Om du trenger kjøl eller ikke er mest avhengig av hvor du skal seile og i hva slags vind du skal seile i. Ikke alle nybegynnere begynner i lettvind...
Kort sagt: - i lett vind er det fordel med kjøl uavhengig om du er nybegynner eller ikke.- i sterk vind gjør kjølen brettet uregjerlig uavhenig av hvem som er oppå - i mellomvind kan en kjøl være å foretrekke
Hva som er lett/mellom/sterk vind er selvsagt relativt. Siden du sier at du vil ha med båt, ville jeg også ha tatt et brett med kjøl. Som nybegynner ville jeg egentlig kun ha valgt et brett uten kjøl hvis jeg hadde tilgang til en lang sandstrand/grunne og pålandsvind. Det er kjedelig å måtte bli hentet med båt...
En øvet seiler klarer å seile mot vinden med et brett uten kjøl, også i lite vind, men en nybegynner vil slite. En øvet seiler vil også slite med å ta mye høyde i lett vind. I sterk vind tar småbrett uten kjøl bedre høyde enn brett med kjøl...men da må du først kunne seile. I vindsurfing er det i hovedsak to faser - før man får brettet i plan og etterpå. De aller, aller fleste bruker mye tid (flere år) i første fase - og da er kjøl å foretrekke.