Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Førstenedkjøringer
#23117 06/10/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Lurer på litt rundt hva som betegnes som førstenedkjøringer.Har lest om renner som "kun 2 stk har kjørt" og kjent det igjen som en renne jeg har kjørt selv. Vet også om folk som hevder de har førstenedkjøringer, hvor jeg med sikkerhet vet om folk som har kjørt ned før.

Det at man tror at man har kjørt ned et sted, er det da lov å hevde at man var der først?

Spiller ingen rolle for meg å arrestere noen, bryr meg lite om rennene jeg kjører er kjørt før osv. Tenkte bare å belyse temaet.

More than words
OP Offline
More than words

Sideslipping og mekking teller ikke. Må være svinger. Ellers hadde det jo vært greit å fotodokumentere dette på god gammeldags måte med et lite bilde av sporene dine. Kameraet ditt har kanskje også en dato funksjon. Hadde jo vært en ide for red. å ta imot registreringer og lagd et arkiv?

Hei - eg var først
More than words
OP Offline
More than words

... det var jo ingen spor før meg....

wink

Mange har gjort mye
More than words
OP Offline
More than words

Bestigninger har gjerne blitt dokumentert, og det finnes (offisielle?) lister over førstebestigere. Samme "orden" har det ikke vært på nedkjøringssiden. Jeg er noen år gammel og drev mye med fjellskiløping på 80-tallet. Den gang var det mange som var rå på ski og gjorde mye bra nedkjøringer uten at dette er registrert noe sted. Man skal være VELDÌG forsiktig med å skryte på seg en førstenedkjøring, det har tross alt vært alpinutstyr i salg i Norge i ca. 50 år.

More than words
OP Offline
More than words

Bare for å presisere: Jeg er ikke ute etter å skryte på meg førstenedkjøringer eller noe slikt. Vil bare rette et litt kritisk blikk på de som hevder å ha vært der først.

Er helt enig i at en førstenedkjøring skal være at man KJØRER renna eller fjellet. Ikke skrape nedover mens man klamrer seg fast i isøksa.

Jeg bare vet at jeg har kjørt renner jeg har lest om i ettertid at noen har førstenedkjøringen. Og jeg har likefremt vært overbevist om at jeg heller ikke var der først...

More than words
OP Offline
More than words

Skulle tro atfleste renner som er nogenlunde tilgjengelige er kjørt mange ganger ja...Det regner ivertfall jeg med, selv om jeg har lekt med tanken om at her var jeg jaggu først. Og ivertfall de rutene som kan kjøres uten skraping, mekking og isøksklamring. Tror nok virkelige fjellerobrere som f.eks Granheim/Olsson mfl har førstenedkjøringer som innebærer noen høydemeter med overnevnte mekkeaktivitet.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå