penger:hvis jeg var deg så ville jeg ikke reist med mindre enn 30 000 hvis skulle vært borte i tre månder. Det blir billigere hvis du blir boende på et sted, (sessongkort er billigere enn 150 dagskort), men binder du deg til stedet, og snør det i dalen ved siden av så må du sitte og spise tørt brød og se på regnet. Du kan jo selvsagt reise med mindre og spise pasta sju dager i uken, men jeg ville ikke reist med mindre enn 7000,- i måneden med mindre du skal få deg jobb. Den store utgiften er tak over hodet. Hus er dyrere på de kjente stedene, men også enklere å skaffe. Hosteller (ungdomsherberger) koster mellom 100 og 200 kroner pr. natt. Der finner du deg sikkert venner. Book i god tid (en til to uker før) spesielt i helger og februar og mars, da er det stor pågang. Gå på turistkontoret og den billigste baren for å finne folk som vet om en ledig seng i et bomse-hus.
Jeg har tullet rundt i flere alpene ganger, og synes det funker helt greit uten bil. 80 liters ryggsekk og ski på skuldern funker uten problemer. Det er veldig godt utbygd kollektivtilbud, bra tog i hele alpene. Det er ikke noe pes, men det koster nesten like mye med tog der som her i Norge. Har du bil, så ta den med. Heng en lapp opp på hostellet i byen og turistkontoret noen dager før du skal kjøre til et annet sted, så dukker det kanskje opp en eller annen som har lyst til å dele bensinpenger.
Det er ikke noe problem å reise alene. Det er som alle andre steder, du møter folk hele tiden. Spesielt på hosteller er det lett.