Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan lage et slikt bilde?
#19023 23/01/2005 11:28 AM
More than words
OP Offline
More than words

http://www.freeride.nu/photo/view.php?id=8877 - Har lenge lurt på hvordan man kan få til et slikt bilde.. Trenger man et spesielt type kamera e.l.? Takk på forhånd!:D

More than words
OP Offline
More than words

Dette er egentlig ikke ett bilde, men fire stykk lagt oppå hverandre. Du må ha et digitalt kamera, og en software som kan gjøre dette automatisk, eller du kan pusle med det selv i et fotoredigeringsprogram (eks. Photoshop).

More than words
OP Offline
More than words

Klarer de fleste digitalkameraene å ta bilder veldig raskt etter hverandre?

Hva slags program?
More than words
OP Offline
More than words

Noen som vet hva slags programmer som gjør dette automatisk? navn altså..

More than words
OP Offline
More than words

Adobe Photoshop CS funker fett.

More than words
OP Offline
More than words

Her er det mange misforståelser ute å går. INGEN programmer gjør dette automatisk. Det er faktisk litt jobb som ligger bak. Photoshop er nok det beste å bruke ja.

Vanlige digitale pocket-cameraer vil ikke kunne ta bilder så raskt etter hverandre. Noen dyrere modeller kan selvfølgelig gjøre det, men kvaliteten blir ikke så bra som ved bruk av et speilrefleks-cam.

Speilrefleks må til
More than words
OP Offline
More than words

Ordinære digitalkameraer er ikke i nærheten av å være kapable til slike bilder. Slike bilder krever kamerastativ (eller en svært stødig hånd), et kamera som f.eks Nikon D70 (kr 10-12.000) eller helst verstingkameraer som Nikon D1X (kr: et helt sesongbudsjett) samt en del jobb i Photoshop. Så lenge kjøreren er inne i samme bilde/utsnitt i hele svevet er det ganske lett.

More than words
OP Offline
More than words

Kan man ikke filme det, med et statov. Og så ta ut noen bilder i redigeringsprogram?

More than words
OP Offline
More than words

Under bildet står det at bildet er tatt med et Canon Powershot S45 - kamera.. SÅ vidt jeg vet er ikke dette et speilreflekskamera og heller ikke spesielt dyrt.. så umulig kan det ikke være, selv med et "vanlig" kamera..

More than words
OP Offline
More than words

kan gjøres både avansert og enkelt. Jeg har prøvd mange forskjellige kameraer, og det vil alltid være fotografen som avgjør om et bilde (eller seriebilde) blir bra eller dårlig.

Jeg har tatt bildet det henvises til her, og det er ikke spesielt bra etter min mening. Det var tatt i Kirkerud på befaringen til X-Sports Rookie Slope Dream nå i helga, og jeg tok en serie av Christoffer Melhus helt tilfeldig, uten stativ. Jobben i Photoshop er ikke så vanskelig, det krever bare litt tid.

Ideelt sett bruker man stativ, men det går også greit med frihånd. Forskjellen på et kompaktkamera og et speilreflekskamera når det gjelder seriebilder er hovedsaklig antall bilder man kan ta i sekundet og hastigheten på autofokusen. Dette kameraet tar ca to bilder i sekundet, noe som gjør at man får færre bilder per trix. Jo flere bilder man skal sette sammen, jo mer jobb.

Resultatlister fra Kirkerud igår ligger forresten på ultrasport.no nå, og det kommer mer på X-sports.no plutselig.

Ikke så vanskelig..
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har lagd endel sånne.. Jeg har tatt ut bildene fra et middels dårlig digitalt videokamera.. Mixa og trixa litt i photoshop..så vips..

Et bilde jeg laga..av meg selv..http://www.nilshermann.com/bilder/010604/rekke2.jpg

More than words
OP Offline
More than words

noen som vet merke på buksene til melhus ell??

More than words
OP Offline
More than words

Det enkleste er å bruke firlinger, kle dem i samme klær, og be dem kjøre TETT...

masking, layer og kamerafart
More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke så veldig vanskelig jobb i photoshop, men du må lære deg å bruke masker og lag såklart. Fri flyt hadde en gjennomgang av temaet i det samme bladet som den der "Seth MOrrison tar backflip i lyngen" plakaten fulgte med. Må inrømme at jeg ikke har laget så mange serier, men har jobbet noen tusen timer i photoshop etterhvert. Når det gjelder kameraoppsett så er vel nøkkelen at en regner litt på det. Tar hoppet fra sats til landing 1 sekund og du vil lage en serie av det så holder det ikke med et kamera som tar 1 bilde i sekundet, blir ikke mye serie av det, hehe. Men som en kommentar til Seth plakaten i fri flyt, Her bruker de ikke bakgrunnen fra alle bildene som er satt sammen (masking), problemet til mr. grafiker her er at han har glemt skyggen til Seth! Han har med 5-6 seth, men bare 3 skygger, og så vidt jeg kan se har seth sol på seg på alle bildene!!? Han ville da generere skygge på hele sekvensen, ikke bare nederste del. Er det flere enn meg som har sett det?

More than words
OP Offline
More than words

....vi kan snakke bildeserier eller BILDESERIER

http://www.freeride.nu/photo/view.php?id=1713&gallery=64http://www.freeride.nu/photo/view.php?id=1633&gallery=64http://www.freeride.nu/photo/view.php?id=1626&gallery=64

Endre Løvaas kan ta bilder!

More than words
OP Offline
More than words

man kan lage en sekvens fra et filmkamrea også.. kvaliteten blir jo selfølgelig ikke så bra som med kamera. man trenger ikke å holde kamera helt stille eller ha det på et stativ, dere har misforstått(selfølgelig kan man gjøre med stativ og!!) man filmer han helt vanlig, og på dataen tar man ut de bildene av filmklippet man vil ha.. de bildene åpner du i photoshop (eller et annet program) så legger du bildene oppå hverandre, da skaper du et slags panoramabilde..

Gøy uten bilder?
More than words
OP Offline
More than words

Må man bli tatt bilde av eller være på TV for å stå på ski? Går det ikke an å ha det gøy uten eksponering? Lever jeg hvis jeg ikke er avbildet noe sted?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå