Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av lette allsidige toppturski for den kjøreorienterte
#181935 22/11/2020 11:41 AM
MGH Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Et tema som garantert er diskutert opp og ned på forumet,
Har benyttet søkefunksjonen, men ikke funnet de svarene jeg ønsker.
Prøver meg derfor med å opprette en ny tråd.

Etter et par sesonger med ukentlige skiturer, har tiden igjen kommet for å skifte ut utstyret jeg har i boden.
Har de siste to årene kjørt på ganske så lette ski. Er nå på jakt etter ski som er bittelitt tyngere, men fremdeles under 1500g per ski.
Skiene må være en typisk ski som kan brukes til alt. Derfor: 95-105m midtbredde, responsive og gode, men fremdeles fartsstabile

Disse ønskes parres opp med en relativt lett tech-binding, for å sikre at en holder seg i en vektklasse som tillater lange dager i fjellet.
Bindingsfronten mener jeg er enkel å beslutte, her kommer i mine øyne ATK frem som en sikker vinner med tanke på vekt mot ytelse.

Litt om meg:
Kjører relativt hardt, men har av sikerhetshensyn holdt meg unna den værste brattkjøringen.
Har vokst opp med alpintski på bena, og vil selv si jeg er teknisk god på ski.
Liker lange dager i fjelet, og mange høydemeter, foretrekker derfor lette ski.

Oppsummert:
Go-to ski på sub 1500g / ski. Kjøredyktig og fartsstabil. 95-105mm.
Hvilke erfaringer har andre gjort seg her?

Re: Valg av lette allsidige toppturski for den kjøreorienterte
MGH #181938 24/11/2020 10:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette er omtrent nøyaktig kravsspesifikasjonen til Collusion. Se på eviski.com , trykk på «all skis» under evis skis fanen, så kommer de opp. 102mm midje, 8lag karbonfiber osv.

Re: Valg av lette allsidige toppturski for den kjøreorienterte
MGH #185300 24/01/2021 12:29 PM
MGH Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Konklusjonen etter mye om og men ble følgende.
Gikk for BD helio carbon 104. 20/21.
På de monterte jeg et par ATK Raider 12.
Har testet de både med hawx ultra xtd 130 og backland carbon. Hvor begge to yter topp avhenig av type tur.

De er gode og responsive, og lette å svinge.
I høy hastighet er de lette å dra lange fine kurver med, samtidig som de kjører gjennom slagete og isete forhold bra.
Per nå vil jeg se de lever opp time mine skyhøye krav til ytelse og vekt.
ATK raider 12 svarer også bra til krav om en binding jeg kan stole på i nedkjøringer, samtidig som den er fantastisk å gå med.
Foreløping ingen ting å sette tilbake på oppsettet

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå