Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
2 eller 3 lags GoreTex?
#20104 07/11/2004 6:11 PM
More than words
OP Offline
More than words

Det sitter en haug med kapasiteter og svarer i dette forumet. Er det noen av dere som kan gi meg en innføring i forskjellen på 2 og 3 lags GoreTex?3 lags jakkene og buksene er generelt en del dyrere. Er de også bedre, eller skal jeg velge utifra bruken min?Jeg kjører mye både i trekk og går toppturer i alt fra kuling og snø i januar til sommerskisentre.

More than words
OP Offline
More than words

Forskjellen på trelags og tolags gore-tex, er at i trelags er selve texen laminert både til innerstoff og ytterstoff slik at det virker som ett enkelt stoff, to lags er normalt bare laminert mot ytterstoff, med ett løst mesh for. tolags er generlt billigere, tåler mindre, og er litt mindre funksjonelle for helårsbruk mener jeg, da det er vanskeligere å regulere temperaturen på samme måte når det er ferdig for i jakken, jeg vil anbefale trelags, men for all del husk å ha gode utluftingsmuligheter under armer e.l. da det fort blir varmt uten. blir ikke helt det samme å åpne jakken. Lær av andres feil(f.eks mine) og kjøp med gode luftinger. Det har ikke jge gjort da det ikke va vanlig når jeg kjøpte min vestveggen jakke. De fleste produsenter har imidlertid innsett at dette er et must.

More than words
OP Offline
More than words

Gå for trelags. Tåler mer, og pusteegenskapene er omtrent det samme. Jeg ville kjøpt tolags bare hvis jeg skulle ha en jakke gå til butikken i ruskevær i! En jakke med tolags er kanskje ørlitegranne lettere, men ikke noe snakke om.. Jeg er iallefall veldig fornøyd med mine gore-tex-plagg, og de er tre-lags alle sammen... Tolags funker fint i votter og sånt, da har du jo ekstra beskyttelse inni hånda uansett. Men lufting er viktig ja!

Igjen; Det er bare 3-lags som gjelder.
More than words
OP Offline
More than words

Argumentene har allerede blitt nevnt. Holdbarhet er viktig. Jeg syns også dette løse mesh eller nylon laget i 2-lags har en tendens til å holde på fuktigheten, mens tre-lags bare er et skall, som ikke gir deg noe unødvendig flimsete nylon som et ekstralag.

More than words
OP Offline
More than words

Tusen takk alle tre! Meldingen er klokkeklar, det må bli trelags.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå