FESTE STAVENE ELLER IKKE????
|
More than words
|
OP
More than words
yaow...står på ski og hopper og leker så blir mye knall og fall. En kompis av mg sier at det er dumt å kjøre meg stroppen til stavene festet til armene fordi d er lettere å skade seg...sikkert sant dette!!? men har en "indre trang" (!) til å feste dem...føler at noe er galt når stavene er løse....hva mener dere??????????????
|
|
|
 Tja...
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg har dem ihvertfall festet,Lander du på stavene bare knekker de eller bøyer seg, det verste som skjer er vel at du får noen blåmerker...
|
|
|
 hm....
|
More than words
|
OP
More than words
Evt at du kan lande oppå staven, og knekke div bein i kroppen....Men da skal man ha bra mye uflaks.Alt kan skje! Ta sjangser det er det som risken i denne sporten :p
|
|
|
 morra`di!
|
More than words
|
OP
More than words
hvis du er dansk og har fått beskjed av en eller annen heksedoktor at du skal tre hånda NED i løkka, istedenfor OPP, for ikke å brekke håndleddet, så får du ha lykke til..!
|
|
|
 .
|
More than words
|
OP
More than words
tror det er større sjanse for at du tryner og brekker et ben, dør i bilulykke eller blir tatt i skred enn det er for at du skader deg p.g.a stavene dine. Med mindre du stikker deg selv med dem. Riskokalkulering er ren statistikk.
|
|
|
 Re: FESTE STAVENE ELLER IKKE????
|
More than words
|
OP
More than words
Det farlige med stavene er ikke å lande oppå dem, men å bli spiddet. Vet ikke hvordan/hvor farlig dette skal vurderes.
|
|
|
|
|
|
 Skogskjøring
|
More than words
|
OP
More than words
Under hopping og lignende kan jeg ikke skjønne at det er noe problem å kjøre med stavene festet. Ved skogskjøring derimot kan staven fort hekte seg borti et tre eller lignende, og hvis du har hånda inni stavløkka kan du fort få et ganske kraftig rykk som sikkert ikke er sundt for arm/skulder... Men risikoen for å miste staven er jo til stede. Så det er en vurderingsak; miste arm / miste stav...
|
|
|
 Ingen tittel
|
More than words
|
OP
More than words
Life link stavene har en mekansime som løser deg fra stavene i tilfelle man blir hengende fast. Kult og enkelt konsept. Håper flere stav-leverandører følger etter!
|
|
|
 Re: FESTE STAVENE ELLER IKKE????
|
More than words
|
OP
More than words
en kompis av meg har spiddet seg i foten med en stav, så ikke se bort ifra det (riktignok 155cm lange swix mountain staver)
|
|
|
 ...
|
More than words
|
OP
More than words
Hvis man klarer å spidde seg i _foten_ med slalomstøvler på vil jeg si man er ganske så overmenneskelig...
|
|
|
 ..hehe..
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 ..hehe..
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
|
|
|
 best og stroppe seg fast
|
More than words
|
OP
More than words
Har hoppet i ganske mange år, og jeg klarer ikke og kjøre uten og ha henda igjennom løkka!!!! da mister man ikke stavene så lett når man grabber!!!
|
|
|
 Goode
|
More than words
|
OP
More than words
Har god erfaring med Goode-staver, som i likhet med Lifelink løser seg fra stroppen hvis du blir hengende fast i et tre eller kjører staven gjennom x-antall snølag. I tillegg er jo staven ganske fleksibel og gir litt etter når du må ta imot landinger med stavene. Og det skal mye til før de knekker.
|
|
|
 Life Link er bra!
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 ...
|
More than words
|
OP
More than words
Leki har også flere modeller med utløser. Og det funker!
|
|
|
 Drept av stav
|
More than words
|
OP
More than words
Husker et WC utforrenn for en del år siden. En kar (sveitser?) tryna og fikk staven rett i magen. Buken sprakk og indre organer ble mosa. Karen døde på stedet. Men han hadde neppe blitt reddet av å ikke feste stroppene.
|
|
|
 hvis det var det samme trynet
|
More than words
|
OP
More than words
som jeg så, var det ikke staven som var problemet - men staurene som holdt sikkerhetsnettet på plass. staur eller stav, vil uansett ikke ha dem inn i kroppen på noen somhelst måte. MEN FOR GUDS SKYLD: det er jo grunn til stavene har stropper i det hele tatt da... etter flere tusen år med nordmenn på ski, så diskuterer vi om man skal ha hendene inne i løkka eller ikke? INNI, INNI, INNI! JA TIL Å FESTE STAVEN!
|
|
|
|
|
|
 makan...
|
More than words
|
OP
More than words
I vest-telemark, der både eg og Sondre Norheim kjem frå, brukar me ikkje stavar i det heile tekje! Høtt skø du mæ dei når du pissar i buksa fordi du æ redd du skø dø viss du festar dei feil??? Viss du æ litt skivant og heve vanleg folkeleg balanse treng du ikkje stavar når du høppar! Dei æ bare i vegen meiner nå eg, men veit det æ mange som må ha desse glasfiberpinnane å knipe på... Heve eg noko i hendane når eg høppar æ det i tilfelle sin staur og den kan eg bare slippe viss eg ser det gjeng veldig gale.Staven sin funksjon må vera å hjelpe deg til å halde balansen, sø eg uppfordrar deg til å lære ungane dine å stande på ski utan stavar. Viss du aldri gjer deg avhengige av dei, treng du dei heller ikkje. Espen Bredesen bruka aldri stavar... så eg synes det æ ganske fantastisk at dikkon gidd å diskutere om hendan skø vera festa eller ikkje...
|
|
|
 ....
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg mener dette er den dummeste diskusjon...herrefred...blir litt fortvilet jeg! Kom dere ut...isteden for å sitte her å diskutere om man skal feste stavene eller ikke!!
|
|
|
 Fester ikke
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg fester ikke stavene. jeg datt på blåholka en gang på Skeikampen, med stavene festet, og fikk tommelen under staven, og staven under kroppen. Det var vondt, og hånda var blå og vond lenge. Dette skjer jo ikke hver dag, men jeg gidder ikke feste stavene.
|
|
|
 skier"s thumb
|
More than words
|
OP
More than words
er det jo faktisk noe som heter, i alle fall ifølge han alpelegen jeg snakket med... ikke så uvanlig å lemleste tommelen, altså, det skal jo trynes litt! mest vanlig er skader som oppstår fordi tommelen kommer i klem under et fall, på en god andreplass kommer vridninger og ødelagte leddbånd og sener, etc -fortsatt ifølge legen i val thorens. ellers en oppfordring: drit i stavpraten her! hvis det er dette som hindrer dere i komme dere ut for å leke - ja, da kan dere like gjerne sitte inn og slite ut tomlene med playstation.
|
|
|
 Skulle også helst vært ute, men...
|
More than words
|
OP
More than words
Det finnes argumenter for å tidvis ikke bruke stroppen på staven, og etter mitt skjønn er ferdsel i skredutsatt terreng og på islagt vann/elv steder hvor en med fordel kan la hånda være fri ? hvis man nå absolutt skal ferdes på slike steder. (Husk også å åpne/løsne bindingene ved passering over muligens usikker is. Det lønner seg. Har prøvd.) Som nevnt over er det heller ikke behagelig når trinsa brått blir hengende igjen i busk eller grein, men samtidig er det kjedelig å gå tilbake etter staven når du kun ble slapp i grepet et øyeblikk. Life-Link fikset dét problemet for min del. Ser at mange amerikanere har helt angst for å ødelegge tommelen i et vanlig fall, og derfor kun bruker stroppen i stigningene. Synes temmelig overforsiktig i mine øyne, med tanke på hva annet som også kan gå galt i et skikkelig tryn. Dessuten synes jeg grepet blir altfor krampeaktig når du må tviholde rundt staven med 90 graders vinkel hele tida. Ødelagt tommel er vel heller ikke den mest graverende skaden en uheldig jibber kan komme ut for, men hva vet jeg ? avslutta hoppkarrieren lenge før begrepet var oppfunnet?
|
|
|
|
|