Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Brist/brudd i ski - noen løsninger?
#185398 04/05/2021 6:44 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Opplevde at skien løsnet under topptur på vei oppover, skled på fellen nedover før den traff en stein. Resultatet var en brist i skituppen. Stålkantene er ikke brukket, men har inntrykk av at kjernen er det. Finnes det noen løsninger, eller er det vrakgods nå? Evt. hva er konsekvensen/risikoen ved å fortsette å bruke den? Tenkte på å stive av med en hullplate og skruer, men siden bristen sitter i bøyen ved skituppen blir det vanskelig.

La ved et par bilder.

Vedlegg C925D018-7A0E-49BA-8265-5DDFF3B7C985.jpeg813B7CE1-B154-4986-A6CF-EF3537A34E09.jpeg
Re: Brist/brudd i ski - noen løsninger?
Buddy Dakota #185400 07/05/2021 7:56 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Spesielt brudd, jeg har ikke sett et så nær spissen av skia før. Vanligvis er skibrudd eller bare en brist nesten håpløst å reparere skikkelig. Men her er du egentlig utenfor den bærende delen av skia, så det er mulig at du kan slipe ned topplasten til du når fiberlaget under, forsterke med fiber i lengderetning og epoxy før du får det til å herde med plast, klemmer og jevn varme. Bruk gjerne den hele skia som form. Om du er i nærheten av Midt-Norge kan du Evt komme innom skifabrikken med dem så kan vi prøve.

1 member likes this: Buddy Dakota
Endre Hals #185401 07/05/2021 8:37 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Sitat: Endre Hals
(...) mulig at du kan slipe ned topplasten til du når fiberlaget under, forsterke med fiber i lengderetning og epoxy før du får det til å herde med plast, klemmer og jevn varme. Bruk gjerne den hele skia som form.

Takk for tips. Ja, jeg har fundert over om bruddet kanskje sitter langt nok fremme til at det ikke påvirker egenskapene sånn altfor mye. Hva slags type produkter sikter du til med fiber i lengderetning og å herde med plast? Planen nå var å bruke epoxylim til å å tette sprekker osv., men om det finnes noen knep for å kanskje stive av litt også så er jo det fint. Holder til i Rogaland, dessverre, så har ikke allverdens mulighet til å stikke innom. Skia er ganske nye, så jeg kunne tenke meg å prøve å holde liv i dem litt til hvis mulig.

Buddy Dakota #185403 07/05/2021 8:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Om du stikker innom Biltema, båtbutikker eller lignende så finner du epoxy og karbonfiber i små mengder. Plastfilm eller lignende er for at det ikke skal feste seg fast i det du presser mot, men såla på motstående ski har sånn sett utmerket slippegenskaper. Dette temaet kunne jeg skrevet om hele kvelden så jeg slutter her, men du finner massevis av tips på for eksempel YouTube på dette, søk composites, wet layup etc så får du råd. Bland epoxy veldig nøye, bruk ca like mye epoxy+herder som fiber, legg diagonalt om du bare finner vevde tekstiler.

Endre Hals #185422 20/07/2021 10:27 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Sitat: Endre Hals
...

Kom på nå at jeg aldri gav noen tilbakemelding her smile Jeg tok tipset ditt og kjøpte karbonfibermatte og epoxy på biltema. Brukte en kniv og litt pussepapir til å fjerne plast ned til treverket (hvor bruddet var). Skar opp fiberduken og la strimlene lagvis med en god porsjon epoxy mellom lagene. Stivet av vha. den andre skien og et par tvinger. Etter et døgn med herding og litt filing av kantene ble resultatet ganske bra (om ikke så veldig estetisk). Skien er nesten like rett som den var, og føles omtrent like stiv. Har så vidt testet dem i en kort nedkjøring, kan ikke si at jeg merket så mye forskjell. Hvor holdbart det blir får vi se neste sesong, men jeg er i hvert fall positiv smile

Har lagt ved noen bilder.

Vedlegg IMG_6427.jpgIMG_6428.jpgIMG_6431.jpgIMG_6430.jpgIMG_6436.jpg
Redigert av Buddy Dakota; 20/07/2021 10:28 AM.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå