Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kiteforbud!!!?
#20686 28/10/2004 12:00 AM
More than words
OP Offline
More than words

Hvis dette er sant er det verste jeg har hørt!!!

Fra fryflyts siste utgave;"KITEFORBUD: Norske myndigheter vil forby kite- og skiseil nord for Bergensbanen. Grunnen er at "kiteskiing ikke er å se på som tradisjonell turvirksomhet". Fri Flyt fikk miljøvernminister Knut Arild Hareide til å svare for forbudet og fortelle om det forestående "Friluftslivets År" "

Det er ikke april enda, så jeg antar at dette er fakta. Men jeg kan jo ikke tro at det er sant. Ulovlig med skiseil nord for bergensbanen.... Jeg blir rett og slett målløs...

More than words
OP Offline
More than words

Tradisjonell turvirksomhet? Hvis det er argumentet så må jeg bare bøye meg i støvet. Helt utrolig. Hva er tradisjonell turvirksomhet? Fra når kan man regne en turvirksomhet for tradisjonell? Før krigen? Isåfall må griseriet til DNT fjernes. All maling, planker og hotell. Skal man gå enda lenger tilbake var tradisjonen for turer noe for engelsk overklasse. Den vanlige nordmann gikk ikke på tur. Fra så langt tilbake som vi vet har ikke den vanlige nordmann gått på tur. Han gikk for å hente kua si, fange mat eller få seg kjærring eller for å berge et kongsemne. Isåfall må all turvirksomhet som ikke har en grunnleggende og nødvendig funksjon forbys.

Nei, dette blir jo helt lamt. Uansett, tviler på at det finnes hjemmel noe sted for å stoppe en aktivitet fordi den ikke er i samsvar med tradisjonene.

More than words
OP Offline
More than words

Hallingskarvet Kiteklubb og Norges Kiteforbund er forlengst på denne saken og tar ansvar ovenfor de rette instanser. Regner med at ting ordner seg. Se forøvrig sidene til forbundet eller HKK for mer info.

More than words
OP Offline
More than words

dette må da være vås..... hva er forskjellen på nord og sør for bergensbanen...hallo??

Norge i et nøtteskal.
More than words
OP Offline
More than words

Vel da får jeg være kriminell igjen da. Sist var når det var ulovelig å skate.

Hva er galt at norsk undom vil til fjells? At faktisk ungdom (og voksne) faktisk nyter Guds natur. Ahhh jeg blir så sint, jeg blir så sint!!!!!

Lurer på hva Reinen og lemmenene blir mest redd. En som suser avgårde med en kite eller Svarsted Haugland som går tur i fjellet?

More than words
OP Offline
More than words

fuck dette forbanna kommunistlandet der staten bestemmer alt mulig, jeg blir skikkelig forbannet, snart er det vel ikke lov til å kjøre med breie ski eller snowboard ned fra fjellet, fordi man lager så breie spor at små jordtermitter dør...

Ikke så langt unna sanheten det der!
More than words
OP Offline
More than words

På slutten av åtti tallet så var det et forslag i regjeringen at snowboard skulle bli forbudt akkurat som skateboard var på den tiden.

Men da var vel ikke Bondeviken i makten å fikk satt den i kraft.

Hva er egentlig tradisjonell turvirksomhet?? Hva er egentlig grunnen til at kiting ikke er det?

Og hvorfor er miljøvernministeren imot et ikke forurensende og støyløst frekomstmiddel?

Hva er egentlig tradisjonell turvirksomhet?

Vel den norske regjering følger iallefall tradisjonell norsk politikk! Det er å ilegge en haug med tåpelige forbud.

Vel vi i Sørnorge slipper i allefall unna bare vi ikke beveger oss nord for Bergen!

Jeg tror disse ministerene i norge har alt for lite å gjøre. Har de som policy å foreslå minst tre forbud om dagen?

Hvem skal håndheve dette?
More than words
OP Offline
More than words

Hehe, lurer på hvem som skal stoppe meg? Tviler på at bygdelensmannen gidder å reise langt oppe på fjellet, for de det er et par som kjører kite i snøen. Tviler på dette forslaget går igjennom.

Hva med å lette litt på forbuda, og kanskje la det gå ann å åpne for regulert Heliskiing eller snowcat? Jeg vet om mange spots som hadde vært ideele!

More than words
OP Offline
More than words

Kan ikke politikere og byråkrater bry seg om andre ting, som de kanskje har litt peiling på!Har de virkelig ikke noe bedre å bruke tiden på enn å lage helt håpløse forbud?

More than words
OP Offline
More than words

Er det så vanskelig å forstå at ikje i vil ha disse drageflygerene susende rundt på vidda, når i går tur på fjellet med hu Valgeir. i vil ikje ha slik i mitt land. Nei i vil ikje.

Ingen problem, slapp av folkens..
More than words
OP Offline
More than words

Det er jo bare aa drite i loven.. Alle teite lover, driter man i.. Ingen gidder aa haandheve noe saant.. "It ain"t a crime if you don"t get caught."

More than words
OP Offline
More than words

For det første, det er kun et forslag som skal opp til høring. Det er da andre, som har mer greie på ting, har sin mulighet for å komme med innspill. Det er dette HKK og NKF selvsagt vil gjøre - på vegne av alle oss alle.

For det andre så gjelder det kun et begrenset område langs Hallingskarvet hvor villreinen til tider finner det for godt å rusle. At kiting blir "forbudt nord for Bergensbanen" kan jo gi et helt feilaktig inntrykk. Nå er jo Hallingskarvet riktignok et flott terreng å kite i, og det er jo uhørt om det skulle bli et forbud. De stakkars reinene er jo så nærsynte at de ikke merker oss allikevel med mindre vi kakker en på skuldra - men da har de forlengst kjent lukta og er vekk, noe de også klarer fint ovenfor en langrennsløper eller turgåer.

Så, chill, la de som taler vår sak ordne opp så blir det nok bra tilslutt.

Såvidt jeg vet...
More than words
OP Offline
More than words

..er hverken Bondevik, miljøvernministeren Hareide, eller Valgerd innblandet i dette...foreløpig...

Slike det står nå ligger det kun som et forslag fra Fylkesmannen i Buskerud.

La oss holde oss til saken, samme hvor blåst forslaget virker...

Enig i at dette neppe kan bli vedtatt.
More than words
OP Offline
More than words

Men at forslaget i det hele tatt er ute til høring sier jo litt om hvor forbannet tett i pappen enkelte byråkrater er. Det er jo bare helt utrolig!

Her driver folk med sunne friluftsaktiviteter og så er det en eller annen som har funnet ut at han/hun vil spise nistepakken sin uten å se mennesker i noen retning. Dette forslaget må ha kommet fra en einstøing av en annen verden. De er det dessverre for mange av i norsk byråkrati.

Forresten, jeg er nokså sikker på at enten Nansen/Amundsen drevmed vind-drevet fremkomst i form av gammeldagse skiseil. Så dette burde jo tilogmed være i god norsk tradisjon.

More than words
OP Offline
More than words

det er visst noen som har gått aleine til sørpolen som har brukt vindseil, disse har blitt hyllet som helter her heime, men det e sikkert fordi det ikkje e noko særlig med villrein der nede.....

forslaget er ubrukelig, hadde det enda vore noko som laga lyd, bråka og forureina, men det einaste du kan høre er lyden av stålkanten mot snoen....

eg skjønner mindre og mindre av det politikerene driver med....kiter ikkje sjølv, men blir uansett ganske oppgitt over ting som dette

Regjeringen er stappfull av kummunister!!!
More than words
OP Offline
More than words

Staten klager på at norsk ungdom er i dårlig form. På skolen jeg går på er det blitt innført en ukentlig pasertur.

Dette er jo en positiv aktivitet som for ungdom ut og til fjells. Tror du faen ikke at regjeringen skal forby det. Fatter ikke at det går ann!!!

Og begrunnelsen er at det ikke er tradisjonell turvirksomhet??

Burde ha lagd en underskriftsliste å sendt den til stortinget!!!!!

Forslag til nye regler
More than words
OP Offline
More than words

Jeg foreslår at vi i samme slengen forbyr følgende:

Hunder ute - de forstyrrer alt som er levende og graver hull i snøen, det siste kan gjøre at reinen(og andre) snubler og skader seg.

Barn - Hyler og skriker, det forstyrrer roen på fjellet og dermed skremmer reinen og ødelegger turgleden for andre.

Gore-Tex - Velkjent at disse klærne lager mye mer støy en de tradisjonelle bomullsklærne.

Ski med stålkanter(uansett bredde) - Reinen kan bli skadet på skarpe kanter

Brede ski - Ødelegger sporet som er tråkket opp

Folk som detter - Ødelegger også sporet, og lager skumle hull i snøen

Klær med farger - slik unngår man at naturopplevelsen blir ødelagt av noen som går på tur noen kilometer unna.

Folk generelt - de lager spor i snøen. En paranoid rein kan derfor tro at den blir forfulgt

Dårlig vær - alle vet jo at fjellet ikke er noe særlig når i skikkelig uvær.

More than words
OP Offline
More than words

kanskje vi skulle sendt lovforslagene dine som vedlegg, sammen med underskriftslisten. Håper noen på stortinget leser dette! Kanskje de kan skjønne hvor idiotiske de egentlig er!!!

Mulig min geografiske sans er ute av fokus!
More than words
OP Offline
More than words

Hvis forbudet mot kiteing har kommet opp p.g.a. Vill rein bestanden i Hallingskarvet området skal bli forstyrret, Så hvorfor har de fremmet forbud nord for Bergen??

More than words
OP Offline
More than words

Hvem har rett til å bestemme noe slikt, uten å ta med brukerne av fjellet sine meninger... Tipper at det er ennoganna knøl som vil nekte kite, men den personen er etter all sansynlighet i mindretall..

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå