er best for nybegynnere. Har selv vært i begynnerfasen ett år nå, og holder meg mest på sandstrand. Der er det ikke så dypt (greit for meg med en liten grad av vannskrekk), og en slipper å tenke på steiner og den slags drit. På Jæren ligger stedene som perler på en snor. Følgende steder er bra (fra nord mot sør) Hellestø/Bybergsanden (sand), Sele (sand/stein) og Bore (sand). Når du har trent en stund kan du prøve resten av plassene (sjekk www.surfsentrum.no for vær + surfspotinfo). Vinteren er den helt klart beste tiden (men kaldt som f...!). Sommeren er helt død, det kan gå ukevis mellom bra surf. Høsten og våren pleier også å være bra. Angående våtdrakt, kjøp en 7/6 eller 6/4 mm som nevnt ovenfor, alt etter hvor varmblodig du er. Vannet er drittkaldt til juni/juli så hette, hansker og sko er også et must. Om sommeren kan en vinterdrakt på 7/6 bli varmt, så til ditt bruk kan du kjøpe 6/4. Jæren på vinteren er ikke det første jeg ville utforsket hvis jeg var nybegynner, da er bølgene STORE. Prøv deg på sensommeren/høsten først