Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bil i Aplene
#24222 22/09/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Pga av noen bomturer tidligere (med tanke på snø) i alpene, så lurer jeg på om noen har erfaring med å loffe rundt i alpene. Har gjort dette i Canada, der er det billige hostels rundt omkring. Finnes dette i Alpene? Når jeg har vært i alpene har jeg reist med vanlige reiseoperatører, men friheten blir ganske begrenset.

Er det greit å finne et billig sted å sove? Uten å bestille på forhånd?

Er det noen som har erfaring med Campinbil?? Er det lett å få parkerings plass. (med strøm) Om det er noen som vet om noen som leier ut (uten avskrekkende priser)

Masse spørsmål her, men har lyst til å bestemme hvor jeg skal, når jeg ser hvor lavtrykkene ligger!

More than words
OP Offline
More than words

fint med egen bil i alpene. svært korte avstander mellom de kjente og kjære stedene. Kontakt turist info lokalt og de har stort sett leiligheter ol til utleie. ps kan være dyrt og fult. men shit man må jo gamble litt....

More than words
OP Offline
More than words

jeg loffet rundt i alpene forrige vinter.

Det var ikke noe stress å finne forholdsvis billige steder å bo, 100 - 200 kr. pr. natt. I helgene bør man booke på forhånd, spesielt i feb - mars.

The Bunker i Verbier anbefales. æsj. huff. koselig.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg og en kamerat tilbrakte hele sesongen 02-03 i bobil. Reiste en del rundt i Østerike, Italia, Frankrike og Sveits. De er faktisk veldig nazi på bobilparkeringer i alle landene utenom Frankrike. Vi oppholdt oss store dele i Chamonix rett og slett på grunn av at det var det mest bobilvennlige stedet. Bobiler blir uglesett overalt uansett, men det virket som franskmennene hadde en litt mer avslappet holdning.

More than words
OP Offline
More than words

Veldig greit å finne billig losji i hvert fall i januar og mars. Februar kan være litt pressa noen steder (stanton). Mye rigide parkeringsbestemmelser, kan være vanskelig med parkering i helgene. Bil er et must! Må dra etter pudderet, det kommer ikke alltid til deg!

More than words
OP Offline
More than words

Min erfaring er at de billigste overnattingene får man hvis man leier leilighet på ukebasis, og da gjerne fra byttedag til byttedag (ofte lørdag). Å flytte rundt oftere enn det blir for mye stress for meg i hvert fall. Heldigvis er avstandene så korte at det stort sett går an å ta dager i andre anlegg hvis forholdene skulle bli for dårlige...Husk på at allemannsretten ikke er et globalt fenomen, så camping i ulike former må foregå på plasser avsatt til dette, mao ikke gartis.

Anbefaller bil på det sterkeste
More than words
OP Offline
More than words

Fordi:1. Valgfriheten, både i forhold til utstyr en tar med seg og valg av skisteder (etter snøforhold o.l)2. Kort vei mellom skistedene i alpene.3. Det er noe spesielt å "dure" gjennom tyskland på vei til alpene, med metalmusikk i cdspilleren, og bare glede, glede, glede seg. Tar ikke så lang tid heller.

Med dagens billige flypriser så er det nok like billig å fly/leie bil, men en går glipp av nevnte punkt. + at leiebilen er en nedturen i forhold til den bensinslukende jeepen du har hjemme. Men likefult et bra alternativ.

Bo ? Ikke vanskelig å få til billig bo, hverfall ikke i sveits og frankrike. Sjekk ungdomsherberger, sjelden mer en 100 til 150 kr natta, med frokost. Enda billigere er det hos folk som leier ut rom. Sveits som mange mener er et dyrt land er faktisk det landet jeg syntes det er lettest å skaffe billig bo. Vanskeligst i Østerrike, men det er også der jeg har vært minst så det kan hende jeg var uheldig der.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå