Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til hanske for nedfart, både topptur og i annlegg.
#185302 26/01/2021 8:49 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tenker det er på tide med nye hansker til å bruke i annlegget og på veien ned etter topptur. Hva har folk funnet som de liker til disse annledningene?

Vil ha korte hansker da jeg vil ha de mellom jakke-ermet og snøskjørtet i ermet. Votter er uaktuelt da jeg trenger noe som er anvendbart til å fikse på ting, bindinger, glidelåser osv. Ikke trefingret heller. Har allerede gammelt par votter til de grufullt kalde dagene, så en mellomting er vel hva jeg er ute etter.

Vil jo også bli brukt på vei opp fjellet om det er kaldt nok.

Sett litt på disse "mammut la liste" hamskene. Goretex, geiteskin og primaloft fôr. Noen som har prøvd disse, evt erfsringer? Hva tenker folk om primaloft som for? Bedre å finne noe med ull/merino?

Setter pris på alle innspill og erfaringer her 👍

Re: Tips til hanske for nedfart, både topptur og i annlegg.
Hogna #185303 26/01/2021 10:15 PM
Entusiast
Entusiast
Foretrekker hansker med skinn ytterst. Opplever at de tåler stårlkanter bedre enn mye annet og kan sys ved rifter. Bryr meg ikke om Goretex i tykkere hansker da de uansett brukes i kalde temperaturer det er tørt, i tillegg til at Goretex funksjonen er borte så snart du har et hull i dem (som jo er vanlig for hansker).

På innerfor funker primaloft fint. Det er behagelig og varmer godt så lenge du er tørr. Om du svetter på henda eller er klossete og får snø i hanskene er ull bedre da det varmer bedre når vått. Uttakbar liner gjør at hansken tørker mye fortere. Ulempen med ull innerfor er at det slites fortere. Hestra har mange fine modeller med ullfor og lineren er slitt kjøper du bare ny.

Har ikke erfaring med LaListe hansken, men det ser ut som en god hanske med skin, primaloft og windstopper (altså kun goretex mot vind ikke fukt), men liker ikke utvendig søm (den kanten du ser i sømmen) da det gjør dem mer klossete. Stort pluss at de kan brukes på touchscreen så du slipper å ta av hansker for å sjekke mobil. Fint med råskinn på tommelen for å tørke nesa.

Redigert av F33d3r; 26/01/2021 10:16 PM.
Re: Tips til hanske for nedfart, både topptur og i annlegg.
F33d3r #185304 26/01/2021 10:43 PM
Hogna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Glemte å nevne det ja, men skin er et must. Om ikke hele, så iallefall alle kontaktflater med mye slitasje. Stoffhansker er forbruksvare til de grader har jeg funnet ut. Eier ikke ett fint par i mange dagene...

Driver å ser igjennom hestea sine modeller, samt black diamond. Ull er jo tross alt gull ute i det fri. Kjekt med utakbar liner om de slites fortere ja.

Har stusset litt på den utvendige sømen ja. Men ser ut som den er "inni" håndflata. Dvs under fingeren, sånn at tuppen og mellom fingrene er rent skinn uten søm. Må nesten få prøvd de i butikk en dag å se.

Takk fir tilbakemelding 👍

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå