Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Korte historier
#185444 24/08/2021 3:52 PM
ukolem Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Hei!
Sterkt påvirket av Eivinds Eidslotts 'Helt ute' bestemte jeg å skrive ned mine (ikke nødvendigvis) friluftshistorier.
Under vil dere finne 3 første historier.
Tilbakemeldinger rundt stil, innhold og ikke minst språklige feil er hjertelig velkomne.
Ha en fin dag smile

Redigert av ukolem; 24/08/2021 3:52 PM.
Re: Korte historier
ukolem #185445 24/08/2021 3:53 PM
ukolem Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Begynnelse
Jeg er innvandrer. Men ikke av Schrödinger type, en som er for lat å jobbe og samtidig stjeler arbeidsplasser. Jeg har kommet å stjele deres studieplasser. Men bare delvis, fordi jeg var invitert som en del av student utveksling. Det var et opplevelsesrikt år som dannet grunnlag for hvem jeg er i dag. Anbefaler slike opplegg på det sterkeste. Men tilbake til temaet. På datiden var jeg en inne mann. Lesing, dataspill, og andre innendørsaktiviteter. Jeg har kjørt litt ski som unggutt, men det ble slutt med det etter vi oppdaget sydenturer. Friluftsliv var ikke et ord som fantes i ordboka mi.
En dag i idrettshallen ble jeg kjent med en hyggelig fyr. Vi trente sammen og drakk øl etter økter. En mørk januar dag spurte han om jeg har lyst til å dra på tur. ‘Ja’ svarte jeg selv om jeg hadde ingen peiling hva det innebærer. ‘Skaff deg langrenn ski’ sa han ‘Vi drar om 3 uker’. Planen var enkel. Vi skulle ta buss og bli hentet av hans venner et eller annet sted. Litt kjøring til, litt på ski og så helg i hytte - en gammel koie uten strøm og vann og dekning. Helt perfekt for velantineshelg med ukjente. Men first things first. Jeg visste ingenting om skisporten. Jeg kjente kanskje hvem Marit Bjørgen er, men ellers niks. Uten å tenke så mye på dette, fant jeg en annonse på FB med ord ski i tittel. Vi avtalte at jeg skulle hente hele skipakka en annen mørk januardag. Da jeg ankom, fikk jeg vite at noen som lignet på meg hadde kommet tidligere og skiene er solgt. For en nedtur. Men selgeren var så stresset med feilen at de lovet å skaffe meg alt. Og det gjorde de. Etter en purring. Og en til. Selv om det var allerede begynnelsen av februar, var juletid ikke over. Både sko, ski og staver hadde riktig størrelse. Skiene var smørefri, så det var en fordel også. Litt shopping i Fretex (jeg var fornuftig nok å kjøpe skibukser i stedet for å dra i jeans) og litt låning fra bekjente av bekjente og jeg var utstyrt til turen. Sånn i tilfelle tok jeg en treningstur i marka. Ila. 1t tilbakelagte jeg 1,1km, falt med jevne mellomrom av 200-300m og følte meg som topputøver. Så eneste som gjensto var å dra av gårde.

ukolem #185446 24/08/2021 3:55 PM
ukolem Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Urban
Jeg skulle på forretningsreise. Ikke hvor som helst skulle jeg, men til Ålesund. Denne muligheten måtte gripes. Jeg har lest alt for mye om Sunnmørsalpene å la det være. Med spisse tinder like ved, Stryn sommerskisenter i fullfart og sjef som var lett overtalt å gi meg 1 dag ferie på kort varsel, var beslutning tatt lynraskt. Det kommer til å bli en trivelig langhelg. Datamaskin og skibukser, diverse kabler, turklær, arbeidsklær, penklær… alt var pakket sammen i en 19,5kg tung merkelig blanding av alt som kunne trengs. Akkurat tung nok å sjekke den inn.
Og så forlot jeg hovedstaden fredag etter lunsj og flydde til Sunnmøre. Jeg leide bil og var klar til turen. 2 dagsturer til Instagram inspirerte topper og sommerskikjøring i tillegg var på agenda. Tredagerseventyr uten datamaskin. Jeg kunne allerede da lukte fresk luft og se hytta som står pittoresk rett ved Hjørundfjorden. Og så kom en uskyldig tanke. Kjapp google maps sjekk og det tar kun 30 minutter ekstra med kjøring å stikke innom Devold fabrikken. Altså shopping først, eventyr etterpå. Med en ny ull t-skjorte i pose og flerkorn rundstykke med avokado i andre hånd var jeg igjen på veg til fjells. Endelig slutt med byliv. Men ikke fullstendig, jeg måtte handle mat først. Selv om enkelt friluftslivliv trenger mat. Så jeg stoppet i en matbutikk i Ørsta og uten å tenke alt for mye på det, la jeg i vogn alt som jeg hadde lyst på, inkludert mange matvarer som jeg har aldri prøvd før, men det kunne vært et fint tidspunkt å smake. Og når det kom til å betale og jeg så på hva jeg har kjøpt, slå det meg. Jeg er urban. Ikke bare det, jeg er Urban med stor U. Nå står jeg kledd i fjellstøvler og turbukser fra et kjent varemerke og merkelig nok i pique skjorte (fordi jeg er på forretningsreise tross alt) og betaler for veganske pølser, alkoholfri øl, både ris og mandel melk, granola (uten ekstra sukker selvfølgelig) og 3 pakker med riskaker. Jeg slo min personlig rekord av hvor kjapt klarte jeg å pakke alt og dro av gårde så fort som mulig. Men nå er det eventyr som gjelder: fjellturer, ski og bading i fjorden. Slutt med komfort, slutt med urbane vaner. Jeg ankommer hytta ikke lenge etterpå klar til alt dette og så fort jeg får tak i nøkkel, får jeg vite at hytta fikk en liten oppgradering i det siste. WiFi

ukolem #185447 24/08/2021 3:57 PM
ukolem Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Bergensbane
Jeg er generelt sett over snitt entusiastisk å reise meg tog. Men kun litt over snittet. Jeg er ikke av den typen som reiser langt og lenge kun å se en annen type lokomotiv. Fordi å reise med tog har mange fordeler. Rimelig med plass for eksempel. Noe som er viktig for oss – mennesker over 180. Eller mulighet å gå litt uten å stoppe reisen. Man trenger ikke egen innsats som med bilkjøring, det er bare å hoppe om bord og nyte turen fra første stund. Og ikke minst tid. Jeg kan lukke leilighetsdør halvtime før avgangen og fremdeles regne å ha god tid. Eller handle mat 5 minutter før avgangen og rekke den uten stress. Deal with it flyreise.
Fordi hva kan være bedre enn å sitte i tog i 7 timer en veg, oppleve en by kjapt og sitte igjen i 7 timer dagen etter? Svaret en høsthelgen var: ingenting. Jeg og ei venninne (hun er fra India, detalj som er viktig senere) ønsket å ta Bergensbane. Starte fra hovedstaden om morgenen, se Finse gjennom vindu og havne i Bergen om ettermiddagen. Deretter oppleve så mye av hansabyen som overhode mulig ila. 1 ettermiddag og 1 formiddag og ta tog tilbake. Vi kjøpte billigste billetter og avtalte å treffes lørdag kl. 8.20, fordi toget går 8.35. Jeg måtte kjøpe noe, så vi kom til Oslo S kl. 8.25 og så på tavla å sjekke perrongnummer. ‘Hvorfor fins det ikke tog til Bergen kl. 8.35?’ spurte hun og svarte spørsmålet med det samme ‘AAA! Avgang er 8.25!’. Vi rakk akkurat å se toget fare forbi. 3 personer til løp etter oss. Det var ikke en god dag for reisende.
Med billigste billetter følger ingen rettigheter, men vi stakk innom informasjonsskranken allikevel. En snill mann forklarte oss at vi har ingen rettigheter, men… men han hørte om noen som tok drosje fra Oslo S til Hønefoss og klarte å ta toget allikevel (tog gikk gjennom Drammen først). Så vi gikk til taxier (etterfulgt av de 3 andre fra perrongen). Første mann sa 3000 nok. Vi sa ‘Nei takk’. Andre mann – det samme. Plutselig sistemann, en smilende kar i turban, vinket til oss. Vi gikk og han begynte å snakke i hindi. Venninna som sagt er fra India og de 3 andre fra perrongen var fra India de og. Jeg havnet da i en situasjon som kalles hjemme ‘en tyrkisk forelesning’. Situasjon hvor folk snakker til/rundt deg og du forstår ingenting. Mannen i turbanen var hyggelig, men hjalp ikke så veldig mye. Og plutselig, når alt begynte å se svart ut og vi nesten ga opp, kommer en ny sjåfør, som ridder på en hvit hest og sier at han er villig å ta oss til Hønefoss for 1500nok. Og han har 7seter bil, så alle kan sitte på. Det skapte litt uro hos sjåfører fra begynnelsen av køen og stemning begynte å bli litt amper. Vi hoppet inn i bilen i rekordfart og var på veg mot Hønefoss et øyeblikk senere. Tiden gikk. Vi spiste kilometer etter kilometer, men det samme gjorde toget dessverre. Vi pustet lettet når vi ankom Hønefoss kun å bli enda enda mer stresset enn før rett etterpå. Vi klarte å kjøre oss vilt i Hønefoss. Uavhengig av hvor usannsynlig det høres. Google maps sluttet å samarbeide, ingen skilt i sikt og eneste person var turist og visste ikke hvor stasjonen er. Vi kjørte litt rundt omkring i noen nervepirrende minutter og heldigvis vi fant stasjonen til slutt. Kjapp sjekk av klokkeslett og… vi hadde nok tid å kjøpe kaffe fra kaffemaskinen før toget ankom.
Se Norge, ta toget, ikke sant?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå