Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Prepping/voksing av av ski
#185387 14/04/2021 8:49 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Jeg hadde nylig en diskusjon med en kamerat angående preparering av ski, og da kom han med noen påstander jeg aldri har hørt før. Det han sa var at sålene på dagens toppturski m.m er av plast. Å vokse eller glide plastsåler har ingenting for seg, fordi plasten har ikke porer som voksen trenger ned i. Voksen blir kun liggende på overflata og vil forsvinne etter korttids bruk. At sålen etter en tids bruk går fra å være svart til å bli grå har med oksidering å gjøre. og er ikke et tegn på at sålen er i ferd med å tørke ut. Kameraten min har altså ingen planer om å preppe skiene, eller vokse skiene sine. Har han et poeng? Alle kommentarer mottas med takk.

I tillegg undres jeg på hvor ofte det er vanlig å slipe stålkanten på en toppturski for en mosjonist? Gjøres det så ofte som en gang sesongen? Hvor lang levetid har i så falle en toppturski før det ikke er noen stålkant igjen? Slike ting turer lurer man på, på en onsdags morgen. :-)

Re: Prepping/voksing av av ski
pulknewbie #185388 14/04/2021 10:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei Pulknewbie. Uansett teori så glir det ofte best med litt voks. Men på slike ski som fri flyt skriver om er slitasjemotstand og småsårfylling en like god grunn til å vokse. Ei glatt såle, om den er flatvoksa eller glattsikla glir bedre uansett. At såler er av plast har kameraten din rett i. Men de er ofte sintra sammen av UHMWPE (type polyetylen) og andre stoffer, for eksempel grafitt. (Som ikke er plast). Men jeg tror heller ikke at såler trekker inn voks, det er litt derfor vi sliper struktur inn i sålen. Hadde de trekt voks hadde de i alle fall trekt inn epoxy under produksjonen for det har en tendens til å trenge seg inn i alt mulig. Uten spesialbehandling (børsting og presis varme) er UHMWPE umulig å lime, som er et tegn på elendig inntrenging. Samme plast brukes også til syredunker og andre kjemikalier som prøver å unnslippe. Sikkert også beholdere til flytende voks, uten at jeg har sjekka det. En som er sikker i denne saken er en som heter Kuzmin, han selger ei stålsikle som skal erstatte voksing sier han. Vi sliter litt med å sikle ned stålkantene, men i kombinasjon med fil går det jo. Stålkanter kan slipes når de er sløve, det kan du holde på med lengre enn resten av skia varer

1 member likes this: pulknewbie

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå