Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Er nybegynner trenger jeg dagger
#3495 09/06/2014 7:11 AM
Mike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei jeg har tenkt og begynne med windsurfing. Det eneste spørsmålet jeg har er om jeg trenger dagger på brettet mitt. Hvis noen har forslag til brett hvile det hvert fint. Kan bruke 14000 maks på brett 

på forhånd takk

Re: Er nybegynner trenger jeg dagger
Mike #3496 09/06/2014 7:11 AM
Mike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kommer til og være sammen med en motor båt. Vet ikke om det har noe og si

Mike #3497 12/06/2014 1:20 PM
Ringrev
Ringrev

Om du trenger kjøl eller ikke er mest avhengig av hvor du skal seile og i hva slags vind du skal seile i. Ikke alle nybegynnere begynner i lettvind...

Kort sagt: - i lett vind er det fordel med kjøl uavhengig om du er nybegynner eller ikke.- i sterk vind gjør kjølen brettet uregjerlig uavhenig av hvem som er oppå - i mellomvind kan en kjøl være å foretrekke

Hva som er lett/mellom/sterk vind er selvsagt relativt. Siden du sier at du vil ha med båt, ville jeg også ha tatt et brett med kjøl. Som nybegynner ville jeg egentlig kun ha valgt et brett uten kjøl hvis jeg hadde tilgang til en lang sandstrand/grunne og pålandsvind. Det er kjedelig å måtte bli hentet med båt...

En øvet seiler klarer å seile mot vinden med et brett uten kjøl, også i lite vind, men en nybegynner vil slite. En øvet seiler vil også slite med å ta mye høyde i lett vind. I sterk vind tar småbrett uten kjøl bedre høyde enn brett med kjøl...men da må du først kunne seile. I vindsurfing er det i hovedsak to faser - før man får brettet i plan og etterpå. De aller, aller fleste bruker mye tid (flere år) i første fase - og da er kjøl å foretrekke.

Mike #3498 09/08/2014 3:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg er også nybegynner. Fikk kjøpt billig litt eldre utstyr, både digert 200+ Liter brett med kjøl og 125 L brett. Hittil er min erfaring at jeg kun kommer til å bruke det store brettet ut sesongen i år, og kanskje litt neste år. Jeg hadde altså ikke giddet å kjøpe et digert nybegynner brett som du kun er hypp på å kvitte deg med etter en sesong eller to. Da hadde jeg heller fått tak i ett eldre stort brett sånn for å lære seg helt basic som å komme i plan og trapes, for når du først er der, ønsker du et morsommere brett ganske raskt.

Pass så klart på å ikke være avhengig av å måtte ta så mye høyde når du går over til brett uten kjøl. Ps. første tur på vannet klappet jeg opp kjølen, og tar den kun ned hvis jeg skal ta høyde wink

Mike #3499 09/08/2014 6:06 PM
Ringrev
Ringrev

Hvis du ikke seiler i mye vind, bør du nok prøve litt mer med kjølen nede også. Kjølen kan hjelpe deg til å få bedre fart og stabilitet - så fremt det ikke blåser nok til komme i plan. I lettvinds-regattaer kjører jeg med kjølen nede nesten hele tiden. Man kan komme på kjølplan lenge før man kan komme i skikkelig plan.

Store brett kommer i flere versjoner - de som kun er egnet når du er fersk, og de du kan vokse med.  Synes selv det morsommere med småbrett når forholdene er bra, men langt brett gir langt flere timer på vannet - og følgelig langt flere timer i plan.  

Mike #185409 19/06/2021 7:58 AM
Nytt medlem
Nytt medlem
Buy Counterfeit bills. WhatsApp: [+17197491619] Our Website:http://discretecounterfeitcoltd.com/

With over 8 years of being in the counterfeit money business and being caught just twice and that was in our first year of joining the industry, we pride ourselves as the best in the counterfeit money sales industry. We are confident in the quality of our bills and our security measures which ensures no single client buying from us is at risk of being caught.

Our bills are produced using latest technology and bypasses every single money detecting machine because in real sense its same as government money. The bills are packaged in camouflage container and custom service agents being paid weekly to ensure no single order is withheld, giving assurance to clients that no single dollar shall be asked after payment is fully made for product and shipping.

We offer high quality counterfeit bills for the following currencies;
-USD Bills
-AUD Bills
-CAD Bills
-EURO Bills
-GBP Bills

Website:- http://discretecounterfeitcoltd.com/
Whatsapp...+1 (719)749-1619
For more information

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå