Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner surfing i Norge
#27003 21/07/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Er fersk når det gjelder surfing, og har nettopp kjøpt mitt første brett, et 7,4 minimalibu. Lurer på om noen kan anbefale steder i Norge der nybegynnere kan boltre seg? Hvilke tider på året passer best? Er det for risikabelt for en nybegynner å dra til Jæren om vinteren osv? I tillegg lurer jeg på hva slags våtdrakt jeg bør kjøpe til bruk her i Norge (beregnet til vår/sommer/høst)? Takk for eventuelle gode svar!

More than words
OP Offline
More than words

hmm Stavanger er gull, Lista er bra...

More than words
OP Offline
More than words

Skal være Hotline #!€%#€# tidlig fortsatt : ) http://www.hotlineonline.com/

More than words
OP Offline
More than words

er best for nybegynnere. Har selv vært i begynnerfasen ett år nå, og holder meg mest på sandstrand. Der er det ikke så dypt (greit for meg med en liten grad av vannskrekk), og en slipper å tenke på steiner og den slags drit. På Jæren ligger stedene som perler på en snor. Følgende steder er bra (fra nord mot sør) Hellestø/Bybergsanden (sand), Sele (sand/stein) og Bore (sand). Når du har trent en stund kan du prøve resten av plassene (sjekk www.surfsentrum.no for vær + surfspotinfo). Vinteren er den helt klart beste tiden (men kaldt som f...!). Sommeren er helt død, det kan gå ukevis mellom bra surf. Høsten og våren pleier også å være bra. Angående våtdrakt, kjøp en 7/6 eller 6/4 mm som nevnt ovenfor, alt etter hvor varmblodig du er. Vannet er drittkaldt til juni/juli så hette, hansker og sko er også et must. Om sommeren kan en vinterdrakt på 7/6 bli varmt, så til ditt bruk kan du kjøpe 6/4. Jæren på vinteren er ikke det første jeg ville utforsket hvis jeg var nybegynner, da er bølgene STORE. Prøv deg på sensommeren/høsten først

More than words
OP Offline
More than words

Hehe... minimalibu 7,4 ruler... Dio beestiiia....

More than words
OP Offline
More than words

riktignok er Sandbånn bra men er du nybegynner ville jeg valgt et lite point, rullesteinsstrand, eller et annet sted hvor bølgnene kommer mer konstant over samme grunner. Skikkelig beachbreak er kjapt, vanskelig og choppy. I Norge er det skjelden så stort anyway. Tønsberg har et par surfspots, Larvik også. Sjekk på nett.

More than words
OP Offline
More than words

riktignok er Sandbånn bra men er du nybegynner ville jeg valgt et lite point, rullesteinsstrand, eller et annet sted hvor bølgnene kommer mer konstant over samme grunner. Skikkelig beachbreak er kjapt, vanskelig og choppy. I Norge er det skjelden så stort anyway. Tønsberg har et par surfspots, Larvik også. Sjekk på nett.

More than words
OP Offline
More than words

Har aldri prøvd å surfe, men har lyst til å begynne med det. Er det dyrt for et helt ok nybegynner brett? Er det til Rogaland eller Vestfold man bør dra hvis en har lyst til å prøve?

More than words
OP Offline
More than words

3-4000 for et brett 7"2"" til 7"6"" Minimal.2-3000 for en 6/4 våtdrakt.På vinteren kan det være fordel med en thermos varm drikke etc.... Litt å skyte seg selv og andre i foten å fortelle om alle surfspotsa, men søk og du vil finne.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå