Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpene/Canada til vinteren...???
#28479 27/05/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Noen som henger med en sessong til vinteren? Selv er jeg 21 år og lei av alt som heter utdanning.. Har egentlig skoleplass i Canada neste år, men tror det blir for høy seriøsitet.. Bedre å ta en sesong hvor man setter pris på det viktige i livet, nemlig å kjøre pudder...Interessert? Så lenge du ikke heter Thomas Quick eller Krekar til etternavn er det bare å ta kontakt..

More than words
OP Offline
More than words

thomas quik heter bare quik til etternavn.

More than words
OP Offline
More than words

Takk for opplysningen.. Det var jo relevant...

More than words
OP Offline
More than words

fossmo til etternavn?? viktig med et religiøst innslag på en slik tur, kan jo ikke bare være fyll faen og pudder!

More than words
OP Offline
More than words

Hvor mye cash blir det da? Snakker vi Whistler?

More than words
OP Offline
More than words

når & hvor drar du?

More than words
OP Offline
More than words

Mullah ble skuffa, men jeg skal garantert bomse til vinteren i ameriken et sted.

Hilsen Brynjar Mehling

Alpene til vinteren
More than words
OP Offline
More than words

Driver å vurderer å dra til chamonix med en kompis, men er litt usikre på hva som er det beste stedet akkurat nå. Hvor har du eventuelt tenkt deg? Vet du om et bra sted?

More than words
OP Offline
More than words

Er litt usikker på hvor det er best å dra. Har vært i Chamonix før, der det er enorme fjell og bra uteliv, men beinhard kamp om pudderet.. Var i Canada i fjor (Fernie) to uker, der var det bra anlegg og billigere å bo men ikke like store fjell som i Chamo... Kommer til å tilbringe høsten på Bali, og kommer derfor ikke hjem før midten av Desember, men tenkte avreise litt etter nyttår og være der så lenge pengene holder! Forhåpentligvis ut Mars budsjett rundt 35000 kr.. (Ja, hele studielånet;-)

More than words
OP Offline
More than words

Jeg skal til Whistler nå kommende sesong.. og har interesse av å dele hus med noen..

More than words
OP Offline
More than words

Velg Fernie i Canada! Der er det helt sinnsykt digg!!!

More than words
OP Offline
More than words

jeg skal ivertfall til Laax en tur, er visst helt syk park der, å rimelig bra pudder...St.Anton er jo heller ikke så langt unna!!

More than words
OP Offline
More than words

Det er ingen tvil! Dra til Ferne! Et nydelig sted for pudderhunder!

Chamonix/Whistler?
More than words
OP Offline
More than words

Keen på en tur i februar. Valget står mellom Chamonix og Whistler.. Vanskelig å bestemme seg, men greit å vite at bestisen lar oss to quinsene bo gratis hos henne i Canada! Om du bestemmer deg for en av stedene hadde det jo vært ok om du tipsa oss om noen good spots!

Jeg savner Canada
More than words
OP Offline
More than words

...ihvertfall med ski på beina.

Har lest igjennom endel innlegg og kommer gjerne med noen kommentarer og tips. Studerte i Calgary i vinter og fikk med meg endel skikjøring. Kjørt mest i whistler og fernie.

Stedene kan egentlig ikke sammenlignes, Fernie er en genuin plass, en gammel gruveby og har en slitt sjarm som whistler totalt mangler. Skikjøringen er preget av mange korte, men morsomme linjer med litt lokalkunnskap finner du jomfrusnøen mange dager etter snøfall. Snøen er lett og fin, men det kan regne tidlig på sesongen også. Lettere enn whistler, men tyngre enn i banffområdet.

Whistler er giganten som har alt. Masse, men ofte tung snø og uendlige BC-muligheter. Det er nok en grunn til at det er mye bomser der. Trenger ikke være så dyrt heller (ref andre innlegg).

Jeg ville ikke basert meg kun på Fernie, det kan bli endel ventedager og Fernie uten god snø er rett og slett ikke bra. Sats på bobil og dra rundt i rockies! Det er masse mindre anlegg og følger du godt med på værmeldingene finner du nesten alltid god snø. Jeg fikk ikke prøvd Kicking, men stedet har potensiale når snøen er god. Revelstoke, mt nelson, rogers pass, lake louise er andre steder som bør oppsøkes.

For utstyrshungrige, vent med alle kjøp til dere kommer over. Har dere noen dager i Calgary tar dere turen innom mountain equipment co-op (www.mec.ca) og sjekker priser. Skandinavisk kan bare gå å dø! Lavere moms i Alberta (7%) enn i BC (Fernie, whistler, kicking osv, 15%) gjør noen utslag. For alt utstyr du kjøper mindre enn 60 dager før utreise refunderes momsen.

Kooteney er som Are påpeker et supert øl, blant mye annet godt. I Fernie vil jeg anbefale Raging Elk Hostel for kortere opphold, men leilighet kan sikkert skaffes til fordelaktige priser. Bra uteliv etter Canadisk standard.

Hvis noen heller vil til whistler trenger man egentlig ikke bil, men baser deg i stor grad på å kjøpe skikkelig BC-utstyr og heng med folk hvis du ikke har erfaring sjøl. Mulighetene (jeg fikk prøvd noen) er enorme, og siden bomsetettheten er høy kan du ikke vente å få jomrusnøen for deg selv innenfor skianleggets grenser.

Så mitt råd: Whistler: Alt på ett jævli gromt sted! Rockies: Den letteste snøen, men dra rundt omkring og jakt på den!

Sendt meg gjerne mail hvis det er mer dere lurer på, jeg har litt peiling på studier hvis noen har lyst til å kombinere ski og nytte! (Ski har første pri, selvsagt)

More than words
OP Offline
More than words

er fett! var der i feb i vinter.... dra dit fort som faen før det kommer folk dit.... ta gjerne turen innom jackson hole i usa også da! det er jo genialt....

More than words
OP Offline
More than words

Etter mitt syn, har alpene den klart beste snøen!

More than words
OP Offline
More than words

Går også med planer om canada til vinteren, ikke helt bestemt meg men står mellom Fernie og Whistler, tenkte på 3mnd tid med avreise rett over nytt år.., sender deg en mail!

More than words
OP Offline
More than words

Prøv Whistler. Der er det masse digge damer som detter som fluer.Gliz

Skulle gjerne vært med
More than words
OP Offline
More than words

Men du veit Brotnis, vestlandet kaller, men vis muligheten byr seg så kommer jeg over i Vinterferien++. Forsiktig med sharks på bali vis ikke ryker pudderhimmelen.

More than words
OP Offline
More than words

Hvor mye koster det for å bo i fernie i 3 mnd? Lurer også litt på heiskortutgifter...Høres spennende ut;-)

More than words
OP Offline
More than words

Noen som har studert/bodd her? Hørtes litt dyrt på ANSAs sider... Vurderer å studere Geologi der.

More than words
OP Offline
More than words

det er ikke dyrt der. Leiligheter er billig billig. Har ikke studert på UBC, men vært på noen studenterfester og stemningen er god. De krangler masse om skolepenger og greier der borte nå for tiden, og det kan kanskje dra opp totalkostnaden. Å bo i Canada er jo drit billig. Det er bare å sprade ned på Granville street og kjøpe litt pizza og kanskje en porr-film.

Og så er det bare to timer til Whistler.

More than words
OP Offline
More than words

til vinteren er det et sted som gjelder.... st. anton!

More than words
OP Offline
More than words

ikke st. anton, men zinal!

Chamo ruler vel alt ja..
More than words
OP Offline
More than words

Det er jo bare dt feiteste stedet å tilbringe en sessong, da...

More than words
OP Offline
More than words

dra aleine Det er klart råest !

More than words
OP Offline
More than words

Var forrige sesong i Fernie. Kan andbefale Canada på det sterkeste! Billig, bra og veldig hyggelig mennesker! Men å bare satse på å bli i Fernie ville jeg ikke! Bestill noe som kalles RCR Superpass på http://www.skircr.com/ Superpasset gjelder alle heisanleggene i RCR grupper, dvs. Lake louise, fernie, kimberly osv. Bestiller man nå i sommer får man dette vesentlig billigere! Fernie er egentlig et veldig godt utgangspunkt å bo i. Lei et hus sammen med noen andre og du bor BILLIG! Snakk om ca 4000 i måneden for en stor flott enebolig! Kjøp så en bil, vi var spleiset 4stk på en bil. Ble ca 1000,- pr pers med forsikringer osv.. Da kunne vi komme oss litt rundt! Fra Fernie er det ikke lange tiden til mange gode steder!! Så er det ikke pudder i Fernie, finner man det garantert noen timers kjøretur unna! Som en nevte golden/kicking horse er meget bra med tanke på pudder (husk å ta turen innom "Fresh Meat Monday" ved besøk i Golden wink ) Lake Louise er et typisk "famile" sted med MASSE bakker og folk! Det er her folk fra Calgary drar på helgetur! Men de har en av Canadas beste parker! En liten hemmlighet er Castle Mountian med to rakleverk av noen stolheiser.. (Finnes to castle mountian, er det som ligger i alberta jeg mener) Her drar faktisk lokale pudder hunder fra Fernie for å kjøre! Ikke snakk om å bli oppkjørt og snør mye! Noen lokale canadiere som mente det var det beste stedet i hele The Rockies når det forholdene var bra der! Var aldri i Whitsler så det kan jeg ikke utale meg noe om..

Når det er snakk om kjøp av ski osv lønner det seg å kjøpe i Alberta/Calgary som han ene sa over. Det er pga skatt. Man får kun tilbake 7% når man reiser ut. Selv om man har betalt 15%skatt i BC. Mountian equipment co-op har mye utstyr men dårlig med ski. SkiCeller og Fresh har mye ski billig. God Tur!

More than words
OP Offline
More than words

Å anbefale Rogers Pass! Et topptureldorado uten like!! Finnes ikke noen heis, er en nasjonal park. Alpine Club Canada har flere hytter her som koster 100,- å sove pr natt. Omtrent som DNT sine små hytter.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå