Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telt for en (med mulighet for to intimt)
#18236 07/05/2009 11:22 AM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Atter en ny telttråd. Har sett meg lei på å bare ha tilgang på store "familie" tunneltelt. Må alltid være to for å fordele vekta av teltet for å dra på tur. Nå har jeg lyst til et telt jeg kan dra på tur alene med, men som jeg også kan dele med noen jeg ikke er redd for å være intim med (ligge i høyden?).

Har et par alternativer, og har lest nesten alle tråder her på forumet - men er likevel ikke kommet helt i mål og klart å bestemme meg. Kanskje du kan hjelpe...

Jeg kommer til å bruke teltet mest som 3 sesong, men har erfaring med at når det blåser opp i Sylan er det greit med et telt som tåler skikkelig ruskevær og snøfall. Jeg drar ikke på 14 dagers turer med sekk aleine, men opp til 4-7 dager og har alltid DNT nøkkel i sekken:). Har en 70+15 liter berghaus sekk som jeg aldri pakker helt full men som tåler litt vekt uten å bli ubehagelig å bære (veldig fornøyd med den sekken!). Ikke redd for å bli sliten og anser meg selv som sterk og seig i forhold til vekt/høyde (70/178). Er jente, men føler ikke at det skal spille noen rolle. Vil ha fortelt med grei plass til sekk, klær til tørk samt kokeaparat ved ruskevær. Og helst uten at det regner inn på alt utstyret om man åpner "ytterdøra" (Utelukker hilleberg telt med "frontåpning"). Ønsker meg ok høyde i innerteltet slik at det er behagelig å oppholde seg i i løpet av en dag med styggvær uten å få kink i nakken. Har erfart at når jeg strekker meg ut så er 2,0 meter lengde litt knapt - sparker lett i duken eller evt stanger med hodet/albue.

1) Exped orion Extreme: Kuppeltelt/tunneltelt hybrid med to innganger og to forteltWeight: Minimum*: 3 kg,LightPackers: 2.3 kg; fly, poles and footprint(sold separately)UltraLight Packers: 2 kg; fly, polesPackaged: 3.5kgHøyde innertelt: 1,3-1,4 mBredde x lengde: 1,2x2,05 mhttp://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

+ stabilt telt+ solid duk (bra vannsøyle)+ bra omtale og "best i test"+ god høyde innertelt

- kort liggelengde- høy vekt (men kan strippes ned)

2) MSR Mo Room 2: kuppel/tunnell hybridto innganger og to steder å oppbevare bagasjevekt: ultralight pakket: 3080 gfullt pakket: 3520 gHøyde innertelt: 1,1mBredde x lengde:: 1,3x2,2 meter

+bedre lengde og bredde innertelt gulv+stort fortelt ene siden

- ytterduken skal på til sist- lavere takhøyde

3) helsport fjellheim camp 2tunelltelt som skråner i fotenden. En inngang med fortelt.Vekt strippet: 2,3 kgVekt totalt: 2,7 kg (testveid)Innertelt høyde: 1,05mbredde x lengde: 1,3(1,0) x 2,3m

+ kjenner modellen og har god erfaring med overnatting i 3versjonen (ruskevær + snøfall)+ stort fortelt+ lang lengde+ enkelt å få gjort reparasjoner/klager

- lav høyde (sånn akurat på grensa)- ikke like tett bunnduk- man må riste av snø jevnlig for at teltet ikke skal "legge" seg- litt mye gjennomlufting, blir fort VELDIG gjennomtrekk når det blåser opp

Evt andre alternativer? Prisklasse

Re: Telt for en (med mulighet for to intimt)
Sn0katt #18237 07/05/2009 12:48 PM
Entusiast
Entusiast

Se http://www.blackdiamondequipment.com/gear/superlight_tents_overview.php (for at se specs trykker du på "GO" til høyre for details).

Jeg har selv Skylight og er kjempefornøyd!!Jeg har kjøpt via website i USA og fått det til US prisen :grin Det er ikke alle websites som sender til Europa ...

Sn0katt #18238 07/05/2009 12:56 PM
Entusiast
Entusiast

Alternativ: Se Bibler I-tent og Eldorado http://www.blackdiamondequipment.com/gear/tents_overview.php

Sn0katt #18239 07/05/2009 1:09 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

er litt skeptisk til enduks telt jeg... masse vått vær i trøndelag...

Sn0katt #18240 07/05/2009 1:12 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

noen som har erfaring med disse enduks teltene i ordentlig vått ruskevær? sikkert ok i fint tørt klima både vinter og sommersessong.. men uansett hvor fint vært det er i midtnorge må man påberegne ei plutselig "godværsskur" osv.

Sn0katt #18241 07/05/2009 2:59 PM
Ivrig
Ivrig

Denne tråden krever egentlig et mer gjennomtenkt svar, ref "(med mulighet for to intimt)" og "(ligge i høyden?)" :razz

Tenker du da på en mellomting eller en av ytterlighetene "trang misjonær" eller mer "dobbelposehygge"? jeg har bare ett svar:

http://www.youtube.com/watch?v=Xd0TVD99xXw

Sn0katt #18242 07/05/2009 5:29 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

det er nå helst telt jeg er ute etter..

noen som har erfaring med de lettvektstelta med mesh innerduk i ruskevær på høyfjellet? presser jo vekta litt ned men er skeptisk til at det bare blir full gjennomtrekk...

Sn0katt #18243 07/05/2009 5:40 PM
Ivrig
Ivrig

Ja!!Men du fortjente min kommentar :razz

Sn0katt #18244 07/05/2009 6:03 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

la opp serven så du fikk prøve å få til en smash ja...

Sn0katt #18245 07/05/2009 7:06 PM
Ivrig
Ivrig

Du la opp til det nærmest uunngåelige ja :razz

Enduks vs toduks telt...
Sn0katt #18246 07/05/2009 7:14 PM
Fersking
Fersking

Hei snuppa! Teltinnkjøp på gang altså?

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=14490 Les denne forumdiskusjonen, så får du en del svar angående hvordan det er med endukstelt i ruskevær. Jeg har stort sett brukt todukstelt, men har en gang vært i realt ruskevær sør i Børgefjell (hvor det som oftest ER ruskevær) og jeg må innrømme at det var en våtere opplevelse (håper animal og andre kofferthoder i dette forumet klarer å unngå å komme med slibrige kommentarer og youtube-videoer på bakgrunn av en slik beskrivelse...) enn det sannsynligvis hadde vært med et todukstelt...

Ved neste Sylantur tror jeg imidlertid at jeg tar med eget telt når jeg ser det du skriver innledningsvis! smile Hehe!

Håper du finner drømmeteltet! Lykke til!

Sn0katt #18247 07/05/2009 7:41 PM
Ivrig
Ivrig

Når man DIREKTE legger opp til slibrige svar får man tåle det!

Eller er det noe feil med IQ hos dere "Snowcat" og "Isprinsessa" ?!

Sn0katt #18248 07/05/2009 7:53 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ja, blir teltkjøp på meg - lånte jo telt nå i helga og heime har vi et helsport tunelltelt til 4 som jeg som regel aldri gidder å ta med om ikke teltet skal opp rett utenfor bildøra:)

du skal slippe å ligge i høyden med meg:) men var nok mest det jeg tenkte at jeg vil ha et telt som er romslig for en person men som går an å ligge i sammen med noen som man kjenner:) (og medbragt sov-i-ro)

skeptisk til enduks telt jeg ja... som regel alltid når jeg telter/ligger på hytter så er det regn og/eller kraftig vind minst en av dagene eller nettene...

vil ha et ja takk begge deler telt jeg da:) så at du hadde svalbard teltet ut fra bildene du postet fra påska - solide greier:) men får heller investere i større tyngre solidere telt seinere en gang

Sn0katt #18249 07/05/2009 8:00 PM
Ivrig
Ivrig

Ja det var noe helt annet det "Snowcat"!

Er det ikke sånn at enduks telt egner seg kun for tørre forhold da? Men de takler vel kulde veldig fint? Rim på innsiden av teltet får man vel uansett om teltet er enlags eller tolags ved sterk kulde?

Hehe...
Sn0katt #18250 07/05/2009 10:16 PM
Fersking
Fersking

Noen som er hårsår her inne...

Har i lengre tid vært på utkikk etter et lignende telt som du beskriver i denne tråden og skjønner hva du er på utkikk etter. Vi får heller bruke Svalbardteltet på lengre vinterekspedisjoner, for mitt er jo 5-mannstelt og veier MASSE!

Keep me informed!

Sn0katt #18251 08/05/2009 12:05 AM
Ivrig
Ivrig

Nei, men det er to som er selvhøytidelige :razz

Sn0katt #18252 08/05/2009 9:13 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har ikke prøvd endukstelt i skikkelig ruskevær over flere dage, bare én natt i en bivi-bag av Todd-tex, samme som brukes i Bibler-produktlinjen fra Black Diamond. Jeg hadde ikke problemer med kondens fordi luftingen er såpass bra, men lurer fortsatt på hvordan det er i et telt, med flere personer som avgir fukt, våte klær etc.

Ang. Todd-text og EPIC stof: Todd-tex er litegran tykkere og stivere. EPIC er ganske så tynnt og man skal være mer forsiktig når man setter opp teltet.

Sn0katt #18253 08/05/2009 9:22 AM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

exped venus 2 exteme føler jeg er det nærmeste jeg kommer til å få "i pose og sekk".

Får heller prøve på et superlett telt med innertelt i mesh som "1 sesongs" telt (sommer) seinere. Veid og funnet for svakt for 3 sessonger for midt-/nordnorge (høyfjellet)

Bibler Eldorado
Sn0katt #18254 08/05/2009 10:59 AM
Fersking
Fersking

HeiHadde samme behov som deg i forhold til telt og valgte etter litt frem og tilbake et Bibler Eldorado. Har brukt det sommer som vinter (Sylan i påska :), og har blitt positivt overrasket over hvor effektiv Todd-tex-duken er. Er litt i trangeste laget for 2 (et 1,5-mannstelt), spesielt på vinterturer, men ypperlig til meg og bikkja. Etter en del bruk uten fortelt valgte jeg å gå til innkjøp av det og. Forteltet er trangt og lite, men effektivt i forholdt til luftig i dårlig vær og oppbevaring av sekk, våte sko etc. Har ikke opplevd kondens som et problem, har slitt mer med det i Svalbard 5, Terra Nova og andre to-dukstelt. Men når det skal sies er et to-dukstelt bedre til å holde på varmen/kulden da man får et isolerende lag mellom de to dukene. Det eneste aberet med Bilerteltene er prisen. Jeg bruker det i jobbsammenheng, og kunne på den måten "forsvare" innkjøpet, men det hjalp med gode venner på den andre siden av atlanteren for å kutte prisen med noen lapper.

Om jeg skulle anbefale et telt, tror jeg at Exped sitt Venus II Extrem er et gulle godt telt som er mer allround og anvennelig en Bibler Eldorado. Men personlig ville jeg ikke byttet smile

Sn0katt #18255 08/05/2009 11:09 AM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

tror vi tenker litt likt ja, men har tittet litt på telt som bibler eldorado teltet (hadde faktisk http://www.blackdiamondequipment.com/gear/eldorado.php pen da jeg sjekket svaret ditt nå) - men måtte blitt med forteltet ja:) superkjekt å høre at du har brukt det og vært fornøyd i samme område som jeg kommer til å bruke det mest.

skal ha det i bakhodet til siden, blir nok et venus 2 telt på meg... kanskje jeg kan forsvare en tur over dammen med å kjøpe telt? laugh

Sn0katt #18256 08/05/2009 11:55 AM
Entusiast
Entusiast

jeg har helport stetind to, digg med en, kos med to, innertelt og overtelt og blir veeeldig lite, superenkelt å sette opp og godt med plass om det bare er deg, så kan man akkurat sitte oppreist inne i det, eller jeg kan hvertfall..

Sn0katt #18257 08/05/2009 4:09 PM
Entusiast
Entusiast

Dere trenger ikke at ta en tur over dammen for at kjøpe.Bruk f.eks. http://jetcarrier.com til at frakte til Norge, der kommer bare MVA i tillegg til US prisen. Der er ikke toll på sportsutstyr.

F.eks. Eldorado fra Backcountry.com til 595$ + 25% mva blir ca. 5.000 NOK + frakt via jetcarrier ca. 450 nok

Jeg kjøper selv via jetcarrier og det funker bra som remailing service for de produkter som online-butikkerne ikke har lov at selge/sende direkte til Europa.

Sn0katt #18258 08/05/2009 7:01 PM
Fersking
Fersking

Michael J har helt rätt som nämner Black Diamond d första han gör. Duken i epic-stoff ett eller annat andas grymt bra och tål regn dessutom. Jag har använt teltet på två turer genom södra Lyngen på langs 5000 höjdmeter. En tur som varit omöjlig (för mig alla fall) utan d lättaste prylarna. När regnet slutar och om du har kondens tänd gasköket och vips är det tort. Du slipper släpa runt på 3,5 kg tält plus 1,5 kg vatten! För vårcamp på snö uppe i fjellet har jag en camp utrustning på totatlt 2 kg. Mountain Ecuipment Xero 250, ridgerest och mitt firstlight från BD. Optimalt om du spörrer mig...

Allak
Sn0katt #18259 10/05/2009 2:10 PM
Fersking
Fersking

Hei!Jeg kan støtte seg som fan av todukstelt telt, og det finnes gode alternativer her også. Jeg har et hilleberg allak som jeg er veldig førnøyd med. Det er et kuppeltelt som veier 2,9. Vindstabilt og med litt fortelt, så det kan fint brukes på vintertur.

Et annet alternativ for vektjegeren er MSRs todukstelt hvor innerteltet er bare netting (man slipper å få kondensen på f.eks. soveposen). De kommer i flere str, jeg har et MSR hubba hubba (2pers) som veier 1,8. Ikke så dumt det heller...

Hva med Haglöfs Genius ?
Sn0katt #18260 11/05/2009 3:32 PM
Fersking
Fersking

Har meget god erfaring med Haglöfs Genius serien, den kommer i en 1-2 versjon. Teltet kommer i tre deler, innertelt, yttertelt og bunnduk. Så man kan strippe ned ganske bra på godværsturer (hvis det finnes). Er grei plass i forteltet. Har brukt dette både sommer og vinter med godt resultat. Er desverre usikker på om de lages enda, men sjekk haglofs.se..

Sn0katt #18261 11/05/2009 4:59 PM
Entusiast
Entusiast

Hilleberg Nallo 2 GT, tunneltelt med stort fortelt, to innganger, 2,6 kg brutto.

Prisen er jo høy da.

Sn0katt #18262 11/05/2009 5:10 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det rydde plutselig på med tilbakemeldinger her - tusen takk for tips! blir masse research på nettet for meg:)

fant noen av bilder av Haglöfs..
Sn0katt #18263 11/05/2009 5:48 PM
Fersking
Fersking

Bilder og specs.

http://74.125.77.132/search?q=cache:5iiX_bHTSrMJ:www.findmeatent.com/specs/Haglofs/Genius-12+haglofs+genius&cd=3&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

Sn0katt #18264 11/05/2009 5:57 PM
Sn0katt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

fikk ikke linken til å funke men har funnet beskrivelse andre steder:)

Nemo Tenshi
Sn0katt #18265 11/05/2009 6:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har stor sans for èndukstelt, har to stk helårstelt, ett Nemo Tenshi og ett Black Diamond Ahwahanee. Førstnevnte er min favoritt på vinterstid med snedige løsninger, bl.a. i forhold til kondens og så lett og raskt å sette opp at jeg antakelig kan gjøre det med bind for øynene.. Det er ett tomannstelt, men så smalt at det oppfyller alle krav til intimitet.. Leveres med fortelt, ekstrautstyr er luftfylt underlag som er akkurat like stort som bunn av teltet. Det har jeg foreløpig ikke bestilt. Exped's underlag er uovertruffen, men det hadde vært litt artig og prøvd ut løsningen!

Ahwahanee'en har større innvendig plass, litt mer kronglete å sette opp(sammenlignet med Nemo..), selv om det er mye av de samme prinsipper som i Nemo-teltet, ekstrautstyr er bl.a. fortelt(ett eller to)/takhylle/vegglommer. Ett nydelig telt å bo i!

Felles for begge teltene er fantastiske muligheter for ventilasjon, der er de i en helt annen klasse i forhold til ett Helsport 2-mannstelt som jeg har hatt i mange år, de tørker på 1-2-3, og foreløpig har jeg ikke hatt problemer med fuktgjennomtrengning. Teltene er også svært lette, ca 2 kg pluss det man måtte ønske av ekstrautstyr. Nemos måte å pakke sammen teltet på er også noe jeg ikke har sett hos andre produsenter, og som gjør teltet til din beste venn i sprengkulde og rask og effektiv nedrigging!

telt
Sn0katt #18266 11/05/2009 8:43 PM
Fersking
Fersking

hilleberg unna, har brukt det en god del og er veldig fornøyd. Hilleberg har også kommet med et nytt i samme størrelse nå men med et lite fortelt. Sjekk det ut ihvertfall, så meget lovende ut :-)

telt
Sn0katt #18267 02/04/2010 11:20 PM
Fersking
Fersking

Stetind

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå