hører at flere er tilbake for fullt etter korsbåndskade. det er kjekt å høre, men jeg må nesten få strø litt salt i såret. med meg har det nemlig ikke gått så bra...
jeg ødela det høyre korsbåndet på telemark. dette opererte jeg og prøvde meg på ski igjen. resultatet ble at det venstre korsbåndet røk på en av mine første skiturer.
dette båndet ble ikke reparert, siden det ikke var totalt avrevet. etter lang opptrening begynte jeg med snowboard ut ifra en ide om at det skulle være bedre for dårlige knær.. jeg brukte også skinne på venstre kne.
på en av mine første turer ødela jeg nesten hele kneet, til tross for skinnen. selvsagt på et hopp som jeg ikke burde prøvd på...ikke bare røk korsbåndet, men menisken og beinbrusken ble også skadet.
jeg er nå fullstendig skiinvalid og må nøye meg med bortoverturer i marka. håper at jeg på sikt kan begynne med rolig cruising på slalomski.
jeg tror helt klart at det aller beste for skadde knær er aplint. det aller viktigste er uansett å forandre skikjøringen. første bud er å droppe alle rotasjonstriks. andre bud er å alltid kjøre kontrollert.
dersom jeg skal gi deg et treningsråd, må det være å ikke glemme å trene muskulaturen i den friske foten...