Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Surfebrett til nybegynner?
#26946 23/07/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Jeg skal begynne med surfing og skal ned til spania en tur og tenkte og kjøpe der (regner med det er billigere?)

Noen som har tips? Kom gjerne med konkrete tips og lenker smile

Har ellers fått tips om at det bør være rundt 7"6"

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har nettopp gått til innkjøp av et brett, kjøpte det på kanarieøyene. Et minimalibu som er 7.4. i størrelsen. Det kostet 2800 NOK, og er et rimelig bra surfebrett. Et lite tips er å sjekke om flyselskapet du reiser med tillater så stor spesialbagasje (med tanke på returen) og hvor mye det eventuelt vil koste å frakte brettet hjemover. Selv betalte jeg 25 euro. Før du skal kjøpe brettet, anbefaler jeg at du forhører deg med noen som kan litt om surfing, slik at de kan gi deg noen råd om hva du bør se etter. Også må du jo helst ha surfet litt før (regner med at du har gjort det, eller kommer til å gjøre det i Spania). Du bør også sørge for å få med finner/boardbag eller liknende på kjøpet. Lykke til!

More than words
OP Offline
More than words

Var noen som tipset meg om minimal (minimalibu?). Men hva vil det egentlig si?

Noen spesielle merker en skal se etter?

More than words
OP Offline
More than words

Det avhenger litt av hvor fort du tar ting, om du har stått på brett (skate/snow) før og hvor mye du har tenkt å surfe fremmover. En minimal fra 6"8" og oppover er vel det som er enklest å lære på... Flying disc er også en mulighet. Bredt brett med god flyt som er lett å plukke med... Det går også å starte med et shortboard 6"8" og oppover, med god bredde 19"+ og tykkelse... Men da må du være oppmrksom på at ting tar mye lenger tid og at du må surfe mye for å lære...

Minimal er altså det enkleste?
More than words
OP Offline
More than words

Blir mange poster her nå, men jeg utnytter kunnskapen deres for alt den er verdt nå smile

De fleste jeg har snakket med har anbefalt minimal så det blir vel kanskje det. Ser ikke helt poenget med å kjøpe utstyr som er vanskelig å lære seg ting med.

Men hva er forksjellen mellom minimal og shortboard?

More than words
OP Offline
More than words

det letteste er longboard, og det veldig mange prøver de første dagene. Men om du skal kjøpe vil jeg heller anbefale å kjøpe et minimalibu. jeg kjøpte ett som var 7"2, med god bredde og tjukkelse. Tuppen burde heller ikke være så spiss. lykke til..

More than words
OP Offline
More than words

et shortboard er kortere, smalere, tynnere, og spissere = vanskeligere å kjøre på. man må ha større fart for å få det stabilt. Dessuten kan man få flere forskjellige tail-konstruksjoner (fish-tail osv.) til forskjellig bruk, dette kan man sikkert få på minimal og, men til dags dato har jeg ikke sett det i alle fall..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå