Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av toppturski - Dilemma Deluxe
#185375 16/03/2021 3:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!

Jeg skal kjøpe min første setup, og trenger alt av utstyr. De fleste utstyrsvalgene har jeg landet på, men jeg sliter virkelig med å bestemme meg for ski.

Valget står mellom:
Black Diamond Helio Carbon 95 (20/21) og Black Crows Camox Freebird 96 (20/21).

Begge skiene har kommet godt ut i tester, også i fri flyt sine omtaler. Sportsbutikken har fortalt meg at begge vil være gode valg, men det hjelper meg ikke i mål. Det jeg savner er en mening om hvilken ski som er den beste allsidige toppturskien. Og hvis det er et umulig spørsmål fordi det kommer ann på hva man foretrekker, vil en forståelse av hva som er de relle forskjellene i kjøreegenskaper, eller en feeling av hvordan skiene føles på beina også være til god hjelp.

Lengdevalg:
Jeg vil gjerne unngå følelsen av at jeg ikke får svingt skien når det går fort og jeg ønsker å dreie skien for å redusere farten. Derav tenker jeg at en ski noe kortere enn min egen kroppshøyde er en god idé. Samtidig kommer det til et punkt hvor skien oppleves som veldig ustabil i fart regner jeg med.

Helio Carbon 95 har store lengdesprik, hhv: 169, 176cm, 183. Jeg tror 176 er en fin lengde for min del.
Camox Freebird 96: Jeg er i tvil om 172,2cm eller 178,2cm vil være det beste valget. Innspill?

Informasjon som kanskje er til hjelp:
Høyde: 184
Vekt: 75-80 kg
Erfaring: Har kjørt mye i bakken, og på noe rufsete føre rett utenfor løypene. Forholdsvis flink til å stå på ski, men har ingen tidligere toppturerfaring.

Skiene skal kombineres med støvelen Technica Zero G Tour Scout (Flex 120) og bindingen Ski Trab Titan Vario 2.0

Jeg setter stor pris på alle innspill! smile

Re: Valg av toppturski - Dilemma Deluxe
ADHDungen #185376 17/03/2021 12:28 AM
Entusiast
Entusiast
Ville valgt Black Crows pga. mye bedre byggekvalitet. Black Crows holder veldig høy kvalitet og er solide, mens BD ski alltid faller fra hverandre (delamineringer, toppshet som ryr av, bindinger som røkkes ut, dårlig kjerne osv.). 178 er riktig lengde for deg, de er allerede 6 cm kortere enn deg da så er lett å hive rundt.

Re: Valg av toppturski - Dilemma Deluxe
F33d3r #185377 17/03/2021 9:12 AM
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for innspill, Feeder! Kvalitet er ikke et aspekt jeg har tenkt på å ta med i vurderingen. Er det andre som sitter med samme inntrykket?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå