Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hjelp senebetennelse
#24198 22/09/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

har hatt senebetennelse i kneet i over ett år nå og blir ikke kvitt det. er det noen som har slitt med det samme og kan gi meg noen bra tips på hvordan jeg blir kvitt det. leger som har peiling eller noen fysoterapaut som kan anbefales, eller en behandlingsmåte. gikk glipp av forrige sessong pga det og er ikke kin på å miste enda en sessong.

More than words
OP Offline
More than words

fins folk som kutter nervene, for å slippe smerte.

More than words
OP Offline
More than words

tiltak som å kutte nerver er nok noe dramatisk og kan ikke anbefales.. hva har du prøvd? kortison injeksjoner? fysioterapi? avlastning? medikamenter? ortose? har du forresten fått en klar diagnose? er kneet ordentlig undersøkt? det er svært viktig å få en riktig og god undersøkelse av en som kan kne. og da mener jeg IKKE fast lege.. de kan masse de, men det er ikke alltid eksperter på kne. Om du har mulighet bør du komme deg til et idrettsmedisinsk senter f. eks NIMI i oslo, ullevål eller Ekeberg. der jobber det mange med peiling. På Nimi ullevål jobber en dame med navn Grethe Myklebust. hun er god på knær.. koster 700-800 kroner men det er absolutt viktig og riktig og få en god utredning.. du ønsker jo å bli bra og få en bit av det hvite gullet igjen?!

More than words
OP Offline
More than words

tiltak som å kutte nerver er nok noe dramatisk og kan ikke anbefales.. hva har du prøvd? kortison injeksjoner? fysioterapi? avlastning? medikamenter? ortose? har du forresten fått en klar diagnose? er kneet ordentlig undersøkt? det er svært viktig å få en riktig og god undersøkelse av en som kan kne. og da mener jeg IKKE fast lege.. de kan masse de, men det er ikke alltid eksperter på kne. Om du har mulighet bør du komme deg til et idrettsmedisinsk senter f. eks NIMI i oslo, ullevål eller Ekeberg. der jobber det mange med peiling. På Nimi ullevål jobber en dame med navn Grethe Myklebust. hun er god på knær.. koster 700-800 kroner men det er absolutt viktig og riktig og få en god utredning.. du ønsker jo å bli bra og få en bit av det hvite gullet igjen?!

More than words
OP Offline
More than words

har vært på nimi og fått bekrefta at jeg har senebetennelse. har prøvd kraftig massasje og å trene det bra igjen med noen øvelser, funker liksom ikke. noe du anbefaler en som vet? ett eller annet som er sikkert funker?

Mulig dette er irrelevant, men...
More than words
OP Offline
More than words

Jeg hadde mye knesmerter uten å få noen skikkelig diagnose (var også på NIMI). Beskjeden var "Ta det med ro en stund, så får vi se...".Jeg begynte å utføre all aktivitet med en neopren knebeskytter med hull til kneskåla. Denne ga noe støtte, samt varme. Hensikten med hullet er at kneskåla ikke skal bli presset mot lårbeinet og dermed få irritert brusk på baksida. Kneet ble faktisk bedre, og i dag er det 100% bra. Jeg kjører nå ALLTID med hardskall-knebeskyttelse (skate-modell). Denne gir ikke noe press på kneskåla og holder på varmen. Men om dette er et tips for deg, vet jeg ikke...

More than words
OP Offline
More than words

Kontakt legen din angående dette.Har selv hatt tilnærmede problemer.Ble kvitt det med cataflam

More than words
OP Offline
More than words

Knebeskyttelse/varmere med hardt skall for å hindre forverring av senebetennelse i knær. Etter litt mye fotball i ung alder på hardt kunstgress, påfølgende operasjon av et kne og senebetennelse i det andre, er mine knær helt avhengig av ekstra varme før, under, og etter skikjøring. Jeg har prøvd både beskyttelse a la han i innlegg ovenfor samt Arcteryx varianten med kun varme/beskyttelse i front. Sistnevnte variant er nok for mine knær, men tipper det er veldig individuelt.

Dette vil ikke fjerne betennelsen, men vil hindre ytterligere forverring. Når jeg har smerter er det kun hvile som hjelper, men ved bruk av beskyttelse/varmere hindrer jeg at smerten oppstår.

Jeg har hatt smerter i knærne i 15 år, og det unner jeg ikke deg. Sørg for at DU er komfortabel med tilstanden før du kjører på med ny sesong. Mine knær blir aldri bra, men mine forhåndsregler gjør at jeg plages minst mulig.

More than words
OP Offline
More than words

betennelse er et vanskelig problem å løse. det kommer mange gode forslag her og det kan jo være en løsning å forsøke noen av dem. medikamenter som hemmer betennelse som cataflam, vioxx,celebra osv osv kan selvfølgelig være en løsning å "spise" seg opp på i forkant og etterkant av skikjøring. Det vet jeg fungere for mange selv om det ofte ikke løser problematikken på sikt. avlastning er igrunn det som skal til... og om det er noen trøst, "brenner" de fleste betennelser ut etter hvert, men å sette noen tid, det er ofte umulig,dessverre..trening i kontrolerte former, dvs å trene innen for smerte grense over en periode er også noen har suksess med. Men som du skjønner, er det ingen fastitt.. lykke til

More than words
OP Offline
More than words

tøy.

More than words
OP Offline
More than words

å iblandt må man bare bite i seg smerten og gi f.. så går den bort etterhvert... iblandt..

Friskvernsklinikken
More than words
OP Offline
More than words

Jeg vet ikke om det er helt relevant, men uansett:I 3 år var jeg skikkelig plaget av tennisalbue (senefestebetennelse). Kunne ikke klatre mer, sykling måtte utgå, kunne ikke håndhilse på folk, eller dra av brekket på bilen. Fikk en drøss med kortisonsprøyter og Cataflam og hva alt heter, men det ble bare periodevis bedre. Ble desperat og sjekket litt rundt.

Kom over et sted uti Asker som heter Friskvernsklinikken. De hadde en lur metode ryktes det. Måtte teste. Fikk henvisning og startet behandling.

Metoden går i korte trekk ut på at de har et stempel som slår i stykker det betente vevet. 5 behandlinger, 2000 slag pr. gang. Japp, var sinnykt vondt, og armen var ubrukelig i lang tid etter.

Det som skjer er at alt vevet blir ødelagt, så kroppen bygger det opp på nytt. I denne perioden måtte jeg holde det i ro (ikke vanskelig når armen egentlig bare hang der...), og i dag, ett år etter, er jeg helt bra igjen!

Det kostet en drøss, men i dag tror jeg det blir dekket av folketrygden. Vet ikke om dette funker på kneet ditt, men jeg skulle tro det...Sjekk det ut, kan anbefale det!

Men ta det til våren, da kan du holde deg i ro i sommer...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå