Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Maskinkjøring...
#25246 09/09/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Er det noen som vet hvor man kan lære seg å kjøre preppemaskin?Finnes det noe slags kurs, eller er man i barmhjertighetens vold fra det lokale skianlegget? Hadde vært greit å kunne det, sånn at det går an å lage noen ok hopp. Siden de fleste skianlegg faktisk nøyer seg med å lage en kul, gjerne på et uegnet sted uten run-out... Jeg grer selvfølgelig ikke ALLE under en kam, men noen steder stinker hoppa frisk heste poo!Takk for tilbakespill, evt gode råd...

Tusten Skiheiser???
More than words
OP Offline
More than words

Der du kjører eller? :P

Er det noen som vet dette...
More than words
OP Offline
More than words

Dette er noe jeg også kunnet tenkt meg å vite. Det er ikke mange maskinførere i Noreg som vet hvordan de skal bygge et hopp. Vi trenger flere jibbere som kan kjøre masking i fjellet.....

More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjente en gang en fyr som hadde tatt AMO-kurs i bakkeprepping i regi av arbeidskontoret i Trysil kommune, men dette er kanskje ikke helt det du vil ha...

Har vi ikke noe sånt som norks skiheisers forbund eller noe?

Mulig SLAO i Sverige kan hjelpe deg, http://www.skisweden.com/

More than words
OP Offline
More than words

prøv arbeidstilsynetde administrerer og serttifiserer opplæring på alle slags arbeidsmaskiner, vil tro det også gjelder preppemaskin.

More than words
OP Offline
More than words

det ble holdt preppekurs for hopp i tryvann i forfjor. Men hva mener du egentlig med å lære kjøre maskin? du vil lære å bygge hopp eller du vil lære og kjøre? det er stoor forskjell på det å kjøre den fremover, og det å faktisk kunne dose sammen ett hopp og preparere det. Du får høre med ditt lokale skisenter om du kan få begynne å sitte på litt for å lære, så får du kanskje lov å prøve litt og etter mange timer i maskin kan du kan skje begynne å bygge litt. De 200 første timene du kjører maskinen er du "under opplæring" og da skal du lære deg det grunnleggende innen maskinkjøring, og det er ikke lite. I tillegg er det ikke nok å bare kunne å kjøre, du må lære deg oppbygning, vedlikehold og reperasjoner.

More than words
OP Offline
More than words

Pamp har mange gode poeng. Man må sitte på mye for å lære å kjøre. På den måten lærer man det meste om alle funksjoner og hvordan man bruker de. Jeg vet forøvrig at noen skisenter krever maskinførerbesvis av sine sjåfører. Maskina jeg starta å kjøre var en Prinoth T4s 2000 mod. Kjører nå Prinoth Everst 2002 mod, samt litt Everst Power.

More than words
OP Offline
More than words

Takk for alle inlegga dere...Vel, poenget mitt var vel å lære å kjøre maskina. Generelle funksjoner osv.Jeg skjønner at du ikke blir flink sånn over natta. Vil bara poengtere på tampen her at jeg har stått ski i 20 år, og VET hvor jeg skal legge et hopp og hvordan det skal se ut i forhold til landinga. (avstand, bredde, bue osv...) Alt jeg vil er bara å kunne legge hoppa der hoppa bør legges! Det er ingen som vil hoppe på en 2M høy kul på flat mark uansett.. (som jeg faktisk har sett blitt bygd til tross høylytte protester. Vi fikk beskjed om at vi var heldige at de gidda å lage hopp i det hele tatt!) Vel, kall det hva du vil...Har uansett på noen kule ting å følge videre. Takk for hjelpa

dokumentert fører opplæring
More than words
OP Offline
More than words

egentlig så skal en ha ett egent sikkerthetskurs for å kjøre prepareringsmaskin. Dette kom sist sesong mener jeg, og det ble holdt kurs i to steder ivinter, jeg var på Oppdal 19-20 januar i år og tok dette sikkerhetskurset. Jeg vet også at mange steder er det folk som har maskinførerbevis som kjører maskin, dette er ett kurs for masseforflyttingsmaskiner som for eksempel hjullastere, dumpere og gravemaskiner. Prepareringsmaskin er ikke regnet som en masseforflyttingsmaskin, men det er likevel stor likhet.

More than words
OP Offline
More than words

annleggsarbeidere, heimontører, preppemaskinkjørere osv.. stå på... vi liker gode bakker, effektive heiser og smarte løsninger.., mye av det her er mangelvare i norge! skyldes nok økonomien, men trysi og hemsedal fks.. kom igjen a!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå