timer i uken...
|
|
|
 Jøss for noen "boms"
|
More than words
|
OP
More than words
Ps2 tv stereo??? 50 000???? Hjelpe meg skal dere tømme de dyre sportsbutikkene og??? Reiste ned med bil, bodde i bilen i 7 uker, leide billig usentral leilighet, kjøpte ALT utstyr, var på turer til Valle D Aosta, Verbier, La Thuille, Island, Cannes, Montecarlo+++ og var dritngs og mett daglig!! Jeg brukte under 40 000, hadde spenn igjen da jeg kom hjem, men jeg og kompisen brukte alle de skitneste triksene i boken for å få billig mat, gratis dusj, osv... Hvis du ikke er opptatt av å være flashy, er det tonnevis av billig brukt utstyr!! Du kommer langt med et smil, og litt kløkt... Men fy f så morro!!! Se bamboosh.com for tips, bare å spørre..
|
|
|
 boms?
|
More than words
|
OP
More than words
haik ned med 20000 på visa`n, bo i bagen kjøp heiskort å ha det gøy, lite planlegging er bra!
|
|
|
 Sesonger tips
|
More than words
|
OP
More than words
Mye bra svart over her. Men tenk nøye over hvordan du vil bo, spise, drikke :0), og selvfolgelig stå på ski. _det er jo derfor du drar dit. Og mange byer er nedlasset av Svenske +- 20 åringer som blir utnyttet jobbmessig og blir utnyttet til de grader. Så watch out!! Skikort koster ca 600 euro for sesongkort. Men da er du rimelig bundet til ett sted. Dagskort ca 35 euro. Ukekort ca 150 Euro. Måneskort ca 250 euro. Og hvis du har tenkt å jobbe så regn med en lønn på maks ca 8 Euro pr dag, og maange timers jobbing. Det kan medføre at du er så trøtt eller sliten at du ikke orker å stå på ski! Så spør deg selv hvorfor du er der!!Mange deler leilighet sammen, og ofte er det rotete, skittent og bråkete. (ikke alltid, men velg romkammerat nøye). Gästhaus(Østerriket) kommer fra 20 (tjue) Euro og opp til ca 40 pr døgn. ALt etter standard. Ca 30 Euro for noe rimelig sentralt er mulig å finne. Tenk og over hvor (u)sentralt du aksepterer/ønsker å bo. Det er ikke sikkert at et riom til 15 euro er så gunstig hvis du er avhengig av buss hver dag til 3-4 euro en veg. Og taxi koster ca 30 hjem fra byen og til der du bor. Og or du veldig usentralt, går du og glipp av lett tilgang på utelivet. Det er lett å bli fastlåst i leiligheten sin 1 mil utom byen.Fordelen med å jobbe er at du treffer mye mere mennesker, og får gratis inngang på nattklubber og billigere drikke på vannhullene. -Men det er andre måter å skaffe seg"Resort staff card" på og..... Og en ting som er viktig: Du MÅ ha reiseforsikring før du drar som dekker deg HELE sesongen.(Vanlig reiseforsikring er gyldig kun ca 40 dager pr utenlandsopphold) Og den MÅ du kjøpe FØR du drar. Ellers er det vanlig at om du jobber i en by og har ansettelses avtale, så er du automatisk forsikret gjennom landets trygdeordninger. -En tur til lege der med litt vondt i kneet kommer fort på 900 - 1000 Euro!! -Jeg vet!! Også kan det lønne seg å kjøpe ski og skiutstyr ider du bor. Mye bedre og raskere service en om du kjøper her. Også kan du få tegnet forsikring spesiellt for skiene ++ . Spør i butikkene der om det. Eller sjekk ut: http://www.ski-online.de/content.php?lang=de&folder=775 Denne er kanonbra: Kjøper du ski der nede og tegner denne og om uhellet er ute med skiene, uansett hva. Så har du nye ski på beina i løpet an 30 minutter etter at du har kommet inni butikken!!! Når det gjelder mat, så kan du kjøpe deg en liiten kokeplate, en stekepanne og en kasserolle. Nok til å lage mat på rommet. Men OBS, det er ikke så veldig poulært å gjøre det, så vær meget diskret med kokeutstyret!! -De lokale er ofte litt spesielle.... Det du og kan gjøre er å søke på nettet på de aktuelle stedene du ønsker å dra til. Der finner du allt om stedets skifasiliteter, priser, bosted,mm Så kort fortalt så regn med ca 40000 kr for rubbel og bit, og da vlever du relativt nøkternt. Forøvrig så er de erfaringene jeg har skrevet om her, er etter sesonger i St.Anton. Lykke til og ha en flott sesong!
|
|
|
|
|