Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Global oppvarming uunngåelig.
#18455 08/11/2006 1:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er ikke mulig å stabilisere utslippene av klimagasser, sier USAs klimasjef til Dagbladet.no.

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/12/13/417489.html

Noensinne sett en så smørblid fyr før?? det har ikke jeg..Hva er det de har å knaske på over atlanteren vi ikke har her i byen a..?

Negativ effekt
Kapten Vindskeg #18456 08/11/2006 6:10 PM
Medlem
Medlem

Dei seie jo at den globale oppvarminge kan få ein negativ effekt, veldig varmt, veldig kaldt.....hadde vore litt konge om ein god sommar hadde vore 1 m me snø i fjellet!!:D

Ja..Eh.. Er ikke det bra da eller..?
Kapten Vindskeg #18457 08/11/2006 7:01 PM
Ringrev
Ringrev

Er det ikke sånn at hvis polisen smelter, så kommer det mye ferskvann i Atlanterhavet, og at Golfstrømmen tar en annen vei pga dette?Ooog.. At vi igjen, som følge av alt det får bortimot konsant vinter og kulde??

Ja, 1 meter med snø på flatmark i lavlandet midt på sommeren. Da snakker vi turistmagnet, og vi kan bakse i pudder hele året..! Juhuu!!

Jeg går ut og setter bilen på tomgang. Nuh!! :OD

mhm
Kapten Vindskeg #18458 08/11/2006 7:37 PM
Fersking
Fersking

ja er etter hva jeg har hørt helt riktig. golfstrømmen snur og norge vil få "ny istid" ikke sånn at vi dør, men det vil bli veldig kaldt og spesielt vintrene vil bli ekstremt kalde. og det mine venner det er ikke no særlig kult!

2 utfall
Kapten Vindskeg #18459 09/11/2006 10:47 AM
Fersking
Fersking

Dette er bare en av to teorier, sånn jeg har skjønt det. Det som er mest sannsynlig, er at golfstrømmen fortsetter som før, og temperaturen stigen en god del de neste 50 år, dvs INGEN snø og generelt drittvær og helvete. Litt sånn Bergen i september hele året. Den andre muligheten, som ingen egentlig kan bevise, men som er teoretisk mulig, er at golfstrømmen stopper opp og temperaturen faller en god del i stedet. Faren med det er at det fort kan bli for kaldt, dvs som Sibir om vinteren hele året. Og det er en grunn til at det bor få mennesker i Sibir... Så jeg stemmer for å slå av motoren og beholde klimaet slik det er nå (eller hvertfall slik det var for 10 år siden).

Skisentre tar handling!
Kapten Vindskeg #18460 09/11/2006 7:00 PM
Fersking
Fersking

USA står for 25% av all klimagassutslipp i verden.Så når dere sitter hjemme og klager over hvor lite snø det er på fjellet...then you know who to blame.Men vi skal ikke se bort ifra andre land som også forurenser mye.

Nå forsøker skistedene i USA å gjøre noe med problemene, og global oppvarming har førsteprioritet:http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1525208.ece

Det vanskeligste er vel å finne en løsning for å forhindre den globale oppvarmingen. Men...Ikke gi opp ennå, vi kan forsatt redde de fremtidige vintrene!

hei dere..
Kapten Vindskeg #18461 12/11/2006 3:44 PM
Fersking
Fersking

det er veldig mye vi kan gjøre for å redusere utslippene, også her i norge.

vi kan slutte å kjøre bil til alt som ligger innenfor 10km; slutte å bruke bilen som en ytterjakke!

vi kan begrense oss til bare en fly-ferie i året, eller bruke tog.

vi kan redusere forbruket av unødvendige luksusvarer; kjøpe mindre klær osv.

Hovedbudskapet er: vi må senke det generell forbruket vårt!

teori...
Kapten Vindskeg #18462 08/01/2007 12:52 PM
Medlem
Medlem

nå er det ikke sikkert at golfstrømmen endrer retning da... det er bare en godt kjennt teori.

Det man ikke vet har man kanskje vondt av
Kapten Vindskeg #18463 08/01/2007 2:29 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Problemet er jo nettopp at det er umulig å vite hva som vil skje dersom temperaturen heves. De som har våte drømmer om helårspudder, evt. bikinisesong og halvnakne damer året rundt (alt etter preferanser) blir kanskej skuffa når det eneste som blir resultatet av vårt bulemiske forbruk er regn og storm. Og muligens en skokk med bangladeshere som har blitt skylt vekk fra hjemlandet sitt..

Norge står for store utslipp..
Kapten Vindskeg #18464 08/01/2007 9:28 PM
Fersking
Fersking

Anngående at USA står for 25% av alle klimagassutslippene i verden. Så er faktisk NORGE også et av de VÆRSRE landene på dette punktet. Norge er et av landene som slipper ut mest co2 pr. innbygger. Ja... USA er ille, men det hadde ikke gjort noe om vi brydde oss litt i Norge heller.

joda..
Kapten Vindskeg #18465 09/01/2007 4:50 PM
Fersking
Fersking

men selv om norge har høyest tall pr innbygger, så betyr ikke det så mye, siden det bor jææævli lite folk i landet vårt..

Utslipp
Kapten Vindskeg #18466 23/02/2007 1:17 PM
Medlem
Medlem

Typisk USA!!Regjeringen vil ikke redusere sine utslipp for de er livredd for å ikke få støtte hos folket .Og grunnen til at det er blitt sånn er jo at de ikke vet en dritt om noe som har med miljø å gjøre derfor fortsetter de slik de alltid har gjort.... helv...ettes idiota!!

Er det mulig?
Kapten Vindskeg #18467 10/04/2007 5:48 PM
Fersking
Fersking

Det er vel litt USA vel, ingenting kan bli endret på. Alltid skal de si at det er umulig å ikke gjøre slutt på den globale oppvarmingen. De liker jo å kjøre disse svære harry bilene sine, da... Det er ikke bra med disse amerikanerne...

ffs....
Kapten Vindskeg #18468 10/04/2007 8:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

klimaendringane er ikkje menneske skapte... det er ikkje noke unormalt høge verdiar med co2 i atmosfæren no.. det er berre høgre enn kva det var for nokon år tilbake.. det er greit og fint at land vil minke utslippa sine, men det er ingen grunn til å få panikk. polane kjem ikkje til å smelte på tusenvis av år..... og vis dette ikkje stemmer kan dere heller komme å banke meg med eit balltre. men vent til etter polsmeltinga med det siste.......... :P

Da kan du få mye bank...!
Kapten Vindskeg #18469 11/04/2007 11:33 AM
Medlem
Medlem

Klimaendringene ER menneskeskapte! det er så å si alle forskerene eninge om no.

Til dere som syns at det er bra at vi kanskje får en ny istid: er dere klar over at det ikkje betyr masse pudder og sol året rudt, men kanskje 1 meter stein hard is og elendig vær som gjør slik at skisenterene må stenge?

Det e jo ikkje sikkert at det blir sånn, men eg syns at me ikkje kan ta sjansen på at det skjer, så alle må begynne å ta dette på alvor snart!Og alle kan gjøre noe!- Ta buss i stedet for bil viss du må reise- gå/ ta sykkelen i stedet for bilen når du kan- dusj kortere- ikkje hiv søppel over alt- + mye mer som eg ikkje gidder å skrive...

propaganda
Kapten Vindskeg #18470 11/04/2007 2:22 PM
Medlem
Medlem

Jeg tror det hele er propaganda. Verden raser ikke sammen fordi vi har hatt en dårlig vinter. I fjellet er det jo masse snø i år. I fjor var det masse snø på østlandet. Debatten blir latterlig, og har man et annet syn blir man hengt ut. I gamle dager ble man hengt ut hvis man mente jorden ikke var flat. Det var det lille flertallet som hadde rett da...

Her er en underskriftskampanje med navn på "noen" forskere som IKKE støtter teorien om menneskeskapt global oppvarming.

http://www.oism.org/pproject/s33p338.htm

Det anbefales også å lese Michael Crichtons bok "State of Fear", som tar et oppgjør med miljøbevegelsen. Her er et ganske tankevekkende utdrag:

http://www.michaelcrichton.com/fear/index.html

eeh
Kapten Vindskeg #18471 11/04/2007 8:53 PM
Medlem
Medlem

Det er faktisk ikke stort vi kan gjøre her i lille Norge..

Norge har et veldig lite innbyggertall..

I USA foreksempel har jo omtrent alle inbyggerne(som ikke er fattige) store pickuper, i tilegg til annen bil..

Selv tror jeg vi uroer oss for mye..

Re: Global oppvarming uunngåelig.
Kapten Vindskeg #18472 19/04/2009 12:16 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er sA syyykt mykje spekulasjon i alt om global oppvarming og følger.. personlig trur eg at global oppvarming ikkje er menneske skapt, men ein naturleg variasjon av temperatur i på jorda. Eg seier ikkje at biler og fabrikker ikkje forrurensar, men på andre måtar enn merkverdig oppvarming.

At ein "ekspert" går ut å seier at det er uunngåelig betyr ikkje at det stemmer. Det er ein god hypotese, men å stadfeste det på den måten tykkjer eg at blir feil.

Kapten Vindskeg #18473 19/04/2009 10:51 AM
Medlem
Medlem

Det stemmer at en del forskere mener den globale oppvarmingen er naturskapt, og dersom vi ser på middeltemperaturen på jorda i et langt perspektiv, vil vi se at den har hatt store variasjoner.

Det har imidlertid vist seg å være en sammenheng mellom mengden co2 i atmosfæren, og temperaturen. Dette kan skyldes naturlige faktorer som for eksempel co2s løselighet i vann (hav) ved ulike temperaturer, men tendensen høyt co2 innhold, høy temperatur er ganske klar.

Etter den industrialiserte revolusjon ar utslippene av co2 og andre klimagasser økt ekstremt, og bare på grunn av de mulige konsekvensene det kan få, burde folk reagere. spesielt de av oss som setter pris på gode snøvintre. Det å kritisere usa og andre land blir etter min mening litt meningsløst når vi selv har en levestandard som krever "for høye" utslipp.

Det er forresten ikke slik at den globale temperaturøkningen nødvendigvis gjør at vi ikke får snø. en ting det er stor enighet om er at det vil bli mer nedbør fremover, og det er jo en god ting. ulempen er at det foventes å bli mer ustabilt vær, det vil si at et pudderdump på en onsdag kan være rimelig bløtt og hardt innen lørdagen.

Menneskeskapt eller ikke...
Kapten Vindskeg #18474 19/04/2009 11:14 AM
Fersking
Fersking

Sitat Gurvin: personlig trur eg at global oppvarming ikkje er menneske skapt, men ein naturleg variasjon av temperatur i på jorda.

Det er nesten så jeg kunne tenkt meg å anbefale deg foredraget til Siri Kalvig som heter "Himmel og Hav". Der får du forklart på en lettfattelig måte hva de endringene vi har sett de siste 15 år går ut på. I tillegg får du pene damer å se på samtidig, som kanskje gjør det mer interessant?!

Det er nemlig ingen tvil om at "noe skjer", og det skjer i et tempo som øker og øker. Det er ingen tvil om at siste "lille" istid hadde sin topp rundt 1850 og at det har blitt varmere siden det, men det som har skjedd de siste 15 år skiller seg ut fra ALLE statistikker. Klimamodeller viser at det er de menneskeskapte klimaendringer som har betydd mest for temperaturøkningen på jorden de siste 15 år.

Jeg har de siste 10 år tilbringt mye tid på Svalbard. Arktis fungerer på mange måter som Europas (og til en viss grad verdens) søppelbøtte pga vinder fra sør som møter kalde polvinder og pga den tidligere omtalte golfstrømmen som frakter dritten nordover. Hvorfor har inuittkvinner 80 % mer tungmetaller i brystmelken sin enn kvinner i europeiske storbyer? Hvorfor har 25 % av isen rundt Nordpolen smeltet det siste året? Hvorfor kommer det stadig nye øyer til syne under breene som smelter på Svalbard? Hvorfor kan jeg ikke spise fisk jeg fanger i ferskvann på Svalbard? HVORFOR I H...... ER DET INGEN SOM BEGYNNER Å REAGERE?! De som har svart tidligere i denne tråden (som strekker seg over 2,5 år) sier at vi nordmenn ikke kan gjøre særlig! Hva slags ignorant holdning er det? Selv om vi er et lite land har vi et ansvar! Så lenge vi er et av landene med høyest utslipp per innbygger, kan vi ikke si at andre land (med lavere utslipp per innbygger) skal redusere sine utslipp! Vi må først begynne med oss selv og ikke nok en gang bruke argumentet om at "vi er et lite land"...

De endringer VI har skapt (ja, du og jeg og resten av verden) er ikke lenger reversibel. Det er prosesser vi har satt i gang som vi ikke kan stoppe lenger... Er det ikke på tide å bry seg?

Sannsynligheten er nok stor for at vinteren i 2020 er dobbelt så kort som den var i år (og jeg synes den var ALT for kort også i år). Og sannsynligheten er også stor for at det likevel faller dobbelt så mye snø i 2020 som i år. Altså dobbelt så mye snø, men på dobbelt så kort tid. Det lukter ustabilt vær på lang vei. Og kanskje er ikke det så bra for oss skikjørere... men enda viktigere; det er definitivt ikke bra for jorda vår!

Så neste gang FrP forteller deg at isen rundt nordpolen og på Grønland smelter på grunn av "naturlige variasjoner", så anbefaler jeg deg å sette deg LITT bedre inn i materialet som foreligger!

Ble litt "tante Sofie" dette, men dette er noe som engasjerer meg...!

Kapten Vindskeg #18475 19/04/2009 12:50 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!For de av dere som ikke ønsker å bli sammenlignet med en fremskrittspartivelger når deremener at dagens klimatiske endringer er naturlige sykluser grunnet bl.a nturlovene kan jeg anbefalle Per engene og Gøran Tullbergs bok(hefte på 80 sider) Klimaet -vitenskap og politikk.Dette er en faktabok om klimaet.ISBN 978-82-997543-0-9

Å ha tro på at de klimatiske endringene vi nå ser kan være styrt av naturlover fraskriver oss ikke ansvaret for å gjøre vårt for å bevare miljøet.

Trenger vi egentlig et nytt par med ski?Ski=oljeforbruk=co2 utslipp.

RINwinkwink:wink

Kapten Vindskeg #18476 19/04/2009 1:51 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg vil bare takke for de tre siste innleggene fra henholdsvis telemarkman, Isprinsessa og rin som avslutter så dekkende med:

"Å ha tro på at de klimatiske endringene vi nå ser kan være styrt av naturlover fraskriver oss ikke ansvaret for å gjøre vårt for å bevare miljøet."

For egen regning vil jeg tilføye til dere som mener vi mennesker ikke er innblandet i miljøendreingene. Har vi "lov" til å ta den sjansen?! Mitt eget svar er klart NEI!

Kapten Vindskeg #18477 19/04/2009 8:44 PM
Fersking
Fersking

Sitat rin:For de av dere som ikke ønsker å bli sammenlignet med en fremskrittspartivelger når deremener at dagens klimatiske endringer er naturlige sykluser grunnet bl.a nturlovene kan jeg anbefalle Per engene og Gøran Tullbergs bok(hefte på 80 sider) Klimaet -vitenskap og politikk.Dette er en faktabok om klimaet.ISBN 978-82-997543-0-9

Vel, nå henviser jo Per Engene (som er pensjonert rektor) til FrP selv på siden klimarealistene.no, så jeg mener man ikke helt slipper unna sammenligningen ved å lese hans bok...

Nå kunne jeg gjerne ha skrevet noen A4-sider rundt denne boken, men viser til klimarealistene.no hvor Per Engene svarer på noen enkle spørsmål:1) Er det farlig for isbjørnen med global oppvarming? Engene svarer NEI... Jeg har bodd såpass lenge på Svalbard og har sett endringene med blotte øye, og tillater meg å være sterkt uenig. Og da med klimaforskere og isbjørnforskere i ryggen. 2) Kan utslipp av CO2 påvirke klimaet? Svaret til Engene er nok en gang nei.

Det at boken hans er utgitt fra et forlag som har samme adresse som hans hjemmeadresse gidder jeg nesten ikke å bruke tid på...

Men samtidig er vi jo veldig enig om en ting; ansvaret er vårt og noe må gjøres!

Dette temaet blir litt utenfor det som normalt diskuteres på friflyt-forumet, men det er godt å se at man finner engasjement også her!

beklager blande meg inn, men...
Kapten Vindskeg #18478 19/04/2009 9:17 PM
Avhengig
Avhengig

jeg er enig i at klimaendringer er menneskapt, men bare delvis, for hvordan skal man bortforklare at i forfjor kom det mer snø på folgefonna enn det hadde vært på 50 år, og i år lavet det ned på østlandet, TIL OG MED LONDON FIKK SNØ!!så, klimapolitikken er sterkt preget av propaganda OG av folk som har finni ut at "her er det jammen penger å tjene"...for mange, det mener nå jeg, så har det å bevare miljøet, nærmest blitt en religion!hvis man tar bussen og kildesorterer, da har man liksom gjort dagens gode gjerning?!det virker på meg som mange har det sånn!persolig mener jeg at det finnes noe over oss som styrer det hele etter punkt å prikke, men det er kanskje feil å blande det inn i en slik diskusjon, MEN, sånn har hvertfall jeg det...jeg tar det med ro (som nevnt over en plass)

-Findus-

Kapten Vindskeg #18479 19/04/2009 9:28 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei isprinsessa !Klarer "vi" oss uten co2?Nei!Se fotosyntesen.Til sammenligning blir selv vi mennesker "syke" av for lave co2 konsentrasjoner i blodet!Vi er nok enig om at vi er uenig:!:wink(men det er jo sånn vi får diskusjoner =læring/utvikling)

Ja fidus det er noe "over oss" som styrer det hele,naturlovene!

Kapten Vindskeg #18480 19/04/2009 9:46 PM
Veteran
Veteran

Sitat Findus:jeg er enig i at klimaendringer er menneskapt, men bare delvis, for hvordan skal man bortforklare at i forfjor kom det mer snø på folgefonna enn det hadde vært på 50 år,

mer snø på fonna vil jeg tolke som et tegn på klimaendringer. fonna ligger såpass høyt over havet at det skal mye til for at det blir plussgrader og regn i stedet for minusegrader og snø der gjennom vinteren. global oppvarming = mer nedbør, og for de høyere strøkene som tidligere har ligget på mange minusgrader, vil det da bety ikke fullt så mange minusgrader, men desto mer snø:)

Engenes bok
Kapten Vindskeg #18481 19/04/2009 9:55 PM
HGS Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Før man leser en bok eller anbefaler den til andre kan det være lurt å sjekke kildene litt. Prøv å google "Per Engene" og se på en del av treffene som omtaler denne "klimaeksperten". Interessant lesing, særlig måten han avviser all forskning som er gjort rundt dette særdeles kompliserte fagfeltet gjennom flere tiår. Besøk www.cicero.uio.no i stedet for dokumentert forskingsbasert informasjon. Helt gratis.

Kapten Vindskeg #18482 19/04/2009 10:10 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!All informasjon jeg har fått gjennom media på global oppvaring er gratis og ser problemet kun fra en side .

Kapten Vindskeg #18483 19/04/2009 10:29 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!((SISTE INNLEGG VAR EN DRYKKFEIL)Skal en få et nyansert bilde av problemstillingen global oppvarming holder det ikke å lese det vi fores fra media som er gratis!Media forteller kun en side av problemstillingen og en sak hAR ALLTID FLERE SIDER-og derfor kan det være greit å høre hva andre fagfolk på området mener .Poenget mitt er ikke å overbevise dere om at jeg har rett men forhåpenligvis inf. dere om at det går an å få et mere nyansert bilde når en setter seg inn i de ulike grupperingenes "verdensbilde"- Da er en helt avhengig av å satt seg inn og prøve å forstå hvorfor "motstanderene" tenker som de gjør.

Kapten Vindskeg #18484 20/04/2009 10:03 AM
Fersking
Fersking

Sitat Findus:hvordan skal man bortforklare at i forfjor kom det mer snø på folgefonna enn det hadde vært på 50 år, og i år lavet det ned på østlandet, TIL OG MED LONDON FIKK SNØ!!så, klimapolitikken er sterkt preget av propaganda ...for mange, det mener nå jeg, så har det å bevare miljøet, nærmest blitt en religion!hvis man tar bussen og kildesorterer, da har man liksom gjort dagens gode gjerning?!det virker på meg som mange har det sånn!-Findus-

Jeg har aldri bortforklart snømengden som har kommet i år. Derimot skriver jeg i et tidligere innlegg at global oppvarming gjerne betyr MER snø slik som vi har sett i år. Problemet er at vinteren vil bli kortere og kortere. I Trøndelag har vi hatt vår i en måned nå... =( Jeg synes også det er synd at det som skrives om global oppvarming som propaganda og at vi nærmest ser ut til å ha dannet en religion... Det som jeg synes er enda mer synd er at du kanskje ikke ser verdien av kildesortering og offentlig kommunikasjonsmidler...!

Og til deg, Kjære Rin! Jeg har vel aldri sagt at vi ikke er avhengig av CO2! Det eneste jeg skriver er at jeg synes det er hårreisende at din klimaekspert sier at CO2 ikke påvirker klimaet.

Du, Rin, skriver videre at vi bør oppsøke alle sider av en sak før vi gjør oss opp en oppfatning av saken. Vel, jeg har lest nok om Engene, Tullberg, Siv Jensen og gjengen til å ha gjort meg opp en oppfatning. Egentlig så var ikke det så vanskelig heller...

Så lenge vi er enige om at vi har et ansvar og at vi gjør nok for miljøet (jeg er ingen fanatiker på området altså!!!), så kan jeg godt være uenig med dere om problemet er menneskeskapt eller ikke...

Kapten Vindskeg #18485 20/04/2009 11:57 AM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

SITAT:Og til deg, Kjære Rin! Jeg har vel aldri sagt at vi ikke er avhengig av CO2! Det eneste jeg skriver er at jeg synes det er hårreisende at din klimaekspert sier at CO2 ikke påvirker klimaet.

På hvilken måte mener du at co2 er negativt for klima?

Hehe
Kapten Vindskeg #18486 20/04/2009 4:12 PM
Medlem
Medlem

Så debatten holder på ennå. Blir det for mye snø får klimaendringer skylda. Blir det lite snø får klimaendringer skylda.Klimaendringer har blitt big business, og må derfor opprettholdes som sannhet. Det gis like mye penger til klimaforskning som kreftforskning i USA. Det er klart klimafokus opprettholdes.I tillegg legitimerer det politikerne å kreve penger fra oss stakkarer som blir indoktrinert med propaganda daglig.Å skylde på Co2 for å forklare temp endringer blir som å sjekke hjulmutteren på bilen når den ikke starter. Co2 nivået øker i takt med temp endringer. Ikke omvendt. Det er solaktivieten som styrer klimaet i hovedsak. Varmeovnen for jorda!

her ligger mang linker til alternative synspunkter.

www.klimarealistene.com

Kapten Vindskeg #18487 20/04/2009 5:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ILU

Propaganda
Kapten Vindskeg #18488 20/04/2009 5:49 PM
Fersking
Fersking

Palx, du er rimelig rask med å avfeie all klimaforskning som propaganda og "big business", men etter å ha lest gjennom www.klimarealistene.com, vil jeg nok påstå at det er du som har falt offer for vår alles kjære venn "propaganda".

Det å påstå at CO2 nivået øker i takt med pempraturøkninger og ikke omvendt er ikke feil, for ettersom havtemperaturene øker, og mer av CO2'en som er "bunden" i vatnet vert frigitt vil CO2 nivået øke, men det er ikke til å komme bort ifra at CO2 er en av de verste klimagassene vi har, og at ettersom CO2 nivået i atmosfæren aukar, vil temperaturen også auke som følge av drivhus-effekten. Men alt dette viste du vel på forhånd:razz

det er takket vere personer som deg som nekter å akseptere fakta som ikke passer deg og levesettet ditt, at det er mulig å holde live i den type teorier og myter som feks klimarealistene baserer seg på. Og som etter min mening er 80%++ tull! Klimaendringene er menneskeskapte, det er ikke til å komme bort ifra.

Uansett kva synspunkt du har i denne saken må jeg si meg sterkt enig i det som er nevnt tidligere: "Har vi rå til å ta sjansen?" Jeg personlig har iallefal ikke tenkt å gamble slik med skimulighetene mine!

Dawl ut:wink

Kapten Vindskeg #18489 20/04/2009 8:19 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Dersom drivhuseffekten er så grusom hvorfor benytter vi drivhus i produksjon av planter o.l,jo fordi drivhuseffekten gir økte mengder av co2 som er svært pos. for produksjonen av disse artene.Har dere glemt fotosyntesen?co2 er drivkrafteni all planteproduksjon poå jorda og fotosyntesen er grunnlaget for alt liv påp jorda.co2+h2o+solenergi=ch2o +oksygen.Uten fotosyntesen hadde jorda lignet måneneoverflaten!

Å stoppe hogsten ibl.a regnskogene er mye viktigere tema enn global oppvarming!Uten regnskogene som produserer ekstreme mengder oksygen ligger vi svært tynt ann!!

Positiv
Kapten Vindskeg #18490 20/04/2009 9:35 PM
Fersking
Fersking

RIN, drivhuseffekten i seg selv er ikke grusom, og det stemmer som du sier at den er helt livsnødvendig for livet på jorda. Men i sammenheng med global oppvarming er det den AUKA drivhuseffekten det er snakk om og den er ikke positiv! på samme måte som eit drivhus kan bli overoppheita, og plantane som vert dyrka der vil tørke ut. Derfor dei har lufteluker langs taket av drivhusa, som dei opnar om det skulle verte for varmt. Som du helt sikkert har sett selv.:wink Drivhus gir ikkje auka CO2 mengder, glassveggene i drivhuset reflekterer varmestrålinga og bidrar til auka temperatur. akkurat som CO2 i atmosfæren reflekterer varmestråling og gir auka temperatur på jorda.

På samme måte som mat er livsnødvendig for oss mennesker, er ikke for mye mat positivt i det hele tatt. Eller er du helt uenig med meg nå?

Eller i skisammenheng, å rotere og lande er positivt! Overrotere = FAIL!

Foressten så er det sola og ikke CO2 som er grunnlaget for fotosyntesen som går:6CO2 + 6H2O + Solenergi = C6H12O6(glukose)+ 6O2 (oksygen)Det er også alger i havet som står for mesteparten av oksygenproduksjonen, ikke regnskogen.

Håper dette satt ting i eit bedre perspektiv :grin

her er det mange eksperter
Kapten Vindskeg #18491 20/04/2009 10:12 PM
Medlem
Medlem

hva jeg må skjønne og ikke blir jo bare en motstatt påstand.Folk blander hva som er forurensning og Co2. Forbruk og adferdsmønster påvirker forurensningen. Det er vi alle enige om. Jeg er ikke for å spy ut gift og tungmetaller og annen dritt. Men ikke bland Co2 inn i dette.Det er faktisk gunstig med høy mengde Co2. Det gir grunnlag for biologisk vekst. Hva med å stoppe ørkenspredning?? Den mest betydelig klimagassen er vanndamp. ja og når temperaturen stiger så stiger vanndampmengden også. FNs klimapanel feilinformerer når de påstår (Cicero også, sponset av staten)at Co2 mengde kommer først og så temp økning. Det er omvendt.At sola styrer tempen på jorda burde være enkel matte. Den yter et vist antall watt pr m2. Når solaktiviteten er høy øker antall watt, og således klimagasser som vanndamp og Co2 som er bundet i havet. Når aktiviteten går ned, så minker dette.

hva med egen stue om vinteren. skrur man på panelovnen (sola) for å få varme, eller begynner man å puste noe jævlig? haha..

Folk blir foret med dette daglig, slutter å tenke selv, og tilslutt er jorda flat, samme f...

hva er all klimaforskning? :-)
Kapten Vindskeg #18492 20/04/2009 10:21 PM
Medlem
Medlem

Du refererer til all klimaforskning. Det er ikke slik at all klimaforskning er enig med FNs klima panel som er politikerstyrt. Det samme er Cicero. Politikerne lønner disse institusjonene. Det er derfor dette kommer mest frem i media.Den "andre siden" blir systematisk kneblet. Dette finner du en haug med dokumentasjon på på nettet.

Kapten Vindskeg #18493 20/04/2009 10:37 PM
Fersking
Fersking

En del korrekt i det du sier palx, men FOR høye mengder CO2 er ikke gunstig for biologisk vekst. og det er det som er problemet nå, mengden CO2 i atmosfæren begynner å bli faretruende høg. også helt korrekt det du sier at den verste drivhussgassen vi har er vanndamp. Men vanndampen følger eit mer eller mindre konstant kretsløp, og mengden vanndamp i atmosfæren er også rimelig konstant. Basic kjemi det her.

Det stemmer også at temperaturen på jorda vert i hovudsak styrt av solaktiviteten. sola sender varmestråling mot jorda, strålinga treff jordoverflata, deler av den vert absorbert, noko som auker temperaturen, og deler av den vert reflektert ut igjen i rommet. Det er her drivhusgassane kjem inn i bildet. Ein del av den strålinga som vert reflektert frå jordoverflata vert reflektert tilbake igjen pga klimagassane i atmosfæra. dessto meir klimagassar, dessto meir av varmestrålinga blir reflektert tilbake.Sidan nivået av vanndamp er tilnærma konstant, er det mengda CO2 som er vavrierande, og dermed også problemet. Desto meir stråling som blir reflektert tilbake igjen til jordoverflata, desto høgare blir temperaturen.

Dermed er det ikkje til å komme vekk fra at mengda CO2 påverkar temperaturen, ikkje omvendt! Grunnleggende kjemi.

Bare det at forskninga er statsfinansiert, betyr ikkje at resultata er feil!:razz

Dawl:cool

:-)
Kapten Vindskeg #18494 20/04/2009 11:06 PM
Medlem
Medlem

Når du har levd en stund, skjønner du det politiske spillet. Les Michael Crichton's bok "State of Fear".

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå