Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Surf..What the Fuck..
#26029 20/08/2004 12:00 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Heisann!

Merker at surfing er på god vei opp og fram i gamle gode Norge.

Alle vil til Hoddevika, Jæren osv. Da har jeg bare noe jeg må si: Kan alle slutte å bitche rundt den jævla aktiviteten og heller komme seg uti å prøve å ri en stakkars bølge?. Hva slags brett egner seg?, hva slags våtdrakt er bra?, hvor bør jeg dra? er det bra her? er det bra der? Er det bra å surfe i Sveits? Drit i alt det der.

Alle har vel hvertfall en venn som vet et eller annet om surfing. 1/3 av surfeopplevelsen er å finne ut av ting selv å dra på tur med gode venner å ikke bli fortalt ALT om alt. Er det ingen som har lyst å finne ut av ting selv å gjøre ting på sin måte?

Surfing er også en aktivitet som bestemmes av naturkreftene, det betyr ikke at du trenger å begynne med Yoga å bli religiøs og dyrke havet..Det fins nok av tullinger som skal prøve å gjøre surfing til noe veldig spesielt og kommer med spirituelle fraser i ett sett for å gjøre livet sitt og surfingen sin mere meningsfullt enn det egentlig er. Har møtt nok av den rasen opp igjennom tiden på surf trips.(Ikke bli religiøs freak for å være mer spesiell enn andre. Det er de som oftest IKKE KAN surfe. Bortsett fra CJ og Damien Hobgood da...)Greit du hører at pro"s rundt om i verden føler en tiltrekningskraft mot havet osv, men overdriv nå for faen ikke..

Så til saken om mini-malibus". Kan noen kjøpe seg et annet brett enn dette drit kjedelige hællvettes-brettet som dukker opp i annenhver artikkel om surfing...Er du brett fantast og har stått på uansett hva slags brett før så er det ikke så inni hællvettes vanskelig å stå på et surfebrett...Okay? Jeg begynte med et brett på 6.8 og det tok meg et eksakt 1 time å finne ut at det jeg egentlig trengte var et på 6.4. Det som er vanskelig med surfing er å komme seg på den jævla bølgen og jeg er enig i at det er lettere med et stort brett grunnet fart og flyteevne, men når du kommer deg opp og skal begynne med turns så vil du fort ha lyst til å brenne det jævla mini-malibuet ditt på sankthans bålet og angre på at du ikke brukte pengene på et mindre et. Vil også få si at det med lange brett må man ta med en klype salt med tanke på å i det hele tatt få surfet i Norge grunnet bølgestørrelse, men er du i utlandet er dette høyt aktuelt.

Videre så vil jeg si at hvis du sliter med surfingen din og du kommer ingen vei så er det 80% av gangene ikke din feil, men bølgene. Jeg er i Australia for tiden og på den lokale stranda er det bra, men stort sett close-out bølger hele tiden.(Det betyr at hele bølgen bryter på en gang.) Da sier det jo seg selv st du ikke kan få surfet den og de fleste sliter med å få surfet ordentlig. Da har jeg et råd: kom deg bort derifra å launch en snill, ikke for stor rev bølge. Da vil du få deg en jævlig stor A-HA opplevelse. Husk: Mange surfere sier: "Beach break er ikke skikkelig surf!" (Merk: Det finnes gode beach breaks, men da skal du være på rett sted til rett tid med store crowds.)

Kommer sikkert til å få mange dumb ass kommentarer på dette innlegget, men det driter jeg i, for da er jeg enda her I Oz og ripper Reef Waves, prøver å bli bedre å surfe og gjør ting på min måte.

Ha det bra!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Å hæld kjæften på deg, gut!


Er du fra jæren?
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Nok en surmulende surfer. Må si nedlatende "råtøffe" norske surfere som skal blande inn engelske ord i annenhver setning (hva faen-Reef Wawes!!). Tatt i betraktning at det som regel er behov for bruk av bil for å få surfet i norge er jeg sjokkert over hvor mange slike surfere som minner om små prepubertale skatere. Personlig må jeg si at surfe miljøet ikke er spesielt tiltrekkende, men det er havets kraft hvergang bølgefenomenet oppstår i "surfbar" form. Angående dette med surfari så er nå ikke det så spennede etter å ha kjørt hundrevis av kilometer og ender opp på steder som ikke funker (samtidig så fyrer de kjente spottene). Er du arbeidsledig så kan det sikkert være en fin aktivitet, for oss andre så er det surfet som teller. Teknikk er viktig nok, men det er følelsen av å surfe som er hovedsaken. Så dropp teknikk skrytet.

Så et spørsmål til alle på forumet. Hvorfor er det ikke mulig å få til en like god stemning som det en finner på Freeride.nu?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

fordi man regger seg med navn og nummer på fr...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

hmm... Du er nok veldig mye mer verdensmester enn det du tror du er. Dra til Currumbin eller Kirra når det er Stort (Granite ved Noosa er også et fint point) og vær så eplekjekk som du er nå og du er "Cruising for a bruising"... Folk surfer av forskjellige årsaker. Noen liker følelsen av å stå på brettet, noen liker havet, noen liker å tøffe seg for jentene osv... Poenget er vel å godta at dette er et forum hvor folk spør hverandre om ting og utveksler erfaringer. jeg er ikke så flink til å surfe, men hadde jeg vært det tviler jeg på at jeg hadde klikka på noen som spurte om det er best å lære på et minimal eller egg. Ja når du kan surfe vil du ha et Thruster, men la nå folk som ikke er like flinke som deg ha de beste forutsettningene for å lære. og du, er brettet ditt en minigun? ellers er det vel i største laget for en som er så flink som deg... De fleste surfere jeg kjenner (og jeg kjenner noen Aussier som rocker sokka av deg) røyker gress... det koster rundt 100$ for litt bush... Stikk å chill a, ikke vær så aggro....


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du minner meg om de 10-12 år gamle guttene som ligger å skriker og banner når de ikke får bølgen sin på rainbow.... Ha et fint liv.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

hva er bedre enn å sitte på en fjelltopp, høre på lyden av ingenting og glede seg til urørt pudder. Eller sitte på stranden å se på hodehøye beach-breaks å høre på havet å tenke ingenting. Da er det greit å ha utstyr som funker. Det skaffer man ved å: spøre eller erfare. PS. tror det heter reef-break, ikke reef-wave....


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

tror ikke jeg helt fattet poenget med dette innlegget...

men først maser du om at det er så idiotisk å spørre spørsmål om ting, for så å gi, totalt uoppfordret, en hel masse tips...

ellers, du sier du brukte en time på å skjønne at du hadde kjøpt for langt brett, og at det er når man begynner med "turns" at dette er et problem. ergo brukte du ca en time på å komme deg opp og begynne med svinger! wow!! det får"n si!!!

tvi tvi!


Haaallooooooo!!!!!
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Var det noen som ikke forsto dette innlegget eller??

Dette var ikke ment som et skryte-innlegg, eller et "faens Norge"-innlegg. Men nå er jeg forbanna...Dere som skrev inn kommer plutselig med deres surfe fraser i ett sett nå plutselig.(det heter ikke Reef Waves det heter Reef Breakes.....du har vel et minigun....test ut et Thruster...drit å dra)

De som leste innlegget skikkelig forsto at det jeg prøvde å forklare var ikke at jeg er verdensmester, men at de som sliter med surfingen å ikke kommer noen vei(slik som meg selv for 1 måned siden!!) ikke trenger å høre på alt å alle å heller dra å gjøre noe selv å være den som finner plasser å surfe på, å er der det skjer.

De eneste rådene jeg kom var rettelse på alle dritt rådene slike som dere kommer til stadig vekk på dette forumet, og det var drit i mini malibuet og prøv en REV BØLGE. (Var det rett skrevet eller) Enkelt å greit, men det måtte da være noen som absolutt skulle rakke ned på en som bare prøver å komme med noen GODE råd...

Hadet det bra!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

...surf er sint nå...buhu...surf har sett en film om surfing...der så han at gutta hissa seg opp...sinnasinnasinna.

Kanskje han skulle lest "In search of captain zero". Det hadde han hatt godt av.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

GODE råd inkluderer ikke å fortelle folk som er i ferd med å lære seg å surfe, å padle seg ut på et rev... Mister, jeg vet ikke hvor i Oz du bor ass, men jeg har ikke surfet så mange rev der... gjør du?? Alt som ikke Beach-break er nødventigvis ikke Reef-break. du mener nok bølger med en tube-section. En feit bølge med en ordentlig skulder og hvor lip"en curler seg til en Barrel (og til Ivar Åsens disippler, beklager surfing er en sport som bedrives av pot røykende Amerikanere og Aussies, språket blir der etter). Barrels er FARLIGE grier og kan du ikke "Baile" i en barrel og blir med rundt kan det være skikkelig farlig... Spesielt hvis den bryter på et REV (som som regel er under en meter dypt med spisse koraller). Men enig med deg a finne et right point med konstante sett og en fin bratt face er jo den beste måten å surfe. og kommer du opp på et Thruster er jo det alltid bedre enn et minimal... men trå forsiktig, du setter nok en del fløelser i svng her hos folk som ikke automatisk spretter opp på et 5"5"" Comprendo?


Til sinnataggen...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det kan faktisk være veldig nyttig å lære seg terminoliogien(rett stavet?) i surfing, hvis ikke skjønner ikke en jævel deg! Surf hva slags brett du vil for min del, men en ting er sikkert og det er at det ikke finnes et brett for alle forhold. Personlig har jeg en Fish på 6`2 som funker fett for min del + et minimal bastard herpebrett til mere ymse forhold. Og hvis du anbefaler en nybegynner et revbrekk så må du bare gjøre det, men jeg ville ikke gjort det! kozkoz!!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

nei, det var ikke rett stavet


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Du har stavet nicket ditt feil også. Det skal være smurf. Som i sinnasmurf.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Jeg er en som skjønner surf litt her...Har vært en del rundt omkring og har opplevd Reef breakes som er VELDIG snille, det kommer jo bare an på hvor du er og når du er der. Ikke alle rev bølger tuber...skjerp dere...det kommer jo bare ned til om bølgen er konstant og holder seg oppe lenger enn en beach break.

Dessuten må jeg bare spørre: han som snakket om å surfe på et 5.5 brett...Er du en dverg?? Eller er du 12 år og 1.50??? Alt under 6.0 er VELDIG lite.

Dessuten kommer det fram i innlegget at det er når du har kommet så langt at du skal begynne å ta turns du vil lengte etter et kortere brett, dessuten står det også i innlegget at "..HVIS DU ER BRETT FANTAST OG HAR STÅTT PÅ BRETT FØR...". Jeg er enig i at hvis du har stått f.eks på wakeboard, surfebrett etter båt o.l og mestrer det bra så er det i bunn og grunn ingen store problemer å stå på et surfebrett på en bølge. Selvfølgelig er det VANSKELIGERE enn andre brettsporter, men det står i å komme seg på bølgen og mestre den, men den fysiske aktiviteteten i det å stå på et brett er rimelig lik. Det var det surf ville fram til her i forumet selv om han bruker en litt rar måte å si det på, men ta det nå litt med ro når noen prøver å få fram et poeng og ikke hugg til bare for d ikke er enig. Dra heller rundt i verden å se på reef brakes for de tuber jo alltid....(Okey, sorry for den siste der.)


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Interessant at det er rimelig lett å lære seg å surfe. Rart at de fleste som kan det har brukt minst fem år. Alt er visst relativt her i verden.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det med 5,5 brett var et retorisk stikk til at han vil brenne alle minimals på bålet og kanskje litt til at han oppfører seg barnlig nok til å kjøre et sånt brett.

og du jeg er fult klar over at ikke alt Tuber... det har med tidevann, strømmer, vind, størrelsen på swellen, retningen, formen på bunnen osv osv.. men dra på www.surfline.com og se litt på hvordan bløger på rev oppfører seg, ganske interessant... bra video arkiv.

Så istedet for å bitche på hverandre går det ikke istedet an å lage et forum for utveksling av erfaringer... Norge er for stort til å være "Too Cool for School" locals


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Her er det jammen skrevet mye dumt. Folk vil så gjerne vite mest mulig og belære alle andre, men det eneste som kommer frem er hvor lite peil folk har! Slutt å diskuter slikt tull, og kom dere i vannet i stedet!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

-jeg har hørt et rykte om at det finnes over tusen surfere i Bergen, men det er flere timers kjøring til nærmeste surf.Hvordan blir man surfer, er det noe man bare er eller krever det surfing på jevn basis?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Surf er en musikkform frontet av Beach Boys. Det beste i verden er å kna pupper og bli sugd av to damer samtidig. Å surfe er å få til ting man egentlig ikke fortjener å få til.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå